CBS de Verbinding

Verbindingsweg 2 9581 TH Musselkanaal

  • Schoolfoto van CBS de Verbinding
  • Schoolfoto van CBS de Verbinding
  • Schoolfoto van CBS de Verbinding
  • Schoolfoto van CBS de Verbinding
  • Alle leerlingen van groep 1-2 hebben een eigen bak onder hun zitplek, waarin ze hun tas en werkjes bewaren tijdens de schooluren.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Eindtoets: 

Tot en met schooljaar 2022-2023 maken alle leerlingen aan het eind van de basisschool een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geenexamen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. 

Met ingang van schooljaar 2023-2024 wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. De doorstroomtoets vindt plaats in februari en geeft leerlingen een gelijke kans om zich eind maart aan te melden voor de middelbare school van hun voorkeur die het best past bij hun niveau. De uitslagen van de doorstroomtoets zullen in de schoolgids van schooljaar 2024-2025 voor het eerst zichtbaar zijn.

Uitzonderingen afname Cito Eindtoets: 

Er zijn 3 uitzonderingen die kunnen doen besluiten dat een leerling de Eindtoets niet hoeft te maken:  

- Leerlingen die korter dan 4 jaar in Nederland wonen en de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen.  

- Leerlingen die een ontwikkelingsperspectief hebben met als verwachte uitstroom voortgezet speciaal onderwijs.  

- Leerlingen met een IQ lager dan 75 volgens een recente IQ-test.  

Aanpassingen Cito Eindtoets:  

Wettelijk gezien zijn leerlingen met speciale onderwijs- en ondersteuningsbehoeften niet uitgezonderd van de Cito-toets en gewoon verplicht om die te maken. De eisen van de Centrale Eindtoets zijn dan ook voor alle kinderen hetzelfde. De vorm waarin de toets aangeboden wordt aan leerlingen kan wel verschillend zijn.  Voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte mogen scholen aanpassingen organiseren die de belemmering wegnemen. Zo krijgen ook die leerlingen de kans om te laten zien wat ze kunnen. Een school heeft de plicht na te gaan welke aanpassingen mogelijk zijn. De leerkracht van groep 7-8 brengt samen met IB en directie in kaart welke behoeften er zijn en welke aanpassingen het beste bij een kind passen.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vier keer per jaar wordt tijdens 'meetmomenten' d.m.v. toetsing gekeken naar de resultaten van de leerlingen. Hiervoor gebruiken we de methode-onafhankelijke toetsen van CITO. Op groepsniveau en/of leerlingniveau worden zo nodig aanpassingen gedaan in het aanbod. De tussenresultaten worden twee keer per jaar geanalyseerd door de intern begeleider en de directie.  Er wordt op schoolniveau een trendanalyse gemaakt. De analyse kan leiden tot aanpassingen in het aanbod op schoolniveau, scholingskeuzes voor leerkrachten en sturing op handelen van leerkrachten. De toetsen voor spelling, begrijpend lezen, rekenen en technisch lezen hebben een signalerende functie. Wij gebruiken daarnaast nog een aantal toetsen voor individuele leerlingen die voor ons een diagnosticerende functie hebben.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We volgen de hele schoolloopbaan van de leerlingen met ons leerlingvolgsysteem. In groep 8 maken de leerlingen op basis van ons advies een keuze voor het Voortgezet Onderwijs (VO).

De afgelopen schooljaren werd er gewerkt met een Cito-Eindtoets die als doel had het advies te ondersteunen. Vanaf dit schooljaar maken de kinderen in groep 8 een doorstroomtoets. Deze toets wordt afgenomen in februari. Inhoudelijk verandert er niets. Bij een hogere score kan het advies naar boven worden bijgesteld. Wanneer het in het belang van de leerling is, kan de school het besluit nemen om het advies niet omhoog bij te stellen, dit wordt dan goed gemotiveerd. Bij een lagere score verandert er niets.

De verwijzingsprocedure:

- Tijdens de eerste ouderavond van het nieuwe schooljaar wordt in groep (7) 8 informatie gegeven over de verwijzing naar het VO.

- Elk jaar wordt er een gezamenlijke informatieavond (in november) georganiseerd voor alle ouders van leerlingen van groep 8. Normaal gesproken vindt deze avond plaats op CBS de Lindenborgh in Musselkanaal. Het Ubbo Emmius Stadskanaal en RSG ter Apel komen deze avond.

- De plaatsingswijzer wordt ingevuld vanaf groep 6. De scores helpen bepalen op welk niveau de leerling het beste kan instromen. De plaatsingswijzer is een programma wat toetsscores omzet in schooladviezen. Toch blijft de plaatsingswijzer een instrument. Leerlingen die gespannen raken of ziek zijn in een periode van toetsen, kunnen dan lager scoren dan dat ze daadwerkelijk kunnen. Het uiteindelijke advies is die van de leerkracht zelf en dit advies wordt onderbouwd.

- Vanaf groep 7 wordt er met ouders gekeken naar de plaatsingswijzer. Eind groep 7 wordt een voorlopig advies afgegeven.

- Tijdens de startgesprekken van het nieuwe jaar kunnen de plaatsingswijzers nogmaals besproken worden. Ook zijn er kindgesprekken met de leerlingen van groep 8. Hierin hebben de kinderen de kans om hun ambities uit te spreken.

- In januari ontvangen de leerlingen hun advies. Op basis van de werkhouding, leerprestaties, doorzettingsvermogen, leerhouding e.d. en daarnaast de scores uit de plaatsingswijzer is het advies tot stand gekomen.

- In veel gevallen sluiten de leerprestaties, de gedragskenmerken, de werkhouding en het totaalbeeld van onze leerlingen goed bij elkaar aan en is de richting van het schooladvies duidelijk. Om ieder kind een zo objectief en passend mogelijk advies te geven komen wij tot een schooladvies door overleg tussen de leerkracht van groep 6, groep 7 en 8, IB en de directie. Op basis van de werkhouding, doorzettingsvermogen, leerhouding e.d. en daarnaast de scores uit de plaatsingswijzer is het advies tot stand gekomen.

- De meest scholen van het VO houden hun open dagen in januari, zodat ouders en kinderen zich kunnen oriënteren op de keuze van de juiste school. We hangen informatieposters op in de school en de scholen adverteren per mail en brief. Met de leerlingen bezoeken wij doorgaans één of meerdere scholen bezoeken. Of de open dagen worden aangepast naar aanleiding van de nieuwe doorstroomtoets is nog niet bekend.

- Als school vinden wij het advies van de leerkrachten belangrijk en leidend. Zij werken lang met de kinderen aan hun ontwikkeling. Door samen in gesprek te gaan en te blijven, willen en hopen we er altijd samen uit te komen.

- Deelname aan de eindtoets is niet altijd verplicht Sommige leerlingen hoeven de eindtoets niet wettelijk verplicht te maken. Hieronder vallen: * Leerlingen met een IQ lager dan 75. Dit moet een recente test zijn, niet ouder dan 2 jaar.

* Leerlingen die korter dan 4 jaar in Nederland wonen en de taal nog niet voldoende beheersen.

Algemeen overzicht

- Begin februari wordt de doorstroomtoets gemaakt.

- Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslag. Dan hebben de betrokken leerkrachten de tijd om het te advies te heroverwegen als dat moet. Eventueel worden er nieuwe gesprekken gevoerd.

- Uiterlijk 24 maart is het advies definitief.

- Tussen 25 en 31 maart melden alle leerlingen zich aan op het VO.

- Wanneer ouders het niet eens zijn met het advies kunnen zij een nieuw gesprek aanvragen met de directeur en interne begeleider.

- De ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze. Dit gebeurt door een aanmeldingsformulier (of digitaal) welke bij de leerkracht op te halen en/of online te vinden is. De leerkracht verstuurt de papieren formulieren en de onderwijskundige rapporten naar het VO. Leerlingen worden uiterlijk in mei geplaatst door de scholen. Ouders en scholen ontvangen een bericht ter bevestiging van de plaatsing.

- De basisschool en het VO hebben later in het jaar contact met elkaar. Dit heet een warme overdracht.

- Aan het eind van het schooljaar ontvangen ouders informatie voor kennismakingen op het VO

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen onze visie van onze school hebben we beschreven dat veiligheidsbeleving een uitgangspunt is om tot leren te komen. Ook heeft onze Kanjertraining ‘vertrouwen’ op de eerste plaats staan. Alle regels en afspraken zijn hierop gebaseerd en lopen als een rode lijn in de school. De school heeft een goed en steeds actueel beeld van de beleving van de sociale veiligheid op school door monitoring onder leerlingen, personeel, ouders en andere betrokkenen bij de school. De school benut wettelijk verplichte bronnen om een beeld te vormen van veiligheidsrisico's en incidenten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven