Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken we met het leerstofjaarklassensysteem. Een ouderwetse omschrijving voor leerstofjaarklassensysteem is: “De leerkracht moet ervoor zorgen dat de leerstof op het eind van het schooljaar behandeld is. De leerling heeft als taak de aangeboden leerstof in beschikbare tijd verwerkt te hebben”. Inderdaad in deze beschrijving is iedereen gelijk maar…
Bij ons op school is ieder kind uniek, leert ieder kind anders en presteert ieder kind anders en naar eigen vermogen.
We stemmen het onderwijsaanbod voor uw kind per vakgebied af op de onderwijsbehoeften:
- Wat heeft uw kind nodig om goed te kunnen leren? U kunt hierbij denken aan ondersteuning, uitdaging, structuur, aansporing, ondersteuning, zelfstandigheid, extra begeleiding, uitdaging, hulp bij faalangst;
- De vorderingen van uw kind. Maakt uw kind de groei door waarvan we met elkaar hebben vastgesteld dat die mogelijk is? Alle resultaten worden zorgvuldig geanalyseerd; de resultaten van het werken in de groep, de toetsen die bij de methode horen, de IEP-toetsen die twee keer per jaar afgenomen worden (leerlingvolgsysteem);
- De observaties van de leerkracht;
- De observaties van onze specialisten;
- De observaties van de intern begeleiders.
De combinatie van onderwijsbehoeften, methode gebonden toetsen, werken in de klas en IEP-LVS zijn bepalend voor de keuze van de instructiegroep bij de afzonderlijke vakken technisch lezen, rekenen, spelling en begrijpend lezen. Uw kind krijgt dan vervolgens het onderwijs in de instructiegroep die past.
1. De basisgroep
De basisinstructie voldoet aan de behoefte van uw kind om de gestelde doelen te kunnen behalen. Na deze basisinstructie kunnen de kinderen aan het werk.
2. De verrijkingsgroep; Uw kind kan met korte instructie prima het gestelde doel halen. Na een korte instructie gaan deze leerlingen zelfstandig aan het werk. Zij krijgen de plusstof van de methode en verrijkings- en/of verdiepingsstof aangeboden. Afhankelijk van de onderwijsbehoeften kan ook gekozen worden voor het compacten van de leerstof.
3. De intensieve groep; Uw kind heeft verlengde instructie, andere instructie en/of extra oefening nodig. Hier is dus duidelijk sprake van een intensieve instructie, met vaak wat voorbeelden. Het is dan ook de bedoeling dat de leerlingen na een goede instructie zelfstandig aan de slag gaan. De leerstof is dan zo duidelijk dat de kans op succeservaringen groot is.
Als iedere instructiegroep aan het werken is, heeft de leerkracht de gelegenheid om kinderen die extra begeleiding nodig hebben hen extra hulp te geven.
Het ontwikkelplan is het dynamisch document waarin de doelen voor de langere termijn worden beschreven: de onderwijsbehoeften, de instructiebehoeften, de gestelde doelen, de vorm, de tijd, het materiaal, de hoeveelheid stof, de samenwerking, extra instructie naast de instructiegroepen, zelfstandig werken en de begeleiding. Dit ontwikkelplan wordt twee keer per jaar geëvalueerd, nieuwe doelen worden geformuleerd en de instructiegroepen daar waar nodig aangepast. Uw kind kan dus, na heroverweging, in een andere instructiegroep ingedeeld worden. Natuurlijk worden de resultaten dagelijks gemonitord door de leerkracht en dit kan aanleiding geven de instructie op het volgende leermoment aan te passen.
“IXIEJE” heeft themaplannen voor het beredeneerd aanbod voor de groepen 1 en 2 op alle ontwikkelingsgebieden. Voor de groepen 3 tot en met 8 is er een ontwikkelplan voor Lezen (inclusief begrijpend lezen), rekenen en Taalverzorging. Wilt u een ontwikkelplan eens inzien? Dat kan altijd, vraag ernaar bij de leerkracht van uw kind.
IXIEJE heeft een plusklas voor meer- en hoogbegaafde kinderen (MH).
IXIEJE streeft ernaar om een aangepast aanbod voor begaafde leerlingen binnen de groepen te creëren. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen is er een dagdeel in de week een plusklas. Hier hebben deze leerlingen de mogelijkheid om met gelijkgestemden complexere opdrachten uit te voeren.
Het aanbod is vaak vakoverstijgend en gaat het om verbreding en verdieping. Er wordt veel gevraagd van het creatieve denkvermogen. Ook is er aandacht voor het ‘leren leren’, het ontwikkelen van studievaardigheden zoals o.a. plannen, doorzettingsvermogen en omgaan met frustratie.
De plusklas is voor leerlingen in groep 6 t/m 8. De leerlingen komen bij elkaar en werken aan hun gezamenlijke en/of individuele opdrachten onder begeleiding van de plusklasbegeleider. Er is aandacht voor filosoferen en mindset en het te maken huiswerk wordt besproken.
De plusklasbegeleider begeleidt ook leerlingen die voor het verrijkingswerk in de klas instructie nodig hebben. De leerlingen die in de plusklas zitten, krijgen Spaans aangeboden.
Voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in de groepen 1-5 wordt het verrijkingswerk in de groep aangeboden.
Specifiek voor ons onderwijs aan het jonge kind betekent dit dat we zorgen voor een veilige, leerrijke speelwerk omgeving waar kinderen leren door zien, doen, ontdekken en ervaren. We komen tegemoet aan de natuurlijke nieuwsgierigheid, speel- en onderwijsbehoeften. We sluiten aan bij de belevingswereld en ontwikkelingsfase van het jonge kind. Het onderwijsaanbod in de groepen 1/2 wordt beredeneerd samengesteld waarin de SLO-doelen in opgenomen zijn. Dit aanbod wordt vormgegeven in thema's. In groep 1 ligt de nadruk op het sociale proces en het leren spelen in een groep. In groep 2 verschuift de aandacht steeds meer naar spelend leren, waarmee de nadrukkelijke aandacht wordt besteed aan de executieve functies.
De onderwijstijden per vakgebied worden afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerling en de groep.
Samenwerkingsverband
IXIEJE maakt deel uit van het samenwerkingsverband SWV Primair Onderwijs Midden Holland. Dit samenwerkingsverband ontvangt geld van de overheid om te voorzien in de kosten voor basisondersteuning en extra ondersteuning van leerlingen. Binnen het samenwerkingsverband maken de scholen afspraken over hoe de extra ondersteuning geregeld is en hoe het geld wordt ingezet en verdeeld.
Basisondersteuning
IXIEJE heeft een goede zorgstructuur, enorm van belang voor de basisondersteuning. Onze zorgstructuur houdt in dat wij werken aan het verbeteren van de leerprestaties van alle leerlingen aan de hand van Handelingsgericht en Opbrengstgericht werken. Dit betekent dat wij werken met ontwikkelplannen voor de vakken Lezen, Rekenen en Taalverzorging. De groepen 1-2 werken vanuit themaplannen.
De onderwijsbehoeften van een leerling zijn leidend voor het onderwijsaanbod. Specifieke onderwijsbehoeften worden, ook met de ouders, in beeld gebracht: wat heeft het kind nodig en op welke wijze kunnen wij ons onderwijs zo organiseren dat er aan de onderwijsbehoeften van het kind tegemoet gekomen kan worden. Als blijkt dat het kind meer nodig heeft dan dat de school kan bieden, zullen we dat ook aangeven in het belang van de leerling en zijn/haar ontwikkeling.
IXIEJE biedt onderwijs aan:
- meer- en hoogbegaafde leerlingen
- dyslectische leerlingen
- leerlingen met dyscalculie
- leerlingen met taal- en spraakproblematiek
- leerlingen met specifieke visuele onderwijsbehoeften (cluster 1)
- leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften uit cluster 3
- leerlingen met gedragsproblematieken, cluster 4
- leerlingen met diabetes
- VVE
Extra ondersteuning
Wanneer de basisondersteuning voor leerlingen onvoldoende blijkt, kunnen we gebruik maken van de gelden voor extra ondersteuning. Wanneer een leerling hiervoor in aanmerking komt, wordt dit aangevraagd door de intern begeleider. In de meeste gevallen wordt er een bijeenkomst georganiseerd met het schoolondersteuningsteam (SOT) waarbij ouders vanzelfsprekend bij worden uitgenodigd. Het SOT bestaat uit de intern begeleider, orthopedagoog, jeugdarts, directeur en leerkracht. Indien noodzakelijk kunnen ook andere disciplines uitgenodigd worden, zoals schoolmaatschappelijk werk, Stichting ZO!, externe onderzoekers en behandelaars en leerplichtambtenaar.
Wanneer een leerling in het SOT wordt besproken is er vaak sprake van meerdere problematieken bij elkaar. Dat maakt dat de school handelingsverlegen is. De extra ondersteuning is vaak individueler van aard.
Toelaatbaarheidsverklaring (TLV)
Soms zijn de onderwijsbehoeften van een kind groter dan dat de school kan bieden (ook met extra ondersteuning). Vaak gaat het dan om meervoudige problematiek en moeten we concluderen dat een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) of een school voor speciaal onderwijs (SO) wel tegemoet kan komen aan de onderwijsbehoeften van het kind. Een dergelijk besluit wordt weloverwogen genomen en altijd in gesprekken met ouders. Er moet een uitgebreide administratie in de vorm van een groeidocument aanwezig zijn waaruit blijkt wat de school gedaan heeft, welke expertise er is ingezet van buitenaf, waaruit de handelingsverlegenheid blijkt en welk uitstroomniveau we verwachten.
Op basis van deze documentatie kan het samenwerkingsverband een TLV toekennen voor een speciale school.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is:
- geen schotten tussen onderwijs en zorg waardoor ondersteuningsbehoeften van de leerling sneller en efficiënter ingezet kan worden;
- het bieden van alle externe ondersteuningsmogelijkheden binnen de school te laten plaatsvinden waardoor ondersteuning en kennisoverdracht direct plaatsvindt;
- de kennis en vaardigheden van de interne specialisten uitbreiden, verstevigen en overdragen aan aan teamleden.
'T Gruttonest biedt op 4 ochtenden peuteropvang in het gebouw van IXIEJE.
Ouders kunnen kiezen uit twee organisaties die de buitenschoolse opvang (VSO & BSO) organiseren:
1) gro-up "Het Gruttonest" in het centrum van Moordrecht. Kinderen worden vanuit de VSO naar school gebracht door de vaste medewerkers en na schooltijd opgehaald door de medewerkers van de BSO.
2) "Kindenco"; VSO & BSO bevindt zich in een lokaal in het Turfhuis