Klachtenregeling
IXIEJE wil een veilige school zijn voor iedereen. Kinderen moeten op school worden beschermd tegen pesten, seksuele intimidatie oftewel machtsmisbruik en iedere andere vorm van ongewenst gedrag. Wanneer uw kind hiermee te maken krijgt, leidt een gesprek met de leerkracht of de directie vrijwel altijd tot een goede oplossing.
Mocht dat niet zo zijn dan is op iedere openbare school voor primair onderwijs een contactpersoon werkzaam. Deze is aan te spreken voor alle aangelegenheden waarbij sprake is van machtsmisbruik. Op IXIEJE zijn Ellen Bodéwes en Noura Amri de vertrouwenspersonen. Daarnaast hebben de contactpersonen op school de taak om samen met de directie en de andere teamleden te werken aan een veilig klimaat. De contactpersoon zal altijd vertrouwelijk omgaan met de verkregen informatie van ouders en kinderen.
Soms is een meningsverschil van dien aard, dat iemand hierover een klacht wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Deze is voor iedereen die bij de school betrokken is in te zien op onze website. Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht dan verholpen worden.
Stichting Onderwijsgeschillen
De school is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC.
De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vindt u op www.onderwijsgeschillen.nl
Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen. Om te bespreken of mediation tot de mogelijkheden behoort kunt u contact opnemen met de Mediationdesk van Onderwijsgeschillen. U kunt de Mediatondesk bereiken via telefoonnummer 030-2809590 of email [email protected].
De LKC is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Zwarte Woud 2Utrecht, telefoon 030-2809590. U kunt ook een e-mail sturen naar [email protected]. Op de website https://onderwijsgeschillen.nl/is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.
De interne vertrouwenspersoon bovenschools (SGH)
Laura van Yperen; [email protected]
De (externe) vertrouwenspersonen
De vertrouwenspersoon is benoemd door het bevoegd gezag en is onafhankelijk. Indien de klacht voor verdere behandeling in aanmerking komt, onderzoekt een onafhankelijke klachtencommissie de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat het met het advies doet en laat dat alle partijen weten.
Externe vertrouwenspersoon:
De regeling klachten voor primair onderwijs, die ook van kracht is voor de SGH-scholen, vindt u op onze website en de website van de SGH
Vertrouwensinspecteurs
De wet verplicht personeelsleden om de algemene directie onmiddellijk te informeren als zij - hoe dan ook - informatie krijgen over een mogelijk zedenmisdrijf, gepleegd door een medewerker van de school jegens een minderjarige leerling. Het bestuur heeft de plicht om in alle gevallen dan aangifte te doen bij de vertrouwensinspecteur. Bij de inspectie van het onderwijs werken vertrouwensinspecteurs bij wie u ook terecht kunt voor melding van klachten op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik; lichamelijk geweld, grove pesterijen, extremisme, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme en radicalisering.
De vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar op telefoonnummer 09001113111. Een vertrouwensinspecteur is aanspreekpunt voor betrokkenen bij scholen en helpt bij het zoeken naar oplossingen, bij het vinden naar de juiste weg of bij het doen van aangifte. Ook de externe vertrouwenspersoon kan de klager bijstand verlenen bij het doen van aangifte bij de politie of justitie.