Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De ontwikkeling en de vorderingen van de kinderen worden systematisch bijgehouden in leerlingvolgsystemen. Hierin zijn de toetsen van o.a. Leerling in Beeld opgenomen. Deze methode -onafhankelijke toetsen controleren onze dagelijkse observaties en analyses en brengen daarmee de ontwikkeling van het kind in kaart. De toetsen zijn landelijk genormeerd. We gebruiken verschillende leerlingvolgsystemen: Kijk! (observatie/ registratiesysteem voor kleuters) en Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem voor de sociaal emotionele ontwikkeling en voor de kernvakken van groep 3-8).
Groep 1 en 2
Met behulp van de observatie- registratiemethode Kijk! observeren en registreren leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen in groep 1/2 . De leerkracht observeert de kinderen m.b.v. ontwikkelingslijnen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en op ervaringen uit de praktijk. Aan de hand hiervan maakt de leerkracht keuzes op pedagogisch, didactisch en organisatorisch gebied.
Groep 3 t/m 8
Leerling in Beeld voor groep 3 t/m 8 bestaat uit toetsen voor de belangrijkste vakgebieden: lezen, taal en rekenen. Binnen deze vakken zijn diverse onderdelen in verschillende toetsen uitgewerkt. De scores van het leerlingvolgsysteem worden besproken tijdens de oudergesprekken . De sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen volgen wij eveneens met Leerling in Beeld. Deze bestaat uit een observatie- registratie lijst voor leerkrachten en vanaf groep 5 ook uit een leerling-vragenlijst. Dit geeft een goed inzicht in de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen op onze school.
De scores van het leerlingvolgsysteem, waarmee u een goed beeld krijgt van het niveau van uw kind ten opzichte van het landelijk gemiddelde, worden tijdens de reguliere oudergesprekken doorgenomen. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport. Dit rapport blijft eigendom van de school. Aan het eind van de basisschool wordt het rapport eigendom van de leerling. Een mooi aandenken voor later! Ook heeft iedere leerling een datamap op school. Dit is een verzamelmap van ontwikkelingen en resultaten en creaties waar leerlingen trots op zijn. Een aantal keer per jaar voeren de leerlingen datamapgesprekken met ouders om hun vorderingen te laten zien.
Naast toetsgegevens die ons inzichten geven in de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen kijken wij ook naar de brede ontwikkeling. Ook dit bespreken wij met ouders en de leerling tijdens oudergesprekken. Een leerling is immers veel meer dat alleen toetsresultaten.
Naar het voortgezet onderwijs
Voorlopig advies
Op basis van de resultaten en ervaringen die de basisschool met uw kind heeft, vastgelegd in het leerlingvolgsysteem van de school, wordt eind groep 7 een voorlopig advies gegeven. Dit advies wordt met ouders en kinderen besproken. In oktober/november organiseren we op onze eigen school een voorlichtingsavond voor ouders van groep 8 over het voortgezet onderwijs. In december en januari houden de V.O.-scholen hun eigen voorlichtingsavonden, inloopmiddagen etc. Uitnodigingen hiervoor ontvangt u via de school.
Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets in plaats van de Eindtoets. De aanmelding voor het VO is dan landelijk eind maart. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur op het voor hen best passende niveau. Daarnaast wordt het beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen, ook na het afnemen van de toets in groep 8.
Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets, de papieren versie wordt op 4 en 5 februari 2025 afgenomen. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit dan motiveren.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op de Gouwzee wordt ieder kind gezien en leert ieder kind naar zichzelf te kijken. Wij begeleiden de kinderen bij het inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling, door doelen te stellen en deze te evalueren. Hierbij werken het team, de kinderen en de ouders nauw samen. Ieder vanuit zijn eigen kennis en kunde. Op deze manier zorgen wij gezamenlijk voor een betrokken en veilige leeromgeving.
De Nederlandse overheid houdt toezicht op de kwaliteit van scholen via de onderwijsinspectie. Jaarlijks bekijkt een inspecteur de toets gegevens en allerlei beleidsdocumenten van de school. Een goed functionerende school krijgt één keer per vier jaar een uitgebreid kwaliteitsonderzoek.
In 2018 heeft ons bestuur een bezoek gehad van de onderwijsinspectie. Ook de Gouwzee is hierbij bezocht. De inspecteurs zagen een school die de basis op orde heeft en een duidelijke koers heeft voor de komende jaren. Ze benoemden expliciet de transparantie en de gedrevenheid. Uiteraard zijn we trots op deze mooie woorden.