Openbare basisschool De Gouwzee

Wilhelminalaan 58 1141 CW Monnickendam

Schoolfoto van Openbare basisschool De Gouwzee

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindopbrengst (centrale eindtoets) is de afgelopen jaren gescoord naar verwachting. De cognitieve eindresultaten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie verwacht mag worden. Dit betekent dat de eindresultaten op de kernvakken Nederlandse taal en rekenen/wiskunde voldoen aan de gestelde norm. 

Vanaf schooljaar 2023-2024 nemen wij de Doorstroomtoets van Leerling in Beeld (Cito) af om de eindopbrengsten in kaart te brengen.

In het schooljaar 2020-2021 was het schoolgemiddelde van de IEP-toets 74.8, deze score was onder het landelijk gemiddelde van 80,0.

In het schooljaar 2021-2022 was het schoolgemiddelde van de IEP-toets 80.9, het landelijk gemiddelde was 80.3.

In het schooljaar 2022-2023 wat het schoolgemiddelde van de IEP-toets 79,2; het landelijk gemiddelde was 79,5.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling en de vorderingen van de kinderen worden systematisch bijgehouden in leerlingvolgsystemen. Hierin zijn de toetsen van o.a. Leerling in Beeld opgenomen. Deze methode -onafhankelijke toetsen controleren onze dagelijkse observaties en analyses en brengen daarmee de ontwikkeling van het kind in kaart. De toetsen zijn landelijk genormeerd. We gebruiken verschillende leerlingvolgsystemen: Kijk! (observatie/ registratiesysteem voor kleuters) en Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem voor de sociaal emotionele ontwikkeling en voor de kernvakken van groep 3-8).   

Groep 1 en 2

Met behulp van de observatie- registratiemethode Kijk! observeren en registreren leerkrachten de ontwikkeling van de kinderen in groep 1/2 . De leerkracht observeert de kinderen m.b.v. ontwikkelingslijnen die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en op ervaringen uit de praktijk. Aan de hand hiervan maakt de leerkracht keuzes op pedagogisch, didactisch en organisatorisch gebied.  

Groep 3 t/m 8

Leerling in Beeld voor groep 3 t/m 8 bestaat uit toetsen voor de belangrijkste vakgebieden: lezen, taal en rekenen. Binnen deze vakken zijn diverse onderdelen in verschillende toetsen uitgewerkt. De scores van het leerlingvolgsysteem worden besproken tijdens de oudergesprekken . De sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen volgen wij eveneens met Leerling in Beeld. Deze bestaat uit een observatie- registratie lijst voor leerkrachten en vanaf groep 5 ook uit een leerling-vragenlijst. Dit geeft een goed inzicht in de betrokkenheid en het welbevinden van de kinderen op onze school.

De scores van het leerlingvolgsysteem, waarmee u een goed beeld krijgt van het niveau van uw kind ten opzichte van het landelijk gemiddelde, worden tijdens de reguliere oudergesprekken doorgenomen. Vanaf groep 3 krijgen de leerlingen twee keer per jaar een rapport. Dit rapport blijft eigendom van de school. Aan het eind van de basisschool wordt het rapport eigendom van de leerling. Een mooi aandenken voor later! Ook heeft iedere leerling een datamap op school. Dit is een verzamelmap van ontwikkelingen en resultaten en creaties waar leerlingen trots op zijn. Een aantal keer per jaar voeren de leerlingen datamapgesprekken met ouders om hun vorderingen te laten zien.   

Naast toetsgegevens die ons inzichten geven in de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen kijken wij ook naar de brede ontwikkeling. Ook dit bespreken wij met ouders en de leerling tijdens oudergesprekken. Een leerling is immers veel meer dat alleen toetsresultaten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar het voortgezet onderwijs

Voorlopig advies

Op basis van de resultaten en ervaringen die de basisschool met uw kind heeft, vastgelegd in het leerlingvolgsysteem van de school, wordt eind groep 7 een voorlopig advies gegeven. Dit advies wordt met ouders en kinderen besproken. In oktober/november organiseren we op onze eigen school een voorlichtingsavond voor ouders van groep 8 over het voortgezet onderwijs. In december en januari houden de V.O.-scholen hun eigen voorlichtingsavonden, inloopmiddagen etc. Uitnodigingen hiervoor ontvangt u via de school.

Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets in plaats van de Eindtoets. De aanmelding voor het VO is dan landelijk eind maart. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur op het voor hen best passende niveau. Daarnaast wordt het beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen, ook na het afnemen van de toets in groep 8.

Er komt één week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets: Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets. Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets. Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets. Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit dan motiveren. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Gouwzee wordt ieder kind gezien en leert ieder kind naar zichzelf te kijken. Wij begeleiden de kinderen bij het inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling, door doelen te stellen en deze te evalueren. Hierbij werken het team, de kinderen en de ouders nauw samen. Ieder vanuit zijn eigen kennis en kunde. Op deze manier zorgen wij gezamenlijk voor een betrokken en veilige leeromgeving.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Elk kind wordt gezien
  • Zelfinzicht
  • Zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Nederlandse overheid houdt toezicht op de kwaliteit van scholen via de onderwijsinspectie. Jaarlijks bekijkt een inspecteur de toets gegevens en allerlei beleidsdocumenten van de school. Een goed functionerende school krijgt één keer per vier jaar een uitgebreid kwaliteitsonderzoek.  

In 2018 heeft ons bestuur een bezoek gehad van de onderwijsinspectie.  Ook de Gouwzee is hierbij bezocht. De inspecteurs zagen een school die de basis op orde heeft en een duidelijke koers heeft voor de komende jaren. Ze benoemden expliciet de transparantie en de gedrevenheid. Uiteraard zijn we trots op deze mooie woorden.

Terug naar boven