Openbare basisschool De Gouwzee

Wilhelminalaan 58 1141 CW Monnickendam

Schoolfoto van Openbare basisschool De Gouwzee

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door de enorme personeelstekorten in het onderwijs lukt het ons niet altijd vervanging te vinden. Soms moeten wij dan andere maatregelen nemen, zoals het inzetten van ondersteunend personeel en het verdelen van de groepen. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op Lukida Onderwijs, een organisatie van vakdocenten die incidentele inval op basisscholen verzorgen. Ervaren vakdocenten verzorgen een waardevolle dag voor de kinderen met een kunst-educatief of wetenschappelijk programma. In enkele gevallen zijn wij genoodzaakt om kinderen naar huis te sturen. Kinderen krijgen dan meestal werk mee naar huis, zodat zij in de thuissituatie hieraan kunnen werken. Uiteraard worden de ouders ingelicht als er sprake is van ziekte of verlof en over de wijze waarop de vervanging wordt geregeld

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De Gouwzee werkt met een continurooster, waarbij de kinderen vijf dagen per week van 8.30 tot 14.00 uur naar school gaan.  Onze ervaring is dat de kinderen op deze manier het meest effectief leren doordat de dagindeling gedurende de week hetzelfde is. 

Wij volgen de richtlijnen van het Ministerie van Onderwijs voor wat betreft het aanbod en de onderwijstijd voor de diverse vakgebieden.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs dat wij bieden vanuit de methodes die gebaseerd zijn op de kerndoelen sluiten aan bij het (beoogde) niveau van onze leerlingen. Het onderwijs gaat ervan uit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving. Daarom is het onderwijs gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie, en op kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten.

Het aanbod sluit aan op het niveau van de leerlingen bij binnenkomst van de school, wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften die kenmerkend zijn voor de leerlingenpopulatie en bereidt hen voor op het aanbod bij de start van het vervolgonderwijs. Daartussenin verdelen de leraren de leer-inhouden evenwichtig en in samenhang over de leerjaren heen. De school legt de doelen voor het onderwijs en de opbouw van het aanbod vast in het schoolplan.

Onze wereldoriëntatiemethode Blink Wereld daagt de leerlingen uit onderzoekend en ontdekkend te leren. Dit gebeurt groepsdoorbroken met de leerlingen van groep 5-6 en groep 7-8. Samenwerkend leren en burgerschap zit ook verweven in Blink Wereld. Tevens is er een programma met activiteiten op cultureel / maatschappelijk gebied samengesteld voor groep 1 t/m 8 in samenwerking met de Ouderraad. Na 8 jaar onderwijs op de Gouwzee hebben de leerlingen een structureel aanbod meegekregen.

Voor Begrijpend Lezen hebben we de volgende visie geformuleerd: "Op OBS de Gouwzee verstaan wij onder begrijpend lezen het leggen van verbanden binnen teksten, de hele dag door. Het doel van onze lessen is tekst gerelateerd, hierdoor stimuleren wij de kinderen een tekst te doorgronden. Dit doen wij door hardop denkend voor te doen, gebruik te maken van herstelstrategieën waar nodig en de denkstrategieën te integreren in onze lessen. Gedurende het schooljaar laten we de kinderen kennismaken met verschillende genres, zodat zij elke tekstsoort gedegen en met plezier leren aan te pakken."

Ook gebruiken we de methode DHH om de behoeftes van de “meerkunners” goed in kaart te brengen. Er is een projectgroep voor de "meerkunners" van de midden- en bovenbouw. Voor rekenen is er een beleidsplan aanwezig op school. Op taalgebied is dit in ontwikkeling en een speerpunt in schooljaar 2021-2024.

Burgerschap, Kunst en Cultuur 

Onze visie op Burgerschap luidt: De leerlingen van OBS de Gouwzee tonen respect voor anderen en hebben kennis van basiswaarden van onze democratische rechtstaat. Zij leren op school over sociale en maatschappelijke competenties en dragen respect uit voor de onderlinge verschillen tussen mensen, te weten met name om sociale, culturele, religieuze en uiterlijke verschillen en voor gelijke behandeling van alle mensen. Op onze school heerst een veilig schoolklimaat waar de leerlingen en ons team zich veilig en geaccepteerd voelen en waar de ruimte wordt ervaren om te oefenen.

Op de Gouwzee krijgen de leerlingen in acht jaar basisschool maatschappelijke thema’s en cultureel erfgoed mee. Aan de hand van een programma van activiteiten, in en buiten de school, worden deze vanuit de methode Blink Wereld aangeboden. Blink Wereld ondersteunt wereldoriëntatie waarbij onderzoekend leren en ontdekkend leren het uitgangspunt zijn. De leerlingen leren om zelf na te denken, zelf de wereld om zich heen te ervaren en ontdekken, zodat ze actief hun kennis vergroten. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met ingang van 1 augustus 2014 is de Wet Passend Onderwijs van kracht. In heel Nederland werken basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs intensief samen. De samenwerking heeft als doel de kwaliteit van het basisonderwijs te verhogen, zodat kinderen met leer- en gedragsproblemen zoveel mogelijk binnen de eigen school opgevangen kunnen worden en thuisnabij onderwijs kunnen volgen. Het geven van passend onderwijs is een wettelijke verplichting.  

Leerkrachten kijken dagelijks naar de kinderen in hun groep. Hoe ontwikkelen zij zich? Voelen zij zich prettig? Hoe is hun werkhouding? Hoe zijn de resultaten? Hoe kan ik de leerling zo optimaal mogelijk begeleiden en stimuleren? etc. Door gebruik te maken van observaties, methode gebonden toetsen (toetsen die bij de methoden horen die we gebruiken) en de toetsen van het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld (Cito) kunnen we de ontwikkeling van de leerlingen goed volgen. De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerling zorg. Zij heeft regelmatig leerling-besprekingen met de leerkrachten en ondersteunt en adviseert daar waar nodig. 

Ondersteuningsteam

Soms is de probleemstelling ingewikkeld en is er behoefte aan externe deskundigheid. De leerling wordt dan besproken in het Ondersteuningsteam (OT). In het OT kunnen externe professionals participeren, zoals een orthopedagoog, een schoolmaatschappelijk werker, een schoolarts, een logopediste, een ambulant begeleider vanuit het speciaal (basis)onderwijs, enz. Het basis Ondersteuningsteam bestaat uit de directeur, de IB'er, de groepsleerkracht, de OSA (Ondersteuningsadviseur), de APO (Adviseur Passend Onderwijs) en de Schoolmaatschappelijk Werker. Aanvullend kunnen anderen worden uitgenodigd.  Ouders worden uitgenodigd om deel te nemen aan het overleg van het OT. Om uw kind in het OT te kunnen bespreken hebben wij uw toestemming nodig. Daarnaast hebben ouders altijd het recht op inzage in de door ons bewaarde gegevens van uw zoon of dochter.  

Soms heeft een kind echter meer nodig dan de basisschool kan bieden. Ondanks alle aanpassingen ontwikkelt het kind zich niet voldoende. Dan kan het nodig zijn dat we een leerling aanmelden bij het Breed Onafhankelijk Ondersteuningsteam (Boot) voor een (verwijzings)onderzoek. Uiteraard hebben we uw toestemming hiervoor nodig. Onafhankelijke deskundigen kunnen eventueel een diagnose stellen en handelingsadviezen geven. Soms blijkt uit het onderzoek dat  een verwijzing wenselijk en gerechtvaardigd is.

Kan ieder kind onze school bezoeken?

Ouders van kinderen met een handicap, een beperking of een meer specifieke ondersteuningsbehoefte geven er soms de voorkeur aan om hun kind te plaatsen op een reguliere basisschool. De Gouwzee zou graag ieder kind welkom willen heten, maar kent ook haar grenzen. Centraal staat het belang van het kind en de mogelijkheden van de school om het ontwikkelingsproces van het kind te kunnen ondersteunen. Iedere aanvraag zal met de ouders en eventuele deskundigen zorgvuldig besproken worden.   Daarbij zijn de volgende criteria richtinggevend:

- Op het moment dat uw kind naar de basisschool gaat, dient het zindelijk te zijn.

- In de groep zijn rust en veiligheid voorwaarde voor een onbelemmerd leerproces.

- In de verhouding tussen verzorging/begeleiding en het onderwijsaanbod dient altijd het geven van onderwijs te kunnen prevaleren.

- Bij het bieden van verzorgende ondersteuning aan een kind dienen de ARBO-richtlijnen voor het schoolpersoneel in acht te worden genomen.

- Er dient in de groepen voldoende ruimte (opnamecapaciteit) te zijn. Hierbij gaat het niet alleen om fysieke ruimte per kind, maar ook ‘begeleidingsruimte’ in de klas is een medebepalende factor.

- Ten aanzien van de opvang van het kind dient onze school voldoende specifieke deskundigheid in huis te hebben om adequate begeleiding te kunnen bieden die binnen het reguliere onderwijs aanbod geldt. Daarnaast zullen we voldoende professionele ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband moeten kunnen ontvangen.

- Op grond van een nauwkeurig omschreven ondersteuningsbehoefte is het soms een voorwaarde dat een basisschool aanspraak kan maken op extra formatie  (het extra ondersteuningsbudget). Deze budgetten worden toegekend door het Samenwerkingsverband (SWV).  

Uiteindelijk neemt de directeur een beslissing omtrent de haalbaarheid van de plaatsing van de leerling bij ons op school. Mocht de beslissing negatief zijn en bent u het daar niet mee eens, dan kunt u beroep aantekenen bij het schoolbestuur. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Deze ambitie wordt het komende schooljaar verder aangevuld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Manier van werken in groep 1 en 2:

In 2022 hebben wij een visie ontwikkeld voor het onderwijs aan Het jonge kind. In de schoolplanperiode 2023-2027 hebben wij op school veel aandacht voor dit onderwerp. Het is een speerpunt.

Onze visie op het onderwijs aan Het Jonge Kind: Jonge kinderen zijn onderzoekend en leren actief binnen onze uitdagende leeromgeving. Zij ontdekken, bedenkenoplossingen en vinden antwoorden, met als doel hun omgeving te begrijpen en daarin eigenaarschap te laten zien. Op de Gouwzee bieden we het jonge kind een onderwijsomgeving die hierop aansluit.

Onze missie op het onderwijs aan Het Jonge kind: Bij ons leren kinderen onderzoekend, doelgericht en actief binnen onze uitdagende leeromgeving in de onderbouw. Het jonge kind komt tot groei en tot ontwikkeling door vooral spelend te leren. We maken bij het spelend leren gebruik van rijke en thematische hoeken op basis van heldere doelstellingen. De hoeken worden door de leerkracht en de kinderen samen ingericht. Zij werken met elkaar samen. Hierdoor ontstaat eigenaarschap en kan de leerkracht het spel verdiepen door de juiste interventies te plegen. Wij begeleiden het jonge kind, bij het inzicht krijgen in hun eigen ontwikkeling, door doelen te stellen en deze te evalueren. Onze leerkrachten beschikken over vaardigheden om het spel op een hoger niveau te krijgen. De leerkrachten, het jonge kind en de ouders werken nauw samen om dit bereiken.

Terug naar boven