ABS Middelburg

Zuidsingel 17 4331 RR Middelburg

Schoolfoto van ABS Middelburg

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Iedere dag observeren de leerkrachten tijdens de lessen hoe een leerling vordert op de doelen van de lessen. Daarnaast worden methodetoetsen ingezet om doelen die aan de orde zijn geweest na een periode van 3 á 4 weken te evalueren. 

In groep 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het observatiesysteem Kijk! Hiermee kunnen leerkrachten tijdens het spel van de leerlingen direct observeren en registreren of bepaalde doelen beheerst worden.

Voor de evaluatie op de lange termijn wordt in de groepen 3 t/m 8 gebruik gemaakt van het IEP leerlingvolgsysteem. Ieder schooljaar in januari en juni worden de toetsen IEP Hoofd, Hart en Handen afgenomen. IEP Hart en Handen voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak, IEP Hoofd voor het volgen van de ontwikkeling op het gebied van rekenen, lezen en taal. 

De toetsresultaten zijn voor de leerkrachten een hulpmiddel om vast te stellen waar nog ontwikkelkansen liggen voor de hele groep. De resultaten van methodetoetsen en IEP toetsen worden vastgelegd in ons administratiesysteem ParnasSys. Leerkrachten gebruiken deze gegevens om hun plannen voor de groep of voor individuele leerlingen op te stellen en te evalueren. Daarnaast vinden er besprekingen plaats waarbij de resultaten van de groep door de leerkracht en de IB'er besproken worden en aandachtspunten en doelen voor de komende periode worden geformuleerd.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor de onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Het schooladvies wordt opgesteld door een team betrokkenen van de school. In dit team zijn leerkrachten van de groepen 7 en 8 vertegenwoordigd, de intern begeleider en directie van de ABS. De directeur-bestuurder brengt formeel het schooladvies uit. Eind januari komt deze zogenaamde ‘adviescommissie’ bijeen om het schooladvies per leerling te bepalen. 

Wij adviseren vanuit hoge verwachtingen, het advies wordt opgesteld op basis van een aantal indicatoren:

  • de referentielijn richting 1F/1S en taal 1F/2F van de leerling in het IEP leerlingvolgsysteem (IEP hoofd toetsen). De resultaten bij rekenen/wiskunde en begrijpend lezen zijn beste voorspellers van succes in het voortgezet onderwijs;
  • observaties en scores vanuit IEP hart & handen (sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak);
  • observaties van leerkracht groep 7 en groep 8 op gebied van werkhouding, taakgerichtheid, zelfstandigheid, motivatie, sociaal-emotionele ontwikkeling, talenten, ondersteuningsbehoefte van de leerling en huiswerkattitude.

Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt de doorstroomtoets. De uitslag van de doorstroomtoets wordt enkele weken na de afname bekend. De ABS ontvangt de leerlingrapporten. Bij een toetsuitslag hoger dan het schooladvies vindt er een heroverweging plaats. De adviescommissie komt opnieuw bij elkaar en overlegt of het advies naar boven wordt bijgesteld. Het besluit van de adviescommissie wordt met argumenten onderbouwd. Ligt het toetsadvies onder het niveau van het geadviseerde schooltype, dan wordt het schooladvies niet aangepast. Ouders ontvangen het leerlingrapport en het definitieve advies van de school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft de onderwijsinspectie de ABS het oordeel GOED afgegeven. Op 11 van de 14 indicatoren werd het onderwijs als GOED beoordeeld, de 3 andere kregen een voldoende.

We zien dit oordeel als een bevestiging van wat we dagelijks met elkaar willen neerzetten: een prettige en veilige school/kindcentrum waar kinderen zich goed kunnen ontwikkelen en een fijne schooltijd hebben. We zijn trots op de ondersteuning en het brede lesaanbod dat we kinderen kunnen bieden en op de fijne sfeer die er in de school is.

Terug naar boven