Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze gymleerkracht verzorgt de meeste gymlessen in de groepen 3 tot en met 8. Alle kinderen hebben 2 gymlessen per week.
De gymleraar organiseert ook sportkennismakingsactiviteiten en toernooien, af en toe in samenwerking met middelbare scholen.
De vakleerkracht Engels geeft lessen Engels in de groepen 6 en 7.
De muziekspecialisten verzorgen lessen in verschillende groepen en zij begeleidt het schoolkoor. Verder verzorgt het Middelburgs Muziekkorps lessen in de middenbouwgroepen.
Het onderwijs aan de jongste kinderen wordt thematisch ingevuld. Spelenderwijs leren, aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling, woordenschat en motoriek staan centraal.
Er wordt thematisch gewerkt. Elk thema wordt a.d.h.v. ontwikkelingslijnen voorbereid. Er ontstaat een breed aanbod waarin voor alle kinderen ontwikkelingskansen zijn. Leerkrachten stimuleren, observeren en creëren.
Het is mogelijk, maar volgens ons niet zinnig, een klokurentabel op te stellen. Naar ons idee past dit niet bij hoe wij de ontwikkeling van kleuters willen stimuleren.
Onze talentlessen en projecten zijn lastig te vangen in klokurentabel. In veel activiteiten en lessen zit overlap tussen diverse vak- of ontwikkelingsgebieden. Daarnaast maken kinderen keuzes hoe ze lesstof verwerken, dat heeft invloed op de verdeling van tijd.
Bovenstaande klokurentabel dient als richtlijn voor de leerkrachten van de ABS hoe ze hun onderwijstijd ongveer verdelen. Uiteraard hebben de leerkrachten de mogelijkheid hierin te variëren, als zij dit goed achten voor de ontwikkeling van hun leerlingen. Zo kan een leerkracht meer tijd besteden aan een vakgebied waarin veel interesse is, of meer tijd besteden aan een vakgebied waarvoor veel kinderen meer tijd nodig hebben zich een en ander eigen te maken. Als hier structurele veranderingen worden aangebracht, wordt dit in groepsplannen verantwoord