CBS Acaciahof

Gen Hakewill Smithlaan 9 4333 BW Middelburg

Schoolfoto van CBS Acaciahof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De hoge resultaten en opbrengsten die wij als school bereiken met ons onderwijs, vloeien -onzes inziens- voort uit de wijze waarop wij het leren aan de leerlingen organiseren. Welbevinden en betrokkenheid zijn voor de school belangrijke kwaliteitscriteria voor goed onderwijs. De school is in staat om goed het proces te belichten en de kwaliteit hiervan zodanig te optimaliseren dat kinderen goed kunnen presteren.

De pedagogische en didactische interactie is goed op orde.
Het team kent de kinderen en hun ondersteuningsvraag goed.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

  • Voor de leerresultaten zijn voor alle leerjaren en voor alle kernvakken ambitieuze normen bepaald. Met het team wordt periodiek nagegaan of de actuele resultaten voldoen aan de eigen normen.
  • Met kinderen en hun ouders worden ontwikkelingsgesprekken gevoerd.
  • Wij volgen de kinderen met ons leerlingvolgsysteem, maar kinderen volgen de eigen ontwikkeling met ons kind-volg-jezelf-systeem!
  • Wij gaan voor goede resultaten én goede opbrengsten!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij beschouwen onze inzet op het gebied van vorming en de sociale opbrengsten als aspect van kwaliteit van ons onderwijs.
Wij hebben bewust aandacht voor het ontwikkelen van life skills (levensvaardigheden): de vaardigheden tot adequaat en positief handelen die individuen in staat stellen effectief om te gaan met de eisen die het dagelijks leven stelt, zoals zelfbewustzijn, zelfsturing, sociaal bewustzijn, sociale competenties en het kunnen nemen van verantwoorde beslissingen.

Op sociale ontwikkeling gerichte doelen zijn verwoord in de kerndoelen, die uitdrukking zijn van de doelen die in het basisonderwijs bereikt zou- den moeten worden. Onze school besteedt aandacht aan de bevordering van ‘actief burgerschap en sociale integratie’. Zoals bij opdracht is opgenomen in de Wet op het primair onderwijs.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Morele/emotionele ontwikkeling
  • Communiceren en samenwerken
  • Life skills en burgerschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het bestuur en de directie van de school kunnen zich goed vinden in het uitgebrachte rapport.
We zijn blij met de constatering dat de Acaciahof haar kwaliteit op orde heeft. Alle onderdelen zijn tenminste van voldoende niveau en drie onderdelen hebben zelfs het oordeel 'goed' ontvangen. De school en het bestuur ervaart hierin ook een compliment voor de gepleegde inzet van het afgelopen jaar.

De hoge resultaten en opbrengsten die de school bereikt met het onderwijs, vloeien -onzes inziens- voort uit de wijze waarop de school het leren aan de leerlingen organiseert. Welbevinden en betrokkenheid zijn voor de school belangrijke kwaliteitscriteria voor goed onderwijs.

De school is in staat om goed het proces te belichten en de kwaliteit hiervan zodanig te optimaliseren dat kinderen goed kunnen presteren. De pedagogische en didactische interactie is goed op orde. Het team kent de kinderen en hun ondersteuningsvraag goed. De inspectie waardeert de standaard 'Zicht op ontwikkeling' dan ook met een 'goed'.

Als bestuur onderschrijven wij het oordeel zoals beschreven is door de inspectie. De school heeft goed zicht op de effectiviteit van de kwaliteitszorgactiviteiten en deze worden onderwijsinhoudelijke goed aangestuurd. Het bestuur waardeert het dat de inspectie dit onderschrijft in haar oordeel en beoordeelt met 'goed'

Terug naar boven