Basisschool Cypressenhof

Rentmeesterlaan 245 4336 EL Middelburg

  • Schoolfoto van Basisschool Cypressenhof
  • Schoolfoto van Basisschool Cypressenhof
  • Schoolfoto van Basisschool Cypressenhof
  • Schoolfoto van Basisschool Cypressenhof
  • Schoolfoto van Basisschool Cypressenhof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor de leerlingen gebruiken we de toetsen om het onderwijs goed af te stemmen. Sinds een aantal jaren gebruiken wij de IEP-eindtoets voor de eindresultaten. IEP brengt de gehele ontwikkeling in beeld, waarbij motivatie en schoolbeleving worden gemeten. IEP meet geen intelligentie, maar doet door de opbouw van de toets en de vraagstelling meer recht aan de ontwikkeling van de leerlingen. Deze toets en de methode onafhankelijke toetsen van het Leerling Volg Systeem (L.V.S.) bieden ons objectieve gegevens om de kwaliteit van ons onderwijs te volgen. We gebruiken ze om ons onderwijs te evalueren en waar nodig bij te stellen.In de afgelopen jaren zaten we vrijwel altijd boven het landelijk gemiddelde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van toetsing en observatie volgen wij de ontwikkeling van kinderen. Om te kunnen beoordelen of wij als school hierbij voldoende bereiken, wordt naast de methodetoetsen en observaties gebruik gemaakt van landelijke normen. Hiervoor gebruiken wij het Leerlingvolgsysteem van IEP en KIJK. Door deze toetsen één of twee keer per jaar structureel in te zetten, meten we of ons onderwijs opbrengt wat we willen. We verantwoorden ons ermee naar ouders en naar andere externen, zoals het bestuur en de Inspectie van het Onderwijs. Intern worden gegevens benut voor analyses. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 wordt in september in overleg met de adviescommissie een kijkadvies vastgesteld. Dit kijk-advies is een breed advies. Dit kijkadvies wordt met de ouders gedeeld bij de eerste gesprekken (startgesprekken), zodat ouders zich gerichter kunnen oriënteren tijdens deze open dagen op de verschillende VO-scholen.

Eind januari vinden de voorlopig adviesgesprekken plaats. Het voorlopig advies wordt bepaald door de adviescommissie.De IEP toetsen afgenomen begin januari zijn een aanvullende bron.

Begin februari wordt door de kinderen in groep 8 de Doorstroomtoets gemaakt. De adviescommissie bespreekt de resultaten van de Doorstroomtoets en stellen het definitieve schooladvies vast. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het landelijke afwegingskader.

Uiterlijk 24 maart ontvangen de ouders het definitieve advies. Ouders ontvangen het definitieve advies op papier inclusief het aanmeldformulier voor het Voortgezet Onderwijs. Aan de hand van dit schooladvies wordt samen met ouders voor een richting gekozen in het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn:

Respect voor elkaar 

Met elkaar voor elkaar

Veiligheid

Wij vinden het van belang dat er in eerste instantie wordt uitgegaan van de groep als sociale werk -en leerplek. Wij willen dat ieder kind zich veilig voelt in de groep / op school. Vanuit deze basis willen we dat er gewerkt wordt in het aangaan en onderhouden van 'gezonde' relaties. Vanuit hier willen we de kinderen succes ervaringen laten opdoen, zich vertrouwd laten voelen. Daarnaast richten we ons ook op het individu, hij/zij is autonoom, mag zijn wie het is en laten zien wat hij of zij kan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Met elkaar voor elkaar
  • Weerbaarheid
  • Coöperatief leren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven