Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Cypressenhof zitten kinderen met leeftijdsgenoten in een groep. Omdat elk kind verschillend is, spelen wij in op die verschillen door ons onderwijs hierop af te stemmen. Het gaat dan om verschillen in capaciteiten, talenten, persoonskenmerken e.d.. Het is onze ambitie om daarbij een goede balans te creëren tussen cognitieve en de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen. Zo stemt de leerkracht af op de instructiebehoefte van het kind en kunnen kinderen met meer/minder instructie aan het werk. Door in de verwerking naast de basisstof extra oefenstof (herhaling) en stof die moeilijker is (verrijking) aan te bieden, komt de leerkracht tegemoet aan de onderwijsbehoeften van de leerling. In de groepen 1/2 wordt meer ontwikkelingsgericht gewerkt, terwijl in de groepen 3 - 8 meer methodisch wordt gewerkt. De methodes garanderen een goede opbouw van de leerstof. Met observaties en toetsen wordt de ontwikkeling van de leerling gevolgd, zodat de leerkracht kan zien of de stof wordt beheerst en waar herhaling/extra uitleg nodig is.
Bij de kleuters staat het spelend leren centraal. Al spelend ontdekken zij de wereld om zich heen. Vakken worden geïntegreerd aangeboden in ons leerstofaanbod. Door onze rijke, uitdagende leeromgeving en ons pedagogisch-didactisch handelen zorgen wij ervoor dat kinderen zich passend bij hun ontwikkelingsbehoefte verder ontwikkelen.
Onze urentabellen voldoen aan de door de inspectie vastgestelde normen.
Onze school biedt onderwijs aan kinderen van 4 t/m 12/13 jaar.
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun schoolloopbaan goed te doorlopen. Wat die kinderen nodig hebben en wat wij als school kunnen bieden is heel afhankelijk van de actuele situatie. Kinderen veranderen en scholen veranderen. Wij gebruiken een schoolondersteuningsprofiel. Dit is een beschrijving van de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, de grenzen aan opvangbaarheid en de ambities van het team ten aanzien van het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Om goed te kunnen inschatten of dat wat het kind nodig heeft geboden kan worden op deze school is altijd een goed gesprek nodig. In welke groep zou het kind komen, hoe groot is die groep, hoe is hij samengesteld, welke juf of meester staat ervoor, hoe is de situatie thuis, is er al ondersteuning vanuit de zorg en welke ondersteuning kan de school eventueel krijgen van het samenwerkingsverband? Dat zijn allemaal vragen die besproken moeten worden waarna kan worden afgewogen of wij de juiste school zijn. Het schoolondersteuningsprofiel is een algemene beschrijving die een zo actueel mogelijk beeld geeft van de algemene mogelijkheden van de school. Binnen samenwerkingsverband Kind op 1 hebben we afgesproken dat we deze onderwerpen op dezelfde wijze bespreken zodat er iets te zeggen valt over het totaalbeeld van de regio.
Elk schoolteam bespreekt jaarlijks de volgende items:- Ontwikkeling van de basisondersteuning (de 10 standaarden) en conclusies
- Algemeen beeld van ondersteuningsmogelijkheden van de school
- Reflectie op begeleiding van leerlingen met extra onderwijsbehoeften
- Conclusies: mogelijkheden-grenzen-ambities-ontwikkelpuntenToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
1. De IBers volgen de opzet van de doorgaande lijn ( van groep 1 naar groep 8).
2. Analyseren van data. Dit nog meer verbeteren.
3. Binnen de school een SOVA-specialist opleiden.
4. Ouderbetrokkenheid bevorderen.
5. Oriënteren op landelijke toetsen (niet methodegebonden). Meer kindgericht toetsen.
6. Binnen de school een leesspecialist opleiden.
Binnen ons schoolgebouw werken wij samen met De Kameleon(KOW) en Magistraal(OBS). Kinderen met een VVE-indicatie krijgen een speciaal taalaanbod. Kinderen worden gevolgd via KIJK-LVS en deze gegevens worden overgedragen bij de overgang van peuter naar kleuter.