Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op basisschool Onder de Wieken leren de kinderen spelenderwijs, middels thema's. We hebben een rijke leeromgeving, waarbij de structuur iedere dag hetzelfde is. Deze rijke leeromgeving betreft de ruimte binnen en buiten. Ook in de onderbouw ligt de focus op taal, lezen en rekenen, maar dan samenhangend aan het thema, waardoor het meer contextrijk en betekenisvol is.
Op basisschool Onder de Wieken wordt er volgens een vaste structuur gewerkt. In de ochtend is er met name aandacht voor (begrijpend) lezen (vanuit een thema), rekenen en taal: zowel in de eigen klas als groepsdoorbrekend. In de middag wordt de focus meer verlegd naar wereld oriënterend, thematisch onderwijs. Dit doen we in de klas, maar ook buiten de klas bijvoorbeeld in het kluslab, de schooltuin, het schoolplein maar ook met passende uitstapjes buiten de schoolomgeving. Daarnaast vindt er 2x per week bewegingsonderwijs in de sporthal van het dorp plaats.
We willen de aankomende jaren steeds meer toegroeien naar inclusiever onderwijs, binnen de reguliere setting. Dit doen we deels door onze eigen expertises in te zetten maar ook door het inhuren van externen met een bepaald specialisme. Daarnaast blijft het wel altijd belangrijk dat in een goede balans is, een balans richting de andere kinderen, maar ook kijkende naar de grenzen van ons onderwijs en onze expertise.
We werken intensief samen met het Nest door middel van gezamenlijke activiteiten, zoals voorlezen, een kijkje bij elkaar in de groepen, maar ook het samen vieren van festiviteiten. We hebben vaak hetzelfde thema, waarmee we met betekenisvolle en samenhangende activiteiten vorm geven aan de gestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Daarnaast werken we met elkaar aan de doorgaande leerlijn en zorgen voor een warme overdracht.