Rooms Katholieke Basisschool Onder de Wieken

Rector de Fauwestraat 26a 5964 AE Meterik

  • De achterkant van de speelplaats is ingericht als groene speelplaats waar de kinderen op het gras en tussen de struiken kunnen spelen.
  • De gang is ingericht als werkplek. De kinderen hebben allemaal een eigen locker waar ze hun spullen netjes in kwijt kunnen.
  • Het werkplein is ingericht voor allerlei activiteiten zoals koken. Het overblijven vindt ook plaats op het werkplein.
  • Het leerplein is een open ruimte op de benedenverdieping die door de puien in de lokalen in verbinding staat met de lokalen. Functie is spel
  • De lokalen op de benedenverdieping staan door de grote puien in verbinding met het leerplein en met elkaar.

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool Onder de Wieken werken we met een mix van ervaren, enthousiaste en jonge leerkrachten. Hierbij worden we ondersteund door onderwijsassistenten. 

Mobiliteit en krimp zorgen ervoor dat ons personeelsbestand van samenstelling kan wisselen. Belangrijk hierbij blijft de continuïteit binnen de school en de kwaliteit van het onderwijs dat in de school gegeven wordt.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Dynamiek Scholengroep regelt de vervangingen via Clooser.nl en maakt gebruik van een vervangerspool. Daarnaast wordt aan scholen gevraagd om vervangingen met het eigen personeel op te vangen.

In periodes waarin het ziekteverzuim hoog is kan het voorkomen dat er geen vervanging beschikbaar is. De eerste dag vangt de school de kinderen zelf op. Is er na deze dag nog geen vervanging dan kan het zijn dat de groep van de zieke leerkracht thuis blijft. Dit wordt gecommuniceerd via ISY. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op basisschool Onder de Wieken leren de kinderen spelenderwijs, middels thema's. We hebben een rijke leeromgeving, waarbij de structuur iedere dag hetzelfde is. Deze rijke leeromgeving betreft de ruimte binnen en buiten. Ook in de onderbouw ligt de focus op taal, lezen en rekenen, maar dan samenhangend aan het thema, waardoor het meer contextrijk en betekenisvol is. 


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op basisschool Onder de Wieken wordt er volgens een vaste structuur gewerkt. In de ochtend is er met name aandacht voor lezen (vanuit een thema), rekenen en taal: zowel in de eigen klas als groepsdoorbrekend. In de middag wordt de focus meer verlegd naar wereld oriënterend, thematisch onderwijs. Dit doen we in de klas, maar ook buiten de klas bijvoorbeeld in het kluslab, de schooltuin, het schoolplein maar ook met passende uitstapjes buiten de schoolomgeving. Daarnaast vindt er 2x per week bewegingsonderwijs plaats. 


Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen de aankomende jaren steeds meer toegroeien naar inclusiever onderwijs. Dit doen we deels door onze eigen expertises in te zetten maar ook door het inhuren van externen met een bepaald specialisme. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken intensief samen met het Nest door middel van gezamenlijke activiteiten, zoals voorlezen, een kijkje bij elkaar in de groepen, maar ook het samen vieren van festiviteiten. We hebben vaak hetzelfde thema, waarmee we met betekenisvolle en samenhangende activiteiten vorm geven aan de gestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Werken met elkaar aan de doorgaande leerlijn en zorgen voor een warme overdracht.  

Terug naar boven