Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Nagenoeg alle kinderen doen mee aan de klassikale instructie en inoefening. Hierna gaan de meeste kinderen de leerstof zelfstandig verwerken. De leerkracht geeft een kleine groep verlengde instructie en aan de echte risicoleerlingen wordt nogmaals verlengde instructie gegeven. Met technisch en begrijpend lezen werken wij groepsdoorbrekend. De kinderen krijgen de instructie aangeboden op hun eigen niveau.
Spel vormt de basis voor ontwikkeling. Voor een kind begint de ontdekking van de wereld met spel. Met spel zal het kind zich ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied en cognitief gebied en motorisch gebied. Op school bieden wij allerlei mogelijkheden, waarbij het kind zich via spel kan ontplooien. We willen op de eerste plaats zorg dragen voor een veilige omgeving voor het kind. Dit is noodzakelijk omdat het spel pas een kans krijgt wanneer een kind zich in zijn omgeving veilig en geborgen voelt. Een andere voorwaarde om te komen tot spel is dat er een periode van verkenning kan plaatsvinden. Deze verkenning is weer mogelijk door stimulering tot spel en het bieden van spelvrijheid. De leerkracht kan het kind helpen om het spel meer vorm te geven en kan ideeën aandragen, het kind aanmoedigen en zich terugtrekken als het kind weer zelf verder kan.
Ons team is positief ingesteld. Wij staan voor hetgeen wij zeggen en doen wat wij zeggen. Wij werken vanuit de gedeelde visie om onze kinderen op te leiden tot bewuste, positieve, kritische, daadkrachtige, zelfverzekerde wereldburgers. Iedere dag opnieuw streven wij dit na, iedere dag opnieuw leren en ontwikkelen wij.
Een aantal van onze leerkrachten heeft zich gespecialiseerd. Zo kennen wij de volgende specialisten:
Specialist GEDRAG: juf Karine, juf Hélène, juf Danielle, juf Marieke en juf Mariëlle
Specialist TAAL/LEZEN: juf Vivianna en juf Anne
Specialist HET JONGE KIND: juf Annelies
Specialist COACHING EN BEGELEIDING: juf Kim en juf Anne
Specialist REKENEN: juf Marieke en juf Maud
Kleuters lesgeven is een vak apart en verloopt niet hetzelfde als in de hogere groepen van het basisonderwijs. Er wordt gewerkt aan specifieke leerlijnen en tussendoelen die vaak niet los van elkaar behandeld worden. De ontwikkelingen verlopen geïntegreerd en niet naast elkaar. In de lesroosters van de groepen 1 en 2 is de leertijd per vakgebied daarom moeilijk te berekenen. Het is echter van belang dat er n.a.v. de kenmerken van de leerlingenpopulatie passend onderwijs wordt gegeven. Het passend onderwijs vertaalt zich in het aanbod vanuit de leerlijnen om de tussendoelen spelenderwijs te bereiken.
Invulling onderwijstijd:
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. De pauzes moeten een onderbreking van de schooldag zijn. Ze moeten voorkomen dat leerlingen aan 1 stuk bezig zijn met leren. De basisschool moet zorgen voor een goede verdeling van de activiteiten over de dag.
https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
Gronden voor vrijstelling van Onderwijsactiviteiten:
De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders/verzorgers kan een leerling worden vrijgesteld van deelname aan de gymnastieklessen op basis van een medische indicatie. In dat geval kan de school in plaats van de gymnastiekles een alternatief lesprogramma aanbieden wanneer dit organisatorisch uitvoerbaar is.
Onze school is een reguliere basisschool. Wij verzorgen onderwijs voor leerlingen die het reguliere proces doorlopen. Soms zijn er andere onderwijsbehoeften. Onze school vindt het belangrijk om goed in kaart te brengen wat deze behoeften zijn en wat deze behoeften vragen van het onderwijs. Wij kunnen vervolgens bepalen of wij aan deze vraag tegemoet kunnen komen. In principe staan wij open voor alle leerlingen, mits wij en ouders vertrouwen hebben om aan de behoeften tegemoet te komen. In de regel kunnen wij beter tegemoet komen aan leerproblemen, dan gedragsproblemen. Dat heeft ook te maken met de capaciteiten en faciliteiten van de school. In dit overzicht leest u welke specialismen wij op school hebben.
Er kunnen zich situaties voordoen, waarin de grenzen aan de zorg voor de kinderen worden bereikt:
Verstoring van rust en veiligheid. Indien sprake is van een onderwijsbehoefte waarbij zich ernstige gedragsproblemen voordoen die leiden tot ernstige verstoringen van de rust en de veiligheid in de groep. De grens is bereikt als wordt vastgesteld dat het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan de gehele groep en aan de betreffende kind te bieden en/of als de veiligheid van het betreffende kind, de groep of de leerkracht niet meer te garanderen is.
Onbalans tussen verzorging/behandeling – onderwijs. Indien een kind een handicap heeft, die een zodanige verzorging/behandeling vraagt dat daardoor zowel de zorg en behandeling voor het betreffende kind, als het onderwijs aan het betreffende kind onvoldoende tot zijn recht kan komen. De grens is bereikt als wordt vastgesteld dat het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs aan het betreffende kind met een handicap te bieden.
Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen. Indien het onderwijs aan het kind met een specifieke onderwijsbehoefte een zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht dat daardoor de tijd en aandacht voor de overige kinderen in de groep onvoldoende of in het geheel niet kan worden geboden. De grens is bereikt wanneer het niet meer mogelijk is om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan de kinderen in de groep
Gebrek aan zorgcapaciteit. In het verlengde van de onder verstoring van het leerproces voor de andere kinderen beschreven situatie is de school niet in staat een kind met een specifieke onderwijsbehoefte op te nemen vanwege de zwaarte en het aantal zorgleerlingen dat al in een bepaalde groep voorkomt. Per aanmelding zal de afweging moeten plaatsvinden of er voldoende zorgruimte aanwezig is.
Verstoring van het leerproces. Kinderen die door ziekte teveel verzuimen
Grenzen aan leerbaarheid van kinderen
Gebouw: Het gebouw is op zich wel geschikt voor kinderen met een lichamelijke handicap. Er zijn MIVA faciliteiten.
Wij vinden dat kinderen recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas voor een beperkte groep kinderen niet bieden. Wij denken hierbij op dit moment aan:
- Wanneer kinderen gewetenloos handelen, extreem agressief gedrag vertonen, waardoor de veiligheid en het welbevinden van de kinderen in gevaar komt (groep, lkr. etc)
- Noodzakelijk medisch handelen welke niet op of door school verzorgd kan worden
- Wanneer er structurele 1 op 1 begeleiding nodig is
- Kinderen waarbij er sprake is van complexe co-morbiditeit
Ons schoolondersteuningsprofiel leest u op: https://www.kindcentrumwereldster.nl/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het nieuw op te stellen Schoolplan 2024-2028 zal met name ingezet worden op een vernieuwde werkwijze voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Onze doelen:
1- VVE gezamenlijke visie: De pedagogisch medewerkers van de peutergroepen en de leerkrachten van groepen 1-2 hebben een gezamenlijke visie vastgesteld met als uitgangspunt dat VVE een goed educatief aanbod voor alle kinderen is. De pedagogische lijn en de doelgerichte ontwikkelingstimulering zijn daarbij leidend.
2- Doorgaande lijnen vroegtijdige onderkenning en begeleiding van kinderen. Dat betekent dat de doorgaande lijnen van het kindvolgsysteem van de peutergroepen en het leerlingvolgsysteem van de school in kaart worden gebracht en op hoofdlijnen worden afspraken gemaakt hoe de doorgaande lijn gerealiseerd wordt. De doorgaande lijn heeft ook betrekking op het beredeneerd aanbod en het opbrengstbewust handelen van de pedagogisch medewerkers en de leerkrachten in groep 1-2. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten kennen de doorgaande lijn en ze weten hoe ze kinderen met specifieke ondersteuningsbehoefte kunnen stimuleren in hun ontwikkeling.
3- Ouderbetrokkenheid. Er is een procedure voor de intake van kinderen waarbij de ouderbetrokkenheid op de agenda van de intake staat. Er is vastgelegd hoe de doorgaande lijn om mee te doen met ontwikkelingsstimulerende activiteiten wordt gedeeld en hoe het meedoen met bibliotheekactiviteiten van voorschool naar groep 1-2 wordt uitgewerkt. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten weten hoe ze aan ouderbetrokkenheid kunnen werken. Tevens is de warme overdracht in een procedure vastgelegd.