Basisschool De WereldSter

Past Dominicus Hexstraat 16 6231 HG Meerssen

  • Schoolfoto van Basisschool De WereldSter
  • Schoolfoto van Basisschool De WereldSter
  • Schoolfoto van Basisschool De WereldSter
  • Schoolfoto van Basisschool De WereldSter
  • Schoolfoto van Basisschool De WereldSter

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen van groep 8 de Doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met deze toets kunnen kinderen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de kinderen een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort het kind op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. Heroverwegen betekent niet dat per definitie het advies naar boven wordt bijgesteld. Ouders worden meegenomen in het proces van heroverwegen.  De Doorstroomtoets is geen examen, kinderen kunnen niet slagen of zakken.

Tot schooljaar 2017-2018 deden alle kinderen uit groep 8 mee aan de Eindtoets Basisonderwijs van CITO. In schooljaar 2018-2019 zijn wij overgestapt op Route 8. De school volgt de kinderen met behulp van het CITO Leerlingvolgsysteem. Midden in het schooljaar worden groep 3 t/m 8 getoetst op rekenen/wiskunde, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen.

In 2022-2023 heeft de school op de Route 8 een mooie schoolscore van 232.2 behaald.

In schooljaar 2019-2020 is de eindtoets wegens de coronamaatregelen komen te vervallen.

Voor toelichting op onze schoolnormen en verdere resultaten van het onderwijsproces verwijzen wij u naar de Schoolzelfevaluatie op onze website. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten middels CITO. Daarnaast vindt er na een instructieblok methode gebonden toetsen plaats. Op basis van de resultaten wordt gekeken voor welke leerstof de leerling nog extra instructie en aandacht behoeft. Dit wordt verwerkt in het groepsformulier, waarbij de leerkracht weet wanneer welke leerling welke leerstof nodig heeft. Ook kan het zijn dan leerlingen bepaalde instructies niet hoeven te volgen vanwege de goede resultaten. Het betreft dan herhaalde instructie. Nieuwe instructie vinden wij voor alle leerlingen belangrijk. Ook voor de hoogbegaafde leerlingen.

Cito wordt tweemaal per jaar afgenomen. Deze toets laat zien wat het beheersingsniveau is. Door de resultaten te analyseren achterhaalt de leerkracht waar bepaalde hiaten zitten bij de groep of bij de leerling. Deze resultaten worden tevens besproken met de intern begeleidster. Resultaten kunnen aanleiding zijn tot extra inzet van specialisme en eventueel nader onderzoek. Ouders worden hierbij natuurlijk betrokken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De WereldSter is een Kanjerschool. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden. Een veilige sfeer in de klas maakt leren mogelijk. We maken kinderen weerbaar. Weerbare kinderen laten niet toe, dat er gepest wordt. We verzorgen regelmatig lessen met bijbehorende oefeningen. Hierbij maken we gebruik van petten. Deze symboliseren een bepaalde vorm van gedrag. De omschreven "petten" zijn niet bedoeld om een kader te geven voor al het gedrag van kinderen. Je bent geen "petje", je doet op dit moment zo.

Hoe werkt het?

Het gedrag van een kind met een witte pet op is "rustig". Het kind is innerlijk beschaafd; het pest, schreeuwt en scheldt niet, maar is behulpzaam en is te vertrouwen. Dit kind heeft respect voor zichzelf en voor de ander.

Het gedrag van een kind met een zwarte pet op is brutaal. Het kind wil de baas zijn en doet dit door te intimideren, te manipuleren, te bedreigen of conflicten op te zoeken. De zwarte pet wil wel alles bepalen, maar nergens verantwoordelijk voor zijn.

Het gedrag van een kind met een gele pet op is onopvallend. Het kind wil niet opvallen, is bang, verlegen of stil. Het kind wil er graag bijhoren maar vindt alles eng, bedreigend en beangstigend. Door deze bange, afhankelijke opstelling kan het kind genegeerd of gepest worden.

Het gedrag van een kind met een rode pet op is vaak clownesk. Het kind wil opvallen en stelt zich uitdagend op. De rode pet wil erbij horen en doet dit door stoer te doen op een vervelende manier. Kinderen met een rode pet op nemen geen verantwoordelijkheid voor wat ze doen, maar wijzen snel naar een ander.

Wat beogen we met actief burgerschap en sociale integratie?  (doelen/resultaten)

In de kerndoelen voor het basisonderwijs is met betrekking tot burgerschap aangegeven:

  • De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting en de rol van de burger.
  • De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
  • De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen en ze leren respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen.
  • De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en van anderen.
  • De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer.
  • De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Dit betekent dat wij niet volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken, maar ook door het burgerschap actief te integreren en op deze manier de leerlingen zelf te laten ervaren wat dit begrip werkelijk betekent.

Wij stimuleren de leerlingen om zelf taken aan te pakken, waarmee zij bijdragen aan gemeenschapsbelangen op buitenschools terrein en betrekken daar buitenschoolse connecties bij.

Wij zoeken naar mogelijkheden voor leerlingen om een actievere rol te spelen in de schoolgemeenschap met meer verantwoordelijkheden voor besluitvorming en uitvoering.  

Wat zegt de Inspectie van het Onderwijs over sociale ontwikkeling:

Sociale ontwikkeling is belangrijk voor de leerling

Een goede sociale ontwikkeling, met goede sociale vaardigheden, heeft grote invloed op de levensloop van leerlingen. Het bevordert leren, helpt uitval voorkomen en leidt tot betere kansen op de arbeidsmarkt. De sociale en maatschappelijke competenties waarmee leerlingen het onderwijs verlaten zijn belangrijk om op een goede manier met anderen te kunnen samenleven en nodig als fundament voor onze democratische samenleving. Dat maakt de aandacht die scholen geven aan bevordering van ‘actief burgerschap en sociale integratie’ van groot belang.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Rust en wederzijds respect
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Ons hoofddoel is en blijft goed onderwijs te verzorgen aan de leerlingen. Onderwijs in de brede zin van het woord. Investeren in onze leerlingen en in het team onderstreept dit. Wij vinden het van groot belang dat binnen het team een hoge mate van kwaliteitscultuur aanwezig is. Reflecteren, feedback geven, willen professionaliseren, denken in mogelijkheden i.p.v. problemen. Alles goed doen is onmogelijk, maar de focus moet wel op de goede dingen liggen. Onze kinderen verdienen GOED onderwijs.

Terug naar boven