Basisschool de Lindegaerd

Pastoor Geelenplein 2 6231 BP Meerssen

Schoolfoto van Basisschool de Lindegaerd

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Per 2023-2024 wordt de toets in groep 8 de 'Doorstroomtoets'. Het hele beleid is terug te vinden via deze website:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schooladvies-en-eindtoets-basisschool/wetsvoorstel-doorstroomtoetsen-po

Tot schooljaar 2017-2018 deden alle kinderen uit groep 8 mee aan de Eindtoets Basisonderwijs van CITO.
In schooljaar 2018-2019 zijn wij overgestapt op Route 8 (uitgeverij A-Vision).
Vanaf 2023-2024 maken wij een nieuwe keuze gedurende het jaar, best passend bij onze leerlingpopulatie.

Vanwege het kleine leerlingenaantal is het oordelen op groepsniveau niet zinvol. Voor de schoolscore tellen 14 leerlingen mee. Hiervoor bekijken we de individuele scores en verwachtingen.
De school volgt de kinderen tot en met groep 8 met behulp van het CITO Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'*.
In het midden en aan het einde van het schooljaar worden groep 3 t/m 8 getoetst op verschillende vakgebieden (denk aan rekenen, spelling en lezen).
Op individueel niveau zien wij bij alle leerlingen van groep 8 een goede groei van groep 1 t/m 8.

Op basis van de signaleringswaarden (zoals vastgesteld door de inspectie) kunnen we concluderen dat onze leerlingen voldoende leren en hun verwachte referentieniveaus behalen aan het einde van hun schoolloopbaan. 

*Dit systeem is voor onze gehele organisatie nieuw per 2023-2024, waardoor de komende jaren het aantal toetsen en de wijze van afname steeds verder op het kind wordt afgestemd (en dus kan wijzigen). 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

BS de Lindegaerd werkt volgens de 5 principes van het formatief handelen.
- Doelen als uitgangspunt:
- Meerdere bronnen om tot beslissingen te komen;
- Succes voor alle leerlingen;
- Versterken van het didactisch repertoire;
- Formatief werken als team.

Dit betekent dat we behalve naar cijfers en waarderingen, vooral ook kijken naar het proces, naar het handelen en naar de reflectie daarop. 
We meten gedurende periodes met toetsen of ons handelen in de lijn der verwachting ligt, of niet. Hierna sturen we bij. 
We toetsen met toetsen uit de methodes, met toetsen ontwikkeld door CITO en we meten met observatie-instrumenten. 
Zo krijgen we een compleet beeld.

Daarnaast zijn we getrainde professionals om tijdens de instructie en verwerking al informatie op te halen, zonder dat kinderen dat direct merken. 
We kunnen op deze manier snel ons handelen bijstellen en zorgen voor een passende aanpak. Denk hierbij aan zowel (hoog)begaafde kinderen als aan kinderen die op basis van een leerprobleem een aanpassing nodig hebben, en alles daar tussenin. 
We kunnen op deze wijze onderwijs passend maken voor een zeer grote doelgroep. 

Samen met professionals als CPO-ers (expert-leerkrachten van de onderwijsstichting), dyslexiespecialisten, logopedisten, rekenspecialisten, gedragsspecialisten, hoogbegaafdheidspecialisten en anderen kijken we naar de schoolresultaten, groepsresultaten en leerlingresultaten. 
Zo nemen we als collectief een verantwoordelijkheid in het aanbod. 
Als we in school de expertise niet kunnen bieden, dan zorgen we voor externe expertise om verder te komen (natuurlijk in afstemming met ouders). 

Op dit moment zien wij goede, stijgende tussenopbrengsten in de school.
De resultaten van rekenen, spelling en begrijpend lezen zijn goed aan de maat.

Het kan altijd voorkomen dat een kind het erg moeilijk heeft op school. We doen er alles aan om te zorgen dat kinderen bij hun eigen groep blijven en meestromen naar het volgende jaar. We hebben hiervoor inmiddels goede ervaringen met hybride onderwijs (op maat gemaakte instructies die gevolgd kunnen worden in een ander leerjaar, zonder te hoeven doubleren). Toch kan een doublure in uitzonderingssituaties nodig zijn. Hierover wordt u tijdig geïnformeerd. De school bepaalt of een kind blijft zitten, zie de website van de rijksoverheid voor meer informatie (Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep of klas? (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas). Andersom kan het ook voorkomen dat een kind kan versnellen en een klas kan overslaan, of 2 leerjaren gecombineerd kan volgen. Hiervoor hebben we beleid opgesteld samen met onze specialist meer- en hoogbegaafdheid.Het exacte beleid voor doubleren en versnellen is op te vragen bij de directie of de intern begeleider van onze school. Hierin motiveren we de keuzes die we maken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij werken volgens vastgestelde stappen.

In groep 6 wordt, op vraag van ouders, een eerste voorzichtige voorspelling gedaan van het VO-advies. Dit doen we op basis van de resultaten op de toetsen van de methodes en van CITO. 

In groep 7 volgt een voorlopig advies (einde schooljaar), gelijktijdig met het laatste rapport van groep 7. Ook dit doen we op basis van de resultaten op de toetsen van de methodes en van CITO.  Daarnaast wordt in groep 7 de ADIT afgenomen. Dit is een onafhankelijke, adaptieve test die het gemiddelde intelligentieniveau van de leerling uitzoekt. Hiermee kunnen we het advies verder onderbouwen en bijschaven. 

In groep 8 volgt in januari nogmaals een voorlopig advies, al zijn we dan eigenlijk al zeker van de advisering. Enkel de doorstroomtoets in februari kan nog (positieve) invloed hebben. De uitslag van de doorstroomtoets kan het advies nog ophogen (niet meer verlagen), waarbij de uitslag dus ook al beargumentatie geldt. 

Ouders schrijven hun kind in bij het VO in de centrale aanmeldweek. 
Kinderen kiezen in groep 8 hun school, na het bezoeken van info-dagen, avonden en meeloopdagen. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school vindt het van groot belang dat we gezamenlijk werken aan een positieve sfeer op school. De kracht zit in de gezamenlijkheid. Niemand staat er alleen voor. Onze school telt rond de 100 leerlingen en we kennen elkaar allemaal. Van klein tot groot. We werken met SWPBS als schoolbrede aanpak. In aanvulling hierop hanteren wij de lijsten van de KiVa-aanpak, omdat deze een mooi sociogram weergeven van groepen in onze school.  

Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen groeien als persoon en een persoonlijkheid kunnen en mogen ontwikkelen.
Op school zijn we daar bewust mee bezig.

Wij hanteren op school een aanpak genaamd 'SWPBS'. Het staat voor SchoolWide Positive Behaviour Support: schoolbrede, positievie gedragsondersteuning. 
De aanpak gaat uit van het positieve in kinderen en volwssenen, stimuleert het boemen en bekrachtigen hiervan en zorgt er zo voor dat negatief gedrag vermindert en uiteindelijk verdwijnt. 
Meer informatie vindt u hier: www.swpbs.nl/ouders

De aanpak wordt versterkt door de inzet van een gedragsspecialist. Zij houdt de rode draad in beeld, coacht collega's, werkt met kinderen aan hun gedrag en zorgt ervoor dat iedereen zich prettig en veilig voelt.De specialist is coördinator, verbindingspersoon tussen kinderen en leerkrachten als het gaat om gedrag en zorgt voor balans. 

De methode die we volgen is de methode Kwink. Het geeft ons inhoud tijdens de lessen rondom sociaal-emotioneel leren, biedt ons gespreksonderwerpen en stuurt ons waar nodig. Zelf bepalen we wat in de groepen belangrijk is, wat urgent is en prioriteit heeft. De methode biedt ons dan de inhoud om met kinderen aan de slag te gaan.De methode is ontwikkeld door één van de sterkste pedagogen uit de huidige tijd en verbindt het kind met de buitenwereld. Het leren omgaan met emoties van zichzelf en de ander speelt hierin een grote rol. 


Wat beogen we met actief burgerschap en sociale cohesie?

Kerndoelen die direct of indirect over burgerschap gaan zijn in het basisonderwijs ondergebracht bij het leergebied 'Oriëntatie op jezelf en de wereld'.
In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op zichzelf, hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en ze zin en betekenis geven aan hun bestaan.Sociale cohesie legt de nadruk op gelijkwaardigheid en gedeelde waarden ongeacht ieders achtergrond. Het gaat om het leren samenleven met elkaar. Dat alle burgers deelnemen aan de maatschappij en bekend zijn met en betrokken bij uitingen van de Nederlandse cultuur in haar verscheidenheid.

De huidige kerndoelen en ondersteunende kerndoelen voor burgerschap zijn (en deze streven wij na):

De leerlingen leren hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting, de grondrechten en de rol van de burger.

De leerlingen leren kennis van, inzicht in de werking en respect voor de achterliggende abstracte basiswaarden, ook in hun onderling verband:
Vrijheid, zolang de vrijheid en gelijkwaardigheid van anderen worden gerespecteerd;
Gelijkwaardigheid;
Solidariteit, waaronder respect, verdraagzaamheid, integriteit en verantwoordelijkheidszin.

Ze leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

De leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen die in de Nederlandse multiculturele samenleving een be-langrijke rol spelen, en ze leren respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving, waar-onder seksuele diversiteit.

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en van anderen.

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht als verkeersdeelnemer en als consument.

De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

De leerlingen leren vaardigheden die nodig zijn om zich in de digitale samenleving staande te houden te zichzelf te ont-wikkelen,

Actief burgerschap is een deel van de pedagogische opdracht van de school. Dit betekent dat wij niet volstaan met het aanbieden van traditionele kennis uit de schoolvakken, maar ook door het burgerschap actief te integreren en op deze manier de leerlingen zelf te laten ervaren wat dit begrip werkelijk betekent.· Wij stimuleren de leerlingen om zelf taken aan te pakken waarmee zij bijdragen aan gemeenschapsbelangen op buiten-schools terrein en betrekken daar buitenschoolse connecties bij.

Wij zoeken mogelijkheden voor leerlingen om een actievere rol te spelen in de schoolgemeenschap met meer verantwoordelijkheden voor besluitvorming en uitvoering.

Wij bieden een respectvolle oefenplaats waarin actief geoefend kan worden met de basiswaarden en burgerschapsvaardigheden geïnternaliseerd kunnen worden. De minimale kern bestaat uit:
Actieve bevordering van de autonomie;
Vrijheid van meningsuiting
Het gelijkheidsbeginsel;
Verdraagzaamheid;
Begrip en verantwoordelijkheidsbesef;
Het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie.

Burgerschap is ook een structureel onderdeel van onze schoolcultuur.

Bestuurders, leraren, ondersteunend personeel en vrijwilligers binnen de school vervullen een voorbeeldrol en functioneren als rolmodel.

Wat zegt de Inspectie van het Onderwijs over sociale ontwikkeling:

Sociale ontwikkeling belangrijk voor leerling

Een goede sociale ontwikkeling, met goede sociale vaardigheden, heeft grote invloed op de levensloop van leerlingen. Het bevordert leren, helpt uitval voorkomen en leidt tot betere kansen op de arbeidsmarkt. De sociale en maatschappelijke competenties waarmee leerlingen het onderwijs verlaten zijn belangrijk om op een goede manier met anderen te kunnen samenleven, en nodig als fundament voor onze democratische samenleving. Dat maakt de aandacht die scholen geven aan bevordering van ‘actief burgerschap en sociale integratie’ van groot belang.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Een veilige omgeving
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2018 heeft de onderwijsinspectie onze school bezocht. Wij hebben een bijzonder goede beoordeling ontvangen en zijn er trots op. In 2019 werd de school voor de vijfde keer op rij erkend als excellente basisschool. Dit predicaat heeft de school tot en met 2021. Ons excellentieprofiel betreft het aanbod, de werkwijze en de resultaten op het gebied van begrijpend lezen met gebruik van executieve functies in een veilige omgeving. 

Op dit moment streeft de school naar excellentie op de hele linie.
Het predikaat is niet opnieuw aangevraagd, omdat dit geldt voor één subdeel van het hele onderwijspalet. 
Wij willen excellent zijn op de hele linie en zorgen daarom voor verdieping van de onderwijskwaliteit, kwaliteitszorg en inhouden van alle vakken. 
In 2022 heeft het bestuur een breed onderzoek door de inspectie mogen ontvangen. Hierin zijn ook wij gezien en doorgelicht. 
Er is géén bijzonderheid gemerkt en daarom geldt onze beoordeling nog altijd als goed. 

Terug naar boven