Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de middaguren werken wij tijdens 2 middagen met belevend zaakvakkenonderwijs. Dit gebeurt groepsdoorbekend, waarbij kinderen op hun niveau werken aan de leerstof en de benodigde vaardigheden. De kinderen zijn actief en beleven de kennis. Hierdoor beklijft deze goed.
We werken aan leesbegrip in combinatie met thema gerelateerde kennis. Dit doen we volgens de aanpak van Door Lezen de Wereld Ontmoeten: rijke teksten, woordenschataanbod, veel samen lezen over een thema en hierover verwerkingsopdrachten maken die de kinderen aanspreken.Tegelijkertijd zijn de kinderen ook bezig met vaardigheden als samenwerken, presenteren en ICT. Het maakt van onderwijs een samenhangend geheel en beslaat de kerndoelen: Oriëntatie op jezelf en de wereld, de kerndoelen Godsdienstige en Levensbeschouwelijke vorming, wereldburgerschap, burgerschapsvorming, Wetenschap & Techniek en Persoonsontwikkeling. www.innovo.nl/regels-voor-aanmelding-en-toelating.
1 middag per week staat talentontwikkeling specifiek centraal. We werken dan aan talenten die in de school steeds minder aandacht krijgen: handvaardigheid, techniek, tekenen, koken, sport & bewegen, muziek, etc.
Door specifiek ook aan deze gebieden de aandacht te schenken, krijgen kinderen de kans zich optimaal te ontplooien als mens.
Op dit moment zien we dat deze werkwijze veel plezier oplevert onder kinderen. Hun motivatie neemt toe.
Het werken in kleine combinatie-groepen met veel ondersteuning zorgt ervoor dat alle kinderen zoveel mogelijk aan bod komen tijdens instructies en verwerkingsmomenten.
Dit levert steeds hogere resultaten op, zorgt voor een gevoel van veiligheid en gezien worden en zorgt voor persoonlijke aandacht.
De tijd die we investeren in talentontwikkeling betaalt zich inmiddels dubbel en dwars terug tijdens lessen waarin kinderen dus op die talenten kunnen terugvallen.
Kleuters lesgeven is een vak apart en verloopt niet hetzelfde als in de hogere groepen van het basisonderwijs. Er wordt gewerkt aan specifieke leerlijnen en tussendoelen die vaak niet los van elkaar behandeld worden. De ontwikkelingen verlopen geïntegreerd, en niet naast elkaar. In de lesroosters van de groepen 1 en 2 is de leertijd per vakgebied daarom moeilijk te berekenen. Het is echter van belang dat er n.a.v. de kenmerken van de leerlingenpopulatie passend onderwijs wordt gegeven. Het passend onderwijs vertaalt zich in het aanbod vanuit de leerlijnen om de tussendoelen spelenderwijs te bereiken.
Invulling onderwijstijd:
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. De pauzes moeten een onderbreking van de schooldag zijn. Ze moeten voorkomen dat leerlingen aan 1 stuk bezig zijn met leren. De basisschool moet zorgen voor een goede verdeling van de activiteiten over de dag.
Gronden voor vrijstelling van Onderwijsactiviteiten:
De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders/verzorgers kan een leerling worden vrijgesteld van deelname aan de gymnastieklessen op basis van een medische indicatie. In dat geval kan de school in plaats van de gymnastiekles een alternatief lesprogramma aanbieden wanneer dit organisatorisch uitvoerbaar is.
Onze school is een reguliere basisschool. Wij verzorgen onderwijs voor leerlingen die het reguliere proces doorlopen.
Soms zijn er andere onderwijsbehoeften. Onze school vindt het belangrijk om goed in kaart te brengen wat deze behoeften zijn en wat deze behoeften vragen van het onderwijs. Wij kunnen vervolgens bepalen of wij aan deze vraag tegemoet kunnen komen.In principe staan wij open voor alle leerlingen, mits wij en ouders erin vertrouwen om aan de behoeften tegemoet te komen.
Wij proberen zowel aan leer- als aan gedragsproblemen tegemoet te komen.
In ons team werken specialisten rondom gedrag, leren, meer- en hoogbegaafdheid samen met kwaliteitscoördinatoren op het gebied van executieve functies en het jonge kind.
Ook bieden wij de ruimte aan NT2 kinderen (kinderen met Nederlands als tweede taal). Door te zorgen voor woordenschataanbod, versterking van leesbegrip, verdieping van de spreek- en luistervaardigheid en te zorgen voor een veilige omgeving, proberen wij ook deze kinderen in hun behoeften te voorzien.
Wij doen dit samen met logopedisten die extra aanbod bieden aan deze specifieke doelgroep.Het kan altijd voorkomen dat een kind het erg moeilijk heeft op school. We doen er alles aan om te zorgen dat kinderen bij hun eigen groep blijven en meestromen naar het volgende jaar. We hebben hiervoor inmiddels goede ervaringen met hybride onderwijs (op maat gemaakte instructies die gevolgd kunnen worden in een ander leerjaar, zonder te hoeven doubleren).
Toch kan een doublure in uitzonderingssituaties nodig zijn. Hierover wordt u tijdig geïnformeerd. De school bepaalt of een kind blijft zitten, zie de website van de rijksoverheid voor meer informatie (Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep of klas? (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/basisonderwijs/vraag-en-antwoord/wie-bepaalt-of-mijn-kind-blijft-zitten-of-overgaat-naar-de-volgende-klas). Andersom kan het ook voorkomen dat een kind kan versnellen en een klas kan overslaan, of 2 leerjaren gecombineerd kan volgen. Hiervoor hebben we beleid opgesteld samen met onze specialist meer- en hoogbegaafdheid.Het exacte beleid voor doubleren en versnellen is op te vragen bij de directie of de intern begeleider van onze school. Hierin motiveren we de keuzes die we maken.Er kunnen zich situaties voordoen, waarin de grenzen aan de zorg voor de kinderen worden bereikt. Denk hierbij aan:
- Verstoring van rust en veiligheid;
- Onbalans tussen verzorging/behandeling – onderwijs;
- Verstoring van het leerproces voor de andere kinderen;
- Gebrek aan zorgcapaciteit;
- Grenzen aan leerbaarheid van kinderen: grote verschillen in verwerkingssnelheid, -tijd en problemen in didactische afstemming;
Wij vinden dat kinderen recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas voor een beperkte groep kinderen niet bieden. Wij denken hierbij op dit moment aan:
- Wanneer kinderen gewetenloos handelen, extreem agressief gedrag vertonen, waardoor de veiligheid en het welbevinden van de kinderen in gevaar komt (groep, lkr .etc);
- Noodzakelijk medisch handelen welke niet op of door school verzorgd kan worden;
- Wanneer er structurele 1 op 1 begeleiding nodig is;
- Kinderen waarbij er sprake is van complexe co-morbiditeit;
Ons schoolondersteuningsprofiel leest u op: https://www.bslindegaerd.nl/
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We bieden een kangoeroe-groep voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen geleid door de specialist Meer- en Hoogbegaafdheid.
Het levert de kinderen een meer op maat gemaakt aanbod op, met instructietijd, kennis over de mindset en leerkuil en daarmee de mogelijkheid te leren reflecteren.
Hieruit komt voort dat onze meer- en hoogbegaafden zich gehoord en gezien voelen, met plezier naar school komen en zin hebben om deel te nemen aan het aanbod.
De kinderen die deelnemen aan de kangoeroegroep krijgen elke dinsdag zo'n 1,5u specifiek aanbod in de kleine groep, apart van hun eigen klas. De andere dagen van de week krijgen zijn afgestemd aanbod binnen de eigen klas, door de eigen leerkracht, samengesteld door de specialist.Hiernaast starten we met de verbetering, verdieping en verbreding van het blokuur, waarin de zorg voor ondersteuningsniveau 3 en 4 staat weggeschreven. Hierdoor komen we beter toe aan aanbod voor de zwakkere leerling die ondersteuning nodig heeft.
Ondersteuningsniveau 3 en 4 zijn terug te vinden op pagina 13 via deze link.Naast bovenstaande punten werken we vanaf 2022-2023 aan talentontwikkeling, door te zorgen voor een middag per week waarin alle talenten aan bod komen. Zowel sport, dans, muziek, techniek en cultuur/kunst komen aan bod. Ook hierin zullen we rekening houden met de cognitieve capaciteiten van kinderen.
Vanaf 1 augustus 2017 heeft de peuterspeelzaal een plekje in ons schoolgebouw. De doorgaande lijn vinden wij van groot belang. Vanuit de pilot regelluwe scholen hebben wij de doorgaande lijn beter passend kunnen maken. Wanneer blijkt dat een peuter al eerder toe is aan de basisschool vanwege zijn/haar ontwikkeling, kan de peuter eerder starten. De bevindingen van de ouders en de peuterspeelzaalleidster zijn hiervoor van belang.
Vanaf 1 augustus 2022 is op BS de Lindegaerd een speelleerschool gestart: een school waarin de samenwerking draait om de ontwikkeling van 2 tot 6 jarige kinderen. De kinderopvang, de school en de peuteropvang slaan de handen in elkaar om te zorgen voor een goede start, een goede overgang en een blijvende ontwikkeling van het welbevinden, de betrokkenheid en het leren.
3 dagen per week wordt er intensief gewerkt binnen thema's, om op deze manier te zorgen voor goed onderwijs aan de allerkleinsten. Spelen, avonturieren, ontdekken en samen op pad zijn uitgangspunten hierin.
De speelleerschool zorgt ervoor dat de overgang van peuters naar de kleutergroep zonder grens en verstoring kan plaatsvinden. Er is géén harde knip meer. Dit is erg fijn voor de veiligheid en geborgenheid van onze jongste leerlingen.