Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose

Beatrixlaan 2 6269 EX Margraten

  • Met alle kinderen op onze patio.
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose
  • Groene speelvoorziening naast ons schoolplein.
  • Groepsvormend spel tijdens de gymles.

Het team

Toelichting van de school

Groepen en leerkrachten

In schooljaar 2023-2024 zijn de leerlingen verdeeld over 13 groepen.

Groep 1/2A: juf Minout en Joëll (tot maart 2024, LIO-stagiaire)
Groep 1/2B: juf Myra en juf Michelle
Groep 1/2C: juf Aicha en juf Connie
Groep 3A: juf Ashley
Groep 3B: juf Josefien en juf Godelieve
Groep 4A: juf Veronique en juf Sandra
Groep 4B: juf Mariëlle en juf Sandra
Groep 5A: juf Anita en juf Veronique
Groep 5B: juf Edmée en juf Lilian
Groep 6A: meester Erik en juf Lilian
Groep 6/7B: meester Roger
Groep 7A: juf Marjolein en juf Lilian
Groep 8: meester Jules en juf Laurie

In groep 6/7 ondersteunt juf Wendy op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
In groep 8 ondersteunt meester Thierry op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag.
Juf Renée ondersteunt op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag in de groepen 3/4 t/m februari .Vanaf maart in de groepen 1/2.

Andere functies en taken

Judith Close is directeur van BS. Maurice Rose in Margraten. Samen met Laurie Groos en Michelle Laschet vormt zij het managementteam (MT). Laurie Groos is IB-er (intern begeleider). De IB-er bewaakt en coördineert de voortgang van de groep en de (extra) ondersteuning voor leerlingen, samen met de groepsleerkrachten. De IB-ers vormen samen met Judith Close het ondersteuningsteam (OT). Michelle Laschet is MT-lid. Zij voert verschillende managementtaken uit. Wanneer Judith Close afwezig is kunt u zich tot Michelle Laschet wenden.

  • meester Stanley is van maandag t/m vrijdag aanwezig(conciërge);
  • juf Monic is op donderdagmiddag aanwezig (administratief medewerkster);
  • juf Monique verzorgt op maandag en dinsdag muzieklessen in alle groepen;
  • meester Lou verzorgt op maandag en dinsdag de gymlessen;
  • juf Cindy verzorgt van woensdag t/m donderdag de gymlessen.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien personeel recht op verlof heeft, of ziek is, wordt er vervanging aangevraagd via Clooser. Indien er geen vervanging te krijgen is, wat door het lerarentekort meestal aan de orde is, wordt er intern gezocht naar een oplossing. Het kan zijn dat een collega met ambulante taken de groep overneemt. Indien dit niet mogelijk is, zullen de leerlingen worden verdeeld over de andere groepen. In "worst-case-scenario" worden leerlingen naar huis gestuurd. Dit zullen we uiteraard ten allen tijden proberen te voorkomen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school differentieert op 3 niveaus volgens het directe instructiemodel. 

Het effectieve directe instructiemodel (EDI-model) is een lesmodel dat uitgaat van de verschillende leervermogens van kinderen. Kinderen verschillen van elkaar in de manier en snelheid van leren. Sommige kinderen begrijpen de instructie snel en willen vlot aan de slag, andere kinderen hebben meer uitleg nodig. Daar is in het directe instructiemodel rekening mee gehouden.

Er zit veel structuur in de lessen, want elke les is opgebouwd uit een aantal fasen:

1. Introductiefase
Wat weten en kennen we al en wat gaan we vandaag doen? We bespreken het doel van de dag. We willen kinderen vooral meegeven waarom ze bepaalde zaken leren, zodat het betekenisvol wordt.
2. Instructiefase 
Korte instructie voor de aanpak 3 leerlingen, zij gaan zelfstandig aan de slag. De leerlingen in aanpak 1 en 2 krijgen vervolgens de basisinstructie van de leerkracht.
3. Verwerkings-/inoefenfaseAanpak 2 en 3 verwerken de stof zelfstandig of met hulp van hun maatje of groep. De aanpak 1 leerlingen verwerken de stof geheel of gedeeltelijk samen met de leerkracht.
4. Gezamenlijk afronden van de les
Wat hebben we geleerd en hoe is het gegaan?

In het EDI-lesmodel maken wij gebruik van coöperatief leren, met als doel kinderen meer te betrekken bij het leerproces en om de mate van activiteit binnen de les te verhogen.

Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking. Dit wordt gestimuleerd door coöperatieve werkvormen, waarbij kinderen in heterogene tweetallen of groepjes werken. De kinderen discussiëren samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar.

De gedachte achter samenwerkend leren is dat zowel de zwakke als de sterke kinderen hiervan leren. De zwakke leerlingen, doordat ze uitleg krijgen en aangemoedigd worden. De sterke leerlingen, omdat zij de stof op een hoger niveau leren beheersen als ze het aan anderen uitleggen.

Bij coöperatief leren is dus niet alleen de lesstof belangrijk, maar ook de samenwerking. Er is dus sprake van een cognitief en een sociaal doel. De achterliggende gedachte van coöperatief leren is dat kinderen niet alleen leren van de interactie met de leerkracht, maar ook van de interactie met elkaar.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Naast bovenvermelde vakken is er nog onderwijstijd over waarin kinderen zelfstandig werken alsook ondersteund worden in hun werk door de leerkracht. Ook is er aandacht voor het versterken en ontwikkelen van de executieve functies.


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school verzorgt onderwijs voor leerlingen van 4 t/m 12 jaar. Als blijkt dat een kind specifieke ondersteuningsbehoeften heeft, wordt dit besproken in een leerlingbespreking door de leerkracht en IB-er. Afhankelijk van de aard van de ondersteuningsbehoeften worden afspraken gemaakt over de aanpassing in het onderwijsaanbod. Indien nodig wordt een individueel plan (kindkaart) opgesteld dat met de ouders besproken wordt. Vanuit de evaluatie van het plan wordt steeds bekeken wat nodig is. Kinderen worden in verschillende ondersteuningsniveaus ingedeeld:

  • Niveau 1: regulier aanbod van de groep, met soms een beetje extra in de vorm van pré- en herhaalde instructie. Kinderen werken in aanpak 1, 2 of 3. Naar gelang behoefte krijgen ze meer of minder directe instructie van de leerkracht.
  • Niveau 2: extra hulp bij een vakgebied. De leerkracht plant voor deze kinderen (meestal als groepje) regelmatig extra begeleiding in tijdens het zelfstandig werken.
  • Niveau 3: een individueel plan is nodig als er meerdere aanpassingen nodig zijn om een kind de begeleiding te geven die het nodig heeft.
  • Niveau 4: is bereikt als er externe hulp nodig is, die op school komt adviseren en ondersteunen. Naast onderwijsondersteuning kan er mogelijk ook zorgondersteuning geboden worden

Leerlingenzorg en het ondersteuningsteam passend onderwijs

IB-ers zijn de spil in en hebben de regie over de leerlingenzorg en onderwijsondersteuning op school. In het kader van Passend Onderwijs heeft Stichting kom Leren onderwijs- en zorgspecialisten in dienst. Dit zijn vnl. orthopedagogen en/of psychologen. Zij vormen samen het Ondersteuningsteam passend Onderwijs. Deze medewerkers zijn consultanten op de diverse scholen en bieden ondersteuning aan intern begeleiders en leerkrachten bij het optimaliseren van de onderwijs- en zorgondersteuning voor alle leerlingen binnen de Stichting kom Leren.

Iedere school heeft een vaste consultant. Deze wordt door de school betrokken bij leerlingbesprekingen, heeft toegang tot het leerlingdossier en bezoekt groepen voor observaties of een kort werkmoment of gesprekje met een leerling in de klas. Dit alles om zo goed mogelijk mee te kunnen denken met de school en tot goede vervolgstappen ten aanzien van de onderwijs- en/of zorgondersteuning te komen. Ouders worden hierover door de school om toestemming gevraagd en op de hoogte gehouden.

Onderzoek en het ondersteuningsteam passend onderwijs

Soms is het van meerwaarde als de consultant een extra psychologisch of didactisch onderzoek doet bij een leerling. Of een gerichte kindobservatie of kindgesprek, omdat dit wezenlijk kan bijdragen aan het formuleren van de onderwijs- en/of zorgondersteuningsbehoeften. In die gevallen zult u vooraf om toestemming worden gevraagd. In het geval van psychologisch onderzoek, bijvoorbeeld een intelligentietest, moet dit altijd schriftelijk gebeuren. De onderzoeksgegevens worden altijd met school en ouders nabesproken en u en de school krijgen hiervan een schriftelijk verslag. Het direct contact met de consultant loopt altijd via de intern begeleider van de school. Hierbij staat de hulpvraag van de leerkracht met betrekking tot het kind centraal en moeten de resultaten bijdragen aan het beter afstemmen van de ondersteuning aan de leerling.

Het is voor het goed begeleiden van uw kind zinvol en veelal noodzakelijk om over en weer transparant en zo volledig mogelijk informatie uit te wisselen. Indien u als ouder onderzoeksgegevens heeft over uw kind is het dan ook belangrijk dat u deze gegevens deelt met de school en eventuele rapportages in het leerlingdossier laat opnemen. Denk daarbij aan bijvoorbeeld logopedie, ergotherapie, remedial teaching, psychologisch onderzoek etc.. Middels het formulier ‘bewijs van overeenstemming’ worden afspraken gemaakt over het gebruik van rapportages met onderzoeksgegevens. De medewerkers van kom Leren die direct betrokken zijn bij de onderwijs- en zorgondersteuning van het kind (de betrokken leerkracht, IB-er, psycholoog/orthopedagoog van het ondersteuningsteam Passend Onderwijs en directeur) kunnen vervolgens -waar nodig- dit verslag inzien.

De school zal zorgvuldig omgaan met de inhoud en deze niet delen met externen buiten de school, zonder dat u hiervoor toestemming geeft.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zoomen in op de ontwikkeling van executieve functies. Juist de kinderen die extra ondersteuningsbehoefte hebben, kunnen hier bij gebaat zijn. Verder wordt er altijd gekeken naar het leerkrachthandelen en de onderwijsbehoeften en stemmen we ons onderwijs zo goed mogelijk af op het kind.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De peuterspeelzaal biedt voorschoolse educatie aan. Als een kind bij ons op school instroomt dan vindt er een overdracht plaats met de leidsters van de peuterspeelzaal en de IB-er van onze school.  Op deze manier proberen wij de overdracht zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Naast deze overdracht vullen ouders een vragenlijst in waardoor wij vroegtijdig op de hoogte zijn van evt. kindkenmerken.


Terug naar boven