Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose

Beatrixlaan 2 6269 EX Margraten

  • Met alle kinderen op onze patio.
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Maurice Rose
  • Groene speelvoorziening naast ons schoolplein.
  • Groepsvormend spel tijdens de gymles.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door de leerkracht

In de kleutergroepen wordt gewerkt met thema’s. In elk thema staan bepaalde doelen centraal, daaraan worden de activiteiten gekoppeld. Tijdens deze activiteiten worden kinderen geobserveerd en gevolgd volgens het observatie- en registratieprogramma van Digikeuzebord.
De leerkracht registreert de gegevens en verwerkt deze in een halfjaarlijkse rapportage. Tijdens de oudergesprekken wordt deze ontwikkeling besproken.

In de groepen 3 t/m 8 wordt, tijdens het werken in de klas, ook d.m.v. observaties gevolgd op welke wijze de ontwikkeling van uw kind verloopt. Daarnaast wordt in deze groepen natuurlijk ook gebruik gemaakt van methodische toetsen om de vooruitgang bij de diverse vakgebieden te kunnen volgen.

Door de Intern Begeleider

Behalve door de groepsleerkracht wordt de ontwikkeling van kinderen ook gevolgd door de IB-er. Drie keer per schooljaar worden groepsgesprekken gevoerd door elke leerkracht met de IB-er. Tijdens deze gesprekken worden de totale groep en de individuele leerlingen besproken en indien nodig acties gepland.

Cito-leerlingvolgsysteem (Leerling in Beeld)

Twee keer per jaar wordt de ontwikkeling van kinderen van groep 3 t/m 8 in kaart gebracht middels de Cito-toetsen. Met deze Cito-toetsen kan de ontwikkeling van een kind over langere termijn gevolgd worden en vergeleken worden met landelijke normen. Wij hanteren hiervoor een toetskalender, die elk schooljaar opnieuw wordt opgesteld door de interne begeleiders. De leerkrachten weten in welke periode een toets moet worden afgenomen.

De meeste toetsen worden klassikaal afgenomen. In januari en februari worden de toetsen afgenomen, omdat de leerlingen dan een half jaar onderwijs in de groep hebben gevolgd (medio afname). Cito toetst methode onafhankelijk de vorderingen van de leerlingen over een langere periode. De resultaten van de medio afname worden in het team geanalyseerd en besproken. Hieraan verbinden we conclusies en vervolgacties, met als doel de resultaten te verbeteren. Dat kan dan consequenties hebben voor de aanpak in de hele groep, voor een groepje leerlingen of voor individuele leerlingen.

In mei/juni volgt de 2e ronde Cito-toetsen (eind-afname). Uw kind krijgt deze resultaten in februari/maart en in juni/juli mee naar huis in de rapportklapper. Het 1e rapport is gekoppeld aan een kind-oudergesprek. Bij het 2e rapport is er een facultatief gesprek. Als leerkrachten of ouders een gesprek nodig vinden, kan er een kind-oudergesprek plaatsvinden n.a.v. dit 2e rapport.

Route 8

De eindtoets wordt door alle leerlingen digitaal gemaakt. De digitale toets sluit beter aan bij de leerlingen en bij deze tijd. Stichting kom Leren heeft stichtingsbreed besloten dat scholen die de digitale afname kiezen, de eindtoets afnemen van ROUTE 8.

ROUTE 8 is een digitale, adaptieve toets die het taal- en rekenniveau van het kind meet. Digitaal: De toets wordt via internet afgenomen en duurt slechts twee à drie uren. Adaptief: Adaptief betekent dat de toets zich aanpast aan het niveau van het kind. Ieder kind doorloopt op deze manier een eigen route door de toets en maakt dus een unieke toets. Zo krijgt het kind nooit teveel, te moeilijke of juist te makkelijke vragen. Dit werkt voor het kind prettig en zo min mogelijk belastend.

Rapportageklapper

Ieder schooljaar krijgen de leerlingen van groep 1 t/m 8 twee keer de rapportageklapper mee naar huis. We starten met de rapportageklapper vanaf het moment dat het kind 3 maanden op school is.

We hebben gekozen voor een schoolrapportage van groep 1 t/m 8, die achtereenvolgens zijn opgenomen in een klapper, die gedurende de hele schoolloopbaan van uw kind meegaat en na acht jaar persoonlijk bezit wordt. De klapper gaat in een stoffen schoolzak mee naar huis. U vindt in dit rapport o.a. aspecten t.a.v. de sociaal-emotionele ontwikkeling, het werkgedrag, de ontwikkeling op gebied van de diverse vak– en vormingsgebieden, de uitslag van de Cito-toetsen, maar ook een tekening van uw kind. Bij de beoordeling van de leergebieden in de groepen 3 t/m 5 maken we gebruik van woorden (onvoldoende, matig, voldoende, ruim voldoende, goed). In de groepen 6 t/m 8 waarderen we deels met woorden, alsook met cijfers. Tot slot is er ruimte voor een notitie door de leerkracht.

In de kleuterrapportage geven we een beeld van het behalen van doelen en de ontwikkeling hiervan. De leerkrachten gebruiken hiervoor het observatie- en registratieprogramma van Digikeuzebord en informatie uit ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Na het verslag met uw kind besproken te hebben, verwachten we de klapper met de tas weer terug op school.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Totstandkoming advies

Het schooladvies komt op onze school tot stand door inbreng van meerdere collega’s en verschillende vormen van data. Dit maakt dat het schooladvies meer is dan een toetsscore. We werken met observaties, (inter)actieve werkvormen in de klas, rapporten en rapportgesprekken met kind en ouders/verzorgers.

Er wordt gebruik gemaakt van de volgende informatiebronnen:

  • Resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen van voorgaande schooljaren en groep 8
  • Dossier leerling - Gedragskenmerken en sociaal-emotionele vaardigheden
  • Executieve functies, (huis)werkhouding en motivatie
  • Resultaten op methodegebonden toetsen
  • Resultaat capaciteiten- en of intelligentieonderzoek
  • Gesprekken met ouders en leerling Vaak sluiten de leerprestaties, gedragskenmerken, werkhouding en het totaalbeeld van het kind goed bij elkaar aan en is de richting van het schooladvies duidelijk. Schooladviezen worden dan ook het sterkst bepaald door (eerdere) leerprestaties van leerlingen én niet cognitieve vaardigheden, zoals zelfstandigheid en motivatie

Waar gaan onze leerlingen naar toe?

Na het verlaten van de basisschool gaan de meeste leerlingen naar het Sophianum in Gulpen. Er zijn ook regelmatig leerlingen die naar het Porta Mosana of het St. Maartenscollege in Maastricht gaan of naar het Stella Maris in Valkenburg. Van deze scholen ontvangen we de rapportgegevens, zodat we weten hoe de kinderen hun schoolloopbaan vervolgen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat iedereen met plezier naar onze school komt, waar welbevinden en veiligheid centraal staan. Dit kan alleen als we kunnen werken in een organisatie met een open, warm en eerlijk pedagogisch klimaat. We streven naar een sfeer van samenwerking waarin iedereen zich geborgen en geaccepteerd voelt en waarbij gebruik wordt gemaakt van ieders specifieke kwaliteiten en mogelijkheden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samenwerken
  • Welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Jaarlijks controleert de Inspectie voor Primair Onderwijs de kwaliteiten en opbrengsten van onze school. De inspectie toetst ieder jaar opnieuw of onze school zich houdt aan de wettelijke richtlijnen en voorschriften. Basisschool Maurice Rose valt onder een regulier toezichtarrangement, dat wil zeggen dat de onderwijsinspectie vertrouwen heeft in het reilen en zeilen van de school en dat onze school aan alle wettelijke verplichtingen voldoet.
1 keer in de vier jaar bezoekt de Inspectie onze school.  De school onderschrijft hetgeen de Inspectie voor het basionderwijs in haar rapportage over dit bezoek rapporteert en werkt aan de verbeterpunten. Ons laatste inspectiebezoek vond plaats op 23 en 24 januari 2017.

 

Terug naar boven