Openbare Basisschool "de Stelling"

Oosterhuisweg 7 8423 TG Makkinga

  • Uw kind zal een groot deel doorbrengen in de omgeving en sfeer van de school die u heeft gekozen. Maak daarom een weloverwogen keuze.
  • omgang op school willen we dat tot uitdrukking brengen, maar ook in het lesprogramma.
  • De school gevestigd in een modern gebouw waar ook de peuterspeelgroep gehuisvest is en naschoolse opvang mogelijk is.
  • De school telt 76 leerlingen en in de loop van het schooljaar komen er nog een mooi aantal leerlingen bij. We werken met combinatie groepen.
  • een openbare school. Ieder kind uit Makkinga en omgeving is welkom om het onderwijs op onze school te volgen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij vinden dat onze school goede resultaten heeft bereikt, wanneer de leerling op die school voor voortgezet onderwijs terecht komt waar hij/zij thuishoort. Vier jaar na het verlaten van de basisschool krijgen we de resultaten van oud-leerlingen toegestuurd, zodat we kunnen constateren dat zij het over het algemeen goed doen in het vervolgonderwijs. Vanaf schooljaar 2015-2016 is er gekozen om als eindtoets de IEP-toets af te nemen.

Alle leerlingen uit groep 8 doen mee aan de eindtoets, slechts heel bijzondere redenen, kunnen een uitzondering teweeg brengen.
De schoolscore op de IEP toets 2023 was 81,8. Het landelijke gemiddelde was 79,5. Er hebben 8 leerlingen deelgenomen aan de Eindtoets.
Instroom leerlingen zijn in groep 7 of later ingestroomd. Deze kinderen zijn niet lang bij ons op school geweest en hoeven we niet mee te rekenen voor onze opbrengsten.

Resultaten van de eindopbrengsten van de afgelopen jaren:
2020-2021  80,3 landelijke gemiddelde 79,7 (10 leerlingen)
2021-2022 85,6 landelijke gemiddelde 80 (9 leerlingen)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Cito-toetsen
Twee keer per jaar nemen wij de Cito-toetsen af in de groepen 3 t/m 7. Groep 8 heeft alleen in november nog een Cito-toets. We maken gebruik van het programma “CITO LOVS” en “Parnassys” om de resultaten te analyseren en de tussen- en eindopbrengsten te waarderen. Naar aanleiding van de Cito-toetsen in februari wordt er een rapport geschreven “Zelfevaluatie M-afname LVS CITO 202.-202.”. In dit rapport staat het volgende beschreven:
- Trendanalyses per jaargroep: Hoe doet groep 3 het bijvoorbeeld ten opzichte van vorige groepen 3. Dit wordt per groep en per vakgebied bekeken.
- Trendanalyses per groep. Welke ontwikkeling is er te zien bij de kinderen van groep 8 ten opzichte van groep 3. Zijn ze gemiddeld gezien gegroeid?
- Conclusies op schoolniveau en groepsniveau + vervolgafspraken  

Rapportages
Zodra alle resultaten van de Cito-toetsen bekend zijn wordt er op schoolniveau een rapport geschreven "M- of E-Monitor" waarin de groepsanalyses en trendanalyses terug te vinden zijn. In het schooljaar 2022-2023 hebben we dit rapport niet kunnen maken i.v.m. de overstap naar de nieuwe versie van CITO-LOVS Leerling in Beeld. De analyses zijn per groep en per leerling door de leerkrachten weggeschreven in de periodeplannen en, indien aanwezig, de individuele handelingsplannen.

Onderwijsevaluatie
Tijdens de onderwijsevaluatie bespreekt en evalueert het team het onderwijs van het afgelopen half jaar en worden er verbeterpunten op leerling- groeps- en schoolniveau opgesteld voor het komende half jaar. De doelen op leerling- en groepsniveau worden verwerkt in periodeplannen. Voor kinderen met een V/V- score wordt nauwkeurig bekeken of er naast de beschrijving in het groepsplan een aanvullend individueel handelingsplan nodig is. Naast de opbrengsten van de niet methode gebonden toetsing worden ook de resultaten van de methode gebonden toetsen betrokken in het proces van analyseren en waarderen van opbrengsten. Dit alles leidt tot opmerkingen, adviezen en mogelijke acties voor het vervolg op korte of langere termijn. Deze acties zijn proactief, zodat mogelijke hiaten in de ontwikkeling van de leerlingen door middel van het bijstellen van het programma weggewerkt kunnen worden.  Voor de meeste onderdelen werden de door ons gestelde doelen ruim gehaald.
Ons ambitieniveau is:
25% I-score
25% II-score
25% III-score
15% IV-score
10% V-score       

Aandachtspunten voor de komende periode zijn: 
Rekenen: het werken aan het automatiseren van de basisvaardigheden (+,-,x,:) in alle groepen.  
Technisch lezen: we gaan voornamelijk inzetten op technisch lezen bij groep 3 t/m 5; bevorderen van het leesplezier en de leesmotivatie en hierdoor verhogen van de resultaten, zowel op technisch lezen, woordenschat als begrijpend lezen. 

Wat valt er dan op bij de E-toetsing 2022-2023?
Technisch lezen:
het leesonderwijs wordt gedegen georganiseerd; inzet Veilig Leren Lezen Kim en Station Zuid.
- Groep 4 leest ontzettend goed en heeft ook ons ambitieniveau behaald. Alle kinderen hebben een prachtige groei laten zien het afgelopen half jaar.  
- Groep 5 scoort lager dan ons ambitieniveau. Het is een klein groepje van 7 leerlingen. Twee leerlingen scoren een V-, 3 een III en twee een I of I+. Vier van de 7 leerlingen laten een mooie groei zien. Een leerling met een V- stagneert in de score en heeft een handelingsplan. 
- Groep 6 scoort wat zwakker dan we van andere groepen gewend zijn. Toch hebben alle leerlingen uit groep 6 de geplande groei of zelfs meer gehaald.

Hieronder volgt een overzicht van de behaalde percentages:
Groep 3   gemiddelde score: II        I+:14,3   I:14,3   II:14,3    III:28,6   IV:14,3   V:14,3   V-:-
Groep 4   gemiddelde score: I+       I+:10      I:30      II:20      III:10      IV:20      V:10      V-:-
Groep 5   gemiddelde score: III       I+:14,3   I:14,3   II:-         III:42,9   IV:-        V:-         V-:28,6
Groep 6   gemiddelde score: V-        I+:7,1    I:7,1     II:14,3   III:14,3    IV:35,7   V:14,3   V-:7,1

In groep 7 is DMT alleen afgenomen bij de leerlingen die een handelingsplan hebben. Eén van de drie leerlingen heeft een grotere groei gemaakt dan verwacht. Twee leerlingen zijn weer iets gezakt. 

Begrijpend lezen:
Het begrijpend leesonderwijs laat een stijgende trend zien. Dit zien we ook terug bij de IEP-eindtoets.
Groep 6 laat een laag gemiddelde zien. 6 van de 14 leerlingen zijn juist snel gegroeid. 7 leerlingen hebben net niet de verwachte groei laten zien. Eén leerling is echt gezakt in de score. Dit valt op leerlingniveau te verklaren. In 4 groepen halen we de ambitienorm en scoren we ook boven het landelijk gemiddelde.
De overige groepen laten prachtige scores zien. We willen ons de komende jaren verder oriënteren op methodes die het leesplezier bevorderen. 
Hieronder volgt een overzicht van de behaalde percentages:
Groep 3   gemiddelde score: I+        I+:42,9   I:14,3     II:28,6    III:-        IV:14,3        V:-        V-:-
Groep 4   gemiddelde score: I+        I+:50      I:-          II:20      III:20       IV:10          V:-        V-:-
Groep 5   gemiddelde score: I          I+:42,9    I:-          II:-        III:14,3    IV:28,6       V:-         V-:14,3
Groep 6   gemiddelde score: IV        I+:7,1      I:7,1      II:7,1     III:21,4    IV:28,6       V:21,4   V-:7,1
Groep 7   gemiddelde score: I          I+:11,1    I:11,1     II:44,4   III:22,2    IV11,1        V:-        V-:-

Spelling:
we zijn erg tevreden met onze spellingresultaten; we maken gebruik van de methode STAAL
Groep 5 heeft in verhouding veel V-scores, dit valt op leerling niveau te verklaren. Groep 6 scoort op spelling in verhouding hoger dan bij de overige vakken. We zijn tevreden over ons aanbod. 

Hieronder volgt een overzicht van de behaalde percentages:
Groep 3   gemiddelde score: I          I+:-          I:28,6     II:28,6    III:28,6    IV:14,3   V:-        V-:-
Groep 4   gemiddelde score: I+        I+:60       I:10        II:10       III:10       IV:-        V:10      V-:-
Groep 5   gemiddelde score: II         I+:28,6    I:14,3     II:14,3    III:-          IV:-        V:42,9   V-:-
Groep 6   gemiddelde score: III        I+:7,1      I:14,3     II:21,4    III:14,3    IV:21,4   V:14,3   V-:7,1
Groep 7   gemiddelde score: I+        I+:55,6    I:11,1     II:22,2    III:11,1    IV:-         V:-        V-:-

Rekenen:
Het rekenonderwijs wordt gedegen georganiseerd; we maken gebruik van de methode Wereld in Getallen 5. In groep 3 t/m 6 werken wij op papier. In groep 7/8 is de basis digitaal. Er wordt naast het Chromebook ook nog gebruik gemaakt van uitrekenschriften. We scoren in 4 groepen boven de voldoende norm (laagste III -score)
In groep 3 en 4 scoren nog teveel kinderen een IV of een V score. De aanpak voor deze leerlingen staat verwerkt in de periodeplannen. Naast onze rekenmethode maken wij ook gebruik van het programma Bareka om het automatiseren te oefenen. We besteden wekelijks ongeveer een uur extra aan het rekenonderwijs. In groep 6 scoort een grote groep leerlingen rond het gemiddelde; III of IV. 

Hieronder volgt een overzicht van de behaalde percentages:
Groep 3   gemiddelde score: II       I+:-          I:28,6     II:28,6    III:-         IV:28,6     V:14,3    V-:-
Groep 4   gemiddelde score: II       I+:20       I:-           II:20       III:20       IV:30       V:10       V-:-
Groep 5   gemiddelde score: I+      I+:28,6    I:28,6      II:14,3    III:-         IV:-          V:14,3    V-:14,3
Groep 6   gemiddelde score: V        I+:-         I:-           II:21,4    III:28,6    IV:28,6     V:7,1     V-:14,3
Groep 7   gemiddelde score: I         I+:11,1    I:11,1     II:55,6    III:11,1    IV:-           V:-        V-:11,1

Wij kunnen concluderen dat we prachtige scores hebben weten te realiseren. De inzet van kinderen, ouders en leerkrachten wordt beloond! 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We volgen de leerlingen die van school zijn gegaan aan de hand van de gegevens van het VO. Hieruit blijkt dat we de laatste jaren steeds een goede doorverwijzing hebben gedaan. We maken gebruik van de Plaatsingswijzer en die schetst een reëel beeld van wat een leerling kan. Daarnaast nemen wij de kindkenmerken mee in de doorverwijzing. Hierbij kunt u denken aan: is de leerling gemotiveerd, is het een doorzetter, kan het plannen, heeft de leerling zijn/haar spullen voor elkaar, etc. In overleg met de ouders en alle verzamelde data maken we dan een voorstel voor het vervolgonderwijs. Ook is er altijd een warme overdracht met het voortgezet onderwijs, waarbij we de leerlingen met het VO doornemen, om te kijken wat de leerling nodig heeft op het VO. Blijkt uit de eindtoets dat een leerling toch een niveau hoger kan, dan kunnen we dit i.o.m. ouders bijstellen. We stellen nooit naar beneden bij. Wij vinden het belangrijk om kansrijk te adviseren.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Wij zijn een openbare basisschool waar alle kinderen welkom zijn. Wij verwachten dat iedereen respect voor elkaar heeft. Om respect op te kunnen brengen, is zelfrespect een voorwaarde en kennis van de ander en begrip voor de ander nodig. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Respectvol met elkaar omgaan, betekent eveneens dat elk kind zich veilig en vertrouwd moet voelen. Dit stimuleren wij door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat van de leerlingen. Wij proberen een sfeer te creëren, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school gaan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kanjertraining
  • Zelfvertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De basisschoolperiode is een heel belangrijke en bepalende periode in het leven van een kind. Omdat we met elkaar vinden dat alle kinderen recht hebben op goed onderwijs, heeft de overheid de taak de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en te stimuleren. De Inspectie van het Onderwijs kijkt jaarlijks naar elke school. Op basis van deze jaarlijkse prestatieanalyse en eventueel verder onderzoek bepalen we of er nader toezicht nodig is en hoe dit er vervolgens uit zal zien.

Op 5 juni 2012 heeft de inspectie van het onderwijs een bezoek gebracht aan onze school. Het eindoordeel van de inspectie: De inspectie concludeert, dat de kwaliteit van het onderwijs op o.b.s. “de Stelling” op de onderzochte onderdelen op orde is. Uit het onderzoek is gebleken, dat de school op die gebieden geen tekortkomingen kent.

  • Opbrengsten– De eindopbrengsten, tussenopbrengsten en sociale competenties zijn allemaal als voldoende beoordeeld. De eindopbrengsten liggen in de afgelopen drie jaren boven de ondergrens van de inspectie.
  • Begeleidingen zorg – zijn in zijn geheel op orde. De school gebruikt een adequaat systeem van toetsen en observatie-instrumenten om de ontwikkeling en leerresultaten van de leerlingen te volgen.
  • Kwaliteitszorg– Ook de kwaliteitszorg is in zijn geheel als voldoende beoordeeld. Het systeem van kwaliteitszorg op de school kenmerkt zich door een cyclisch karakter. De school heeft in voldoende mate inzicht in de onderwijsbehoeften van haar leerlingen en stemt haar onderwijsaanbod hierop af. De inspectie kent aan onze school het basisarrangement toe, de kwaliteit van het onderwijs op onze is voldoende.


Terug naar boven