Openbare Basisschool "de Stelling"

Oosterhuisweg 7 8423 TG Makkinga

  • Uw kind zal een groot deel doorbrengen in de omgeving en sfeer van de school die u heeft gekozen. Maak daarom een weloverwogen keuze.
  • omgang op school willen we dat tot uitdrukking brengen, maar ook in het lesprogramma.
  • De school gevestigd in een modern gebouw waar ook de peuterspeelgroep gehuisvest is en naschoolse opvang mogelijk is.
  • De school telt 76 leerlingen en in de loop van het schooljaar komen er nog een mooi aantal leerlingen bij. We werken met combinatie groepen.
  • een openbare school. Ieder kind uit Makkinga en omgeving is welkom om het onderwijs op onze school te volgen.

Het team

Toelichting van de school

Obs De Stelling heeft een enthousiast en stabiel team dat bestaat uit 5 leerkrachten, een onderwijsassistent, een IB'er en een directeur. Zowel de IB'er als de directeur hebben lesgevende taken. Een aantal teamleden zijn al meerdere jaren aan de school verbonden. Dat geeft als voordeel dat taken en/ of afspraken helder en in goed overleg zijn verdeeld over de verschillende teamleden. Het team heeft diverse kwaliteiten die elkaar aanvullen, waardoor we te maken hebben met diverse professionele deskundigen op de werkvloer. Zo is er een ICC-er, een NME-coördinator en een ICT-er. De meeste leerkrachten hebben een gymbevoegdheid en geven minimaal één keer per week gym. Daarnaast krijgen alle kinderen van groep 3 t/m 8 wekelijks gym van een vakleerkracht. De IB'er heeft de IB-opleiding met goed gevolg afgerond, waardoor er op het gebied van de ondersteuning een grote deskundigheid aanwezig is. Om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen hebben we gedreven leerkrachten nodig die werken aan hun eigen ontwikkeling. Binnen Stichting Comprix werken we met het bekwaamheidskompas, waarbij we alle leerkrachten goed in beeld hebben betreffende hun sterke en minder sterke punten. Van hieruit werken we aan professionalisering. Op deze wijze proberen we goed in beeld te krijgen wat de kwaliteiten zijn binnen de school en waar nog ondersteuning nodig is.  

Invulling van de formatie in 2023-2024:

                            Maandag   Dinsdag      Woensdag   Donderdag   Vrijdag
Groep 1/2             Sandra      Sandra        Marita        Marita          Marita
Groep 3/4             Nynke        Lianne        Lianne        Lianne         Lianne
Groep 5/6             Sicco         Sicco           Sicco          Sicco           Sicco
Groep 7/8             Henriëtte    Henriëtte    Henriëtte    Henriëtte     Henriëtte
IB: Juf Sandra (donderdag)
Onderwijsondersteunend: Juf Sabien op dinsdag, woensdag en vrijdag.
Directietaken: Juf Nynke op dinsdag, woensdag en donderdag.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Lesuitval proberen we vanzelfsprekend zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht er toch een leerkracht afwezig zijn, dan proberen we een invalleerkracht in te zetten. Omdat er ook in onze regio een tekort is aan invalleerkrachten, werken de scholen binnen ons bestuur met een protocol waarin onderstaande stappen worden doorlopen. Mocht er geen invalleerkracht beschikbaar zijn, dan proberen we eerst intern een oplossing te vinden. Gedurende de eerste dagen wordt de vervanging indien mogelijk intern opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door de extra inzet van een eigen leerkracht, de inzet van directie of intern begeleider, het samenvoegen van een aantal groepen of het verdelen van de leerlingen over de overige groepen. Slechts in het uiterste geval hebben de leerlingen geen les op school. Bij langdurige vervanging wordt extern naar een structurele oplossing gezocht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leerjaar 3 t/m 8
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn. Toelichting op de urentabel: onder Taal verstaan wij ook Spelling en Woordenschat. De uren voor lezen zijn opgebouwd uit de uren voor technisch- en begrijpend lezen. Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormings Onderwijs) en GVO (Godsdienstig Vormings Onderwijs).

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op De Stelling werken we met periodeplannen. Hierbij hebben we de kinderen in 3 groepen verdeeld op basis van hun niveau. De leerkrachten geven instructie aan de hele groep, maar zullen leerlingen die meer aankunnen eerder loslaten dan leerlingen die meer gebaat zijn bij instructie. Kinderen die na de instructie nog meer hulp nodig hebben komen bij de leerkrachten om de instructie tafel zitten voor extra ondersteuning en uitleg. De leerkracht vergeet hierbij niet de leerlingen die al aan het werk zijn, maar maakt gerichte looprondes waarbij kinderen vragen kunnen stellen. Het kan ook zijn dat er nog wat meer ondersteuning nodig is en in dat geval wordt er een individueel handelingsplan opgesteld welke wordt besproken met de ouders. We proberen zoveel mogelijk handelingsgericht te werken.

De Stelling valt onder het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland. In dit samenwerkingsverband werken scholen samen om te zorgen voor een dekkend aanbod aan (onderwijs)ondersteuningsvoorzieningen in de regio, zodat elke leerling die ondersteuning nodig heeft die ook ontvangt. In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning eveneens binnen de basisschool, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.

Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. We verwachten dat alle scholen in het samenwerkingsverband minimaal voldoen aan deze basisondersteuning. Elk deelnemend schoolbestuur is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de ondersteuning en de organisatie daarvan op de eigen scholen. Iedere school is in staat tot een cyclische wijze van handeling. Handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat. Met dit schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst. In schooljaar 2021-2022 is weer een nieuw schoolondersteuningsprofiel opgesteld, deze is begin 2022/2023 vastgesteld door het team en de MR.

Het gehele ondersteuningsprofiel ligt ter inzage op school en is te vinden op onze website.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op dit moment zijn er geen concrete ambities om ons huidige aanbod uit te breiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Zodra een kind 4 jaar wordt, mag het naar school. Wanneer een kind voor het eerst op school komt, dan is dat even wennen, zowel voor het kind, de ouders als de leerkracht. Om de gewenning zo vlot mogelijk te laten verlopen, mogen alle nieuwe leerlingen, vanaf het moment dat ze 3 jaar en 10 maanden zijn, een aantal dagen komen kennismaken. Dit wordt in onderling overleg geregeld. Hiervoor worden de ouders en het kind uitgenodigd. Als een 4– jarige op school komt, gaan we ervan uit dat het zich kan aan– en uitkleden, zelf de jas kan uittrekken en ophangen, zelfstandig het toilet kan bezoeken. Voor de aanmelding van een leerling maken we gebruik van een standaard inschrijfformulier welke op school aanwezig is. Bij de inschrijving houden wij ons aan het protocol Toelatingsbeleid van Stichting Comprix. Wanneer een kind de peuterspeelzaal heeft bezocht, dan nemen wij contact op met de betreffende locatie om een warme overdracht te organiseren. Tijdens dit gesprek wordt de volgende informatie uitgewisseld: sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en zelfredzaamheid. Doel: goede aansluiting van school bij de onderwijsbehoeften van het kind. 

Terug naar boven