Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn.
Leerjaar 3 t/m 8
De weergegeven uren per vakgebied gelden als richtlijn. Per groep kunnen de onderwijsbehoeften van de leerlingen verschillen, waardoor er verschillen per groep per periode kunnen zijn. Toelichting op de urentabel: onder Taal verstaan wij ook Spelling en Woordenschat. De uren voor lezen zijn opgebouwd uit de uren voor technisch- en begrijpend lezen. Levensbeschouwing wordt gegeven door vakleerkrachten van HVO (Humanistisch Vormings Onderwijs) en GVO (Godsdienstig Vormings Onderwijs).
Op De Stelling werken we met periodeplannen. Hierbij hebben we de kinderen in 3 groepen verdeeld op basis van hun niveau. De leerkrachten geven instructie aan de hele groep, maar zullen leerlingen die meer aankunnen eerder loslaten dan leerlingen die meer gebaat zijn bij instructie. Kinderen die na de instructie nog meer hulp nodig hebben komen bij de leerkrachten om de instructie tafel zitten voor extra ondersteuning en uitleg. De leerkracht vergeet hierbij niet de leerlingen die al aan het werk zijn, maar maakt gerichte looprondes waarbij kinderen vragen kunnen stellen. Het kan ook zijn dat er nog wat meer ondersteuning nodig is en in dat geval wordt er een individueel handelingsplan opgesteld welke wordt besproken met de ouders. We proberen zoveel mogelijk handelingsgericht te werken.
De Stelling valt onder het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland. In dit samenwerkingsverband werken scholen samen om te zorgen voor een dekkend aanbod aan (onderwijs)ondersteuningsvoorzieningen in de regio, zodat elke leerling die ondersteuning nodig heeft die ook ontvangt. In ons samenwerkingsverband maken we onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning eveneens binnen de basisschool, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.
Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. We verwachten dat alle scholen in het samenwerkingsverband minimaal voldoen aan deze basisondersteuning. Elk deelnemend schoolbestuur is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de ondersteuning en de organisatie daarvan op de eigen scholen. Iedere school is in staat tot een cyclische wijze van handeling. Handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat. Met dit schoolondersteuningsprofiel willen wij in beeld brengen welke (extra) ondersteuning wij onze leerlingen bieden. Ook geven wij aan welke stappen wij gaan zetten om de ondersteuning op onze school te verbeteren. Daarmee worden ook de mogelijkheden van ons onderwijs duidelijk. Het profiel is samengesteld samen met het personeel van onze school. Na advies van de MR is het profiel door ons schoolbestuur vastgesteld. Het schoolondersteuningsprofiel maakt onderdeel uit van ons schoolplan. De ouders van onze school worden over de mogelijkheden voor (extra) ondersteuning op onze school geïnformeerd in de schoolgids. Het profiel wordt in de toekomst verder ontwikkeld en getoetst. In schooljaar 2021-2022 is weer een nieuw schoolondersteuningsprofiel opgesteld, deze is begin 2022/2023 vastgesteld door het team en de MR.
Het gehele ondersteuningsprofiel ligt ter inzage op school en is te vinden op onze website.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment zijn er geen concrete ambities om ons huidige aanbod uit te breiden.
Zodra een kind 4 jaar wordt, mag het naar school. Wanneer een kind voor het eerst op school komt, dan is dat even wennen, zowel voor het kind, de ouders als de leerkracht. Om de gewenning zo vlot mogelijk te laten verlopen, mogen alle nieuwe leerlingen, vanaf het moment dat ze 3 jaar en 10 maanden zijn, een aantal dagen komen kennismaken. Dit wordt in onderling overleg geregeld. Hiervoor worden de ouders en het kind uitgenodigd. Als een 4– jarige op school komt, gaan we ervan uit dat het zich kan aan– en uitkleden, zelf de jas kan uittrekken en ophangen, zelfstandig het toilet kan bezoeken. Voor de aanmelding van een leerling maken we gebruik van een standaard inschrijfformulier welke op school aanwezig is. Bij de inschrijving houden wij ons aan het protocol Toelatingsbeleid van Stichting Comprix. Wanneer een kind de peuterspeelzaal heeft bezocht, dan nemen wij contact op met de betreffende locatie om een warme overdracht te organiseren. Tijdens dit gesprek wordt de volgende informatie uitgewisseld: sociaal-emotionele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling en zelfredzaamheid. Doel: goede aansluiting van school bij de onderwijsbehoeften van het kind.