Integraal Kindcentrum De Geluksvogel

Balijeweg 101 6222 BE Maastricht

  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum De Geluksvogel
  • Sport en beweging
  • We werken in een duurzaam gebouw.
  • Schoolfoto van Integraal Kindcentrum De Geluksvogel
  • Voedingsbeleid

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerling in Beeld DOORSTROOMTOETS

Als eind niveaugroep 8 de leerlingen uitstromen naar het voortgezet onderwijs vinden wij het belangrijk dat de leerlingen vlot én vloeiend kunnen lezen, beschikken over een stevige woordenschat, over voldoende rekenkundige kennis beschikken, begrijpend leesstrategieën kunnen toepassen en klaar zijn voor de maatschappij van de toekomst. Dit houdt verder in dat we naast de resultaten ook kijken naar een goede huiswerkattitude, taak-werkhouding en het kunnen toepassen van de 21e eeuwse vaardigheden. Al deze aspecten worden meegenomen in het schooladvies dat de leerling halverwege niveaugroep 8 ontvangt. In februari wordt de doorstroomtoets van LiB afgenomen. Dit is een digitale, adaptieve eindtoets die verspreid over twee dagdelen wordt afgenomen onder begeleiding van de eigen leerkracht. De verwachting is dat de uitslag van de eindtoets het schooladvies bevestigt, mocht de uitslag hoger zijn dan het schooladvies wordt het advies heroverwogen en mogelijk herzien. Voor verder informatie is het protocol eindadvisering op te vragen bij directie.

IKC De Geluksvogel analyseert elk jaar de afgenomen eindtoets. Dit om de onderwijskwaliteit te verbeteren en mogelijk de leeropbrengsten verder te verhogen. Er worden analyses gemaakt van de gegevens. De uitslag wordt naast de leerling gewichten, de onderwijsbehoefte van de desbetreffende leerlingen, de kind kenmerken, etc. gelegd. N.a.v. deze brede analyses worden conclusies geformuleerd. Aan deze conclusies worden interventies gekoppeld, de interventies worden vervolgens gekoppeld aan de diepteanalyse van IKC De Geluksvogel en mogelijk aan het ontwikkelplan. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten

De inspectie vindt het belangrijk dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van leerlingen goed volgt. De inspectie kijkt vooral naar de wijze waarop conclusies worden getrokken over het onderwijs dat gegeven wordt. Tevens geeft de inspectie aan dat het aan school is om te bepalen op welke wijze het beeld gevormd wordt en hoe zij adequate acties ondernemen.

Op IKC De Geluksvogel worden verschillende volgmanieren toegepast; methode gebonden toetsen, de meetmomenten binnen Snappet, de begeleide activiteiten bij de kleuters, mijnkleutergroep.nl en de cito-oetsen. Afhankelijk van het vak worden er op verschillende momenten methode gebonden toetsen afgenomen en deze vormen samen een score die in het IOP vermeld wordt. De citotoetsen worden 2x per jaar afgenomen en worden ook in het IOP vermeld.

IKC De Geluksvogel heeft ambitieuze ambitienormen voor de M-afnames van de cito-toetsen. Deze schoolnormen zijn gesteld op verschillende vakgebieden en per leerjaar. De normen zijn ambitieus en hoog. Onze normen liggen stukken hoger dan die de inspectie in het verleden gesteld heeft. Het doel hiervan is dat we hoge verwachtingen hebben. Hoge verwachtingen van leerkrachten alsook van leerlingen. We willen alles eruit halen wat erin zit. Natuurlijk worden niet alle schoolnormen behaald. Dit zou ook niet goed zijn. Worden immers alle schoolnormen behaald; kan je je afvragen in hoeverre ze ambitieus genoeg zijn. 

De leerkracht analyseert de gegevens, hierna bepalen de leerkracht, de vakspecialist en IB-er welke interventies er nodig zijn om dichter naar de schoolnorm te groeien. Bij het interpreteren van de resultaten en het trekken van conclusies zijn we zorgvuldig. Schoolnormen worden altijd gekoppeld aan een groep; nooit aan een individuele leerling. Daarbij zijn sommige groepen klein (minder dan 10 leerlingen). Hierdoor kan het zijn dat een leerling met een lagere leeropbrengst, zwaar op de groepsopbrengst drukt. Tevens worden er geen leerlingen buiten de leeropbrengsten gelaten. Ook dit wordt meegenomen ter overweging om extra interventies uit te voeren. 

Ambitienormen   
De gestelde schoolnormen en de resultaten van de afgelopen jaren zijn terug te vinden in het beleidsdocument '(Extra) Ondersteuning' en 'De schoolbrede diepteanalyse'. Beide documenten zijn op te vragen bij directie.

AMN Aansluiting
In niveaugroep 7 wordt AMN Aansluiting afgenomen. Een kind is meer dan alleen zijn brein. De vaardigheden van leerlingen in taal en rekenen zijn natuurlijk van groot belang, deze bepalen voor een groot deel welk niveau een leerling aan kan in het voortgezet onderwijs. Maar het schooladvies dat je geeft als leerkracht is gebaseerd op veel meer dan dat. We doen leerlingen dan ook tekort als we een schooladvies alleen baseren op hoe goed ze zijn in taal en rekenen. Aansluiting PO-VO brengt naast de cognitieve capaciteiten óók gedrag, houding en interesses van de leerling in kaart. Door een compleet beeld te schetsen zie je kansen die je anders wellicht mist. Je ziet ook welke begeleiding het best past bij de leerling. Dat kan dan meegenomen worden in de uiteindelijke schoolkeuze van de ouder(s). Zo help je het talent van de leerling zo goed mogelijk te ontwikkelen. De leerlingen van IKC De Geluksvogel ontvangen in niveaugroep 7 dus al een goed onderbouwd voorlopig schooladvies.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voorlopig schooladvies gr 7                                       Juni/juli 
B8 LiB toetsen                                                          Nov  
Schooladvies, opstellen schooladvies door PO school   10-31 januari  
Doorstroomtoets  1e twee volle weken van                 Februari 
Uitslag doorstroomtoets                                            15 maart (‘23-‘24) 
Bijstelling, bij een hoger toets advies wordt het schooladvies bijgesteld of nader toegelicht 15-24 maart (‘23-‘24) 
Aanmeldweek                                                          25-31 maart (‘23-‘24) 
Bericht aan ouders betreft plaatsing, VO school          Uiterlijk 15 mei 
Warme overdracht PO-VO                                         Mei-juni 
Formatie, vaststellen formatie brugklassen/roosters    April-juni 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

IKC De Geluksvogel is nog altijd een school met een katholieke grondslag, die zich heeft ontwikkeld tot een school met een open karakter waar leerlingen van verschillende levensovertuigingen welkom zijn. Identiteit komt ook tot uitdrukking in de manier waarop we op school met elkaar omgaan. Respect voor elkaar en een goede leer- en werksfeer vinden wij van groot belang. 

Binnen ons onderwijsconcept vinden wij burgerschapsvorming belangrijk. De domeinen over actief burgerschap die wij belangrijk vinden zijn:
1. Democratie
2. Participatie
3. Identiteit 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking
  • Vertrouwen
  • Moed

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

/

Terug naar boven