Openbare Basisschool Binnenstad

Begijnenstraat 11 6211 JR Maastricht

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Binnenstad
  • Een openbare school met een 'stads' karakter, prachtig gelegen aan het stadspark in hartje Maastricht.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Binnenstad

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

OBS Binnenstad streeft naar het best mogelijk (passende) onderwijs voor elk leerling. Het leren leren staat daarbij centraal. Ons streven is om elke leerling de juiste stap te doen zetten naar een passend niveau binnen het voortgezet onderwijs (VO).

Om het schooladvies te bepalen, gebruiken we de gegevens uit ons leerlingvolgsysteem. Die zijn gebaseerd op toets resultaten vanaf groep 3 tot en met groep 8 en ons oordeel over de mogelijkheden en kwaliteiten van elk kind. Het schooladvies is leidend voor de overgang naar het VO. Nadat wij een advies gegeven hebben, leggen de leerlingen de doorstroomtoets af. Dit is een landelijke toets die elke basisschoolleerling in het midden van groep 8 maakt.

In schooljaar 2022-2023 hebben onze leerlingen de Route 8 toets afgelegd en daarbij op groepsniveau boven het landelijk gemiddelde gescoord. De score was op groepsniveau lager dan we verwacht hadden van onze leerlingen. Het was zeker lager dan de eindadviezen die we gegeven hebben. Omdat het advies van de basisschool leidend is, zijn onze leerlingen toch allemaal op de plek in het VO terecht gekomen waar ze horen.

De schooladviezen in 2022 / 2023 geven de volgende percentages van de verwijzingen naar het VO:

VMBO GT 4 leerlingen (LL) = 16,7% | HAVO 3 LL = 12,5% | HAVO/VWO 3 LL = 12,5% | VWO 14 LL = 58,3%. Het totale aantal schooladviezen bedroeg 24. Het totale aantal bijstellingen na de uitslag van de toets bedroeg 0.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen gedurende het schooljaar op verschillende momenten toetsen af waarmee we de voortgang van onze leerlingen volgen. Na elk blok van rekenen of taal wordt een methode gebonden toets (MGT) afgenomen. Deze toets wordt door de leerkracht gebruikt om te bekijken of de groep de aangeboden stof begrepen heeft. Op basis van een analyse kan de leerkracht bepalen of de leerstof herhaald, opnieuw uitgelegd of vervolgd kan worden. Deze toetsen meten de korte termijn opbrengst.

Twee keer per schooljaar, in het midden en aan het einde, doen de leerlingen een toets waarmee we hun voortgang meten. Dit zijn toetsen voor de vakgebieden (begrijpend) lezen, rekenen en spelling. Ze komen uit het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'. Het geeft inzicht in hun groei ten opzichte van een half jaar eerder. In het gesprek met ouders over resultaten zullen we altijd spreken over de groei en ontwikkeling van hun kind.

Ook nemen we een vragenlijst rondom de sociaal-emotionele ontwikkeling af. De uitkomsten daarvan gebruiken we om het welbevinden, de sociale veiligheid en de sociale vaardigheid van de leerlingen in kaart te brengen. Bij bijzonderheden kan een interventie door de leerkracht volgen.

De uitkomsten van al deze meetinstrumenten gebruiken we om het lesaanbod en het onderwijs voor de betreffende (groep) leerlingen aan te passen. In onze school worden deze gegevens besproken op groepsniveau en teamniveau. Deze gegevens worden voortdurend geanalyseerd en gebruikt om het onderwijs zo passend mogelijk te maken. De intern begeleider en het zorgteam werken in deze zorgstructuur samen met de leerkrachten, om leerkrachten te ondersteunen in het bepalen van het juiste aanbod voor elke leerling. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen krijgen in groep 8 van de basisschool een schooladvies. Dit advies hebben zij nodig bij de toelating op de middelbare school.

In onze school brengen we aan het einde van groep 7 een voorlopig advies uit. Over dit advies gaat de leerkracht van groep 8 na de zomervakantie met leerling en ouders in gesprek over de wensen en verwachtingen over het uitstroomniveau van de leerling zelf en van de ouders. Die wens wordt (indien realistisch) het uitgangspunt voor het doel in groep 8. In januari/februari volgt dan een definitief advies van onze school.

Vervolgens maken de leerlingen in januari/februari de doorstroomtoets. Uit die toets volgt een advies over het meest geschikte middelbaar onderwijs. Bijstelling van ons definitieve advies, gebeurt alleen als een leerling hoger gescoord heeft op de doorstroomtoets dan ons eerdere advies. De leerling krijgt dan het definitieve advies en meldt zich met dit advies bij de middelbare school.

Komt uit de doorstroomtoets een hoger advies dan het voorlopig advies van de basisschool, dan stellen we het advies bij. De school stelt het advies dan bij naar het niveau dat uit de doorstroomtoets komt.

Onze school wil kansrijk adviseren. Daarom stellen wij altijd bij zodat we elk kind een kans geven om zich verder te ontwikkelen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In OBS Binnenstad kunnen en mogen kinderen zich ontwikkelen in afstemming vanuit hun eigen unieke kind-zijn. Wij willen als school een cultuur neerzetten waarin eenieder zich veilig voelt en waar in verbinding met de anderen sociaal gedrag geleerd en geoefend wordt.

We gebruiken de 5 sterren aanpak om regels en afspraken in de klas te maken en om de omgang tussen de leerlingen te vormen. We werken binnen elk IEYC/IPC thema aan doelen voor vaardigheden met betrekking tot het leren. We noemen dit 'leren leren'.

In 2024-2025 versterken we deze aanpak voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Het doel is om leerlingen de handvatten te geven zodat ze zich als wereldburger kunnen ontwikkelen en zich kunnen redden in de wereld van morgen. We zoeken daarbij naar een voor de leerlingen van OBS Binnenstad passende aanpak. We richten ons op persoonlijke doelen zoals het ontwikkelen van vaardigheden en kwaliteiten omtrent respect, aanpassingsvermogen, veerkracht, communicatie, samenwerking, zorgzaamheid, onderzoek en moraliteit.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Je unieke zelf mogen zijn
  • Persoonlijke doelen en vaardigheden (IPC)
  • Competenties als wereldburger

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven