Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school beschikt over een rijke, stadse omgeving waar wij graag gebruik van maken. Zo bezoeken wij met de leerlingen het Centre Ceramique en maken we gebruik van de bibliotheek. Wij gebruiken het stadspark voor bewegingsonderwijs en speelse activiteiten. En we bezoeken musea en voorzieningen zoals het Natuur-Historisch Museum, de Muziekgieterij en het theater.
In onze kleutergroepen is het taal-leesaanbod en het rekenaanbod volledig geïntegreerd in onze manier van werken. We bieden vanuit IEYC (International Early Years Curriculum, de kleutervariant van IPC), thematisch onderwerpen aan waarin taal en taalverwerving dagelijks door middel van vaste activiteiten aangeboden wordt. Rekenen maakt ook onderdeel van deze thema's uit. Daarnaast is er voor de kleuters een rekenaanbod vanuit de methode Met Sprongen Vooruit en vanuit de methode Getal & Ruimte Junior.
We gaan in de basis uit van het vereiste aantal uren die nodig zijn voor een goede taal-, leesverwerving en rekenen. Meerdere momenten per jaar evalueren wij de opbrengsten van het leren en herijken we ons onderwijsaanbod. Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van een klas of groep leerlingen maken we op individueel en groepsniveau keuzes ten aanzien van de tijd die aan de vereiste leerstof geboden wordt.
In het algemeen worden in de ochtenden de basisvakken lezen, taal en rekenen aangeboden. Na de middagpauze is er tijd voor thematisch werken vanuit het IPC thema van die periode. In elke periode tussen twee vakanties staat een nieuw thema centraal.
Onze ambitie is om passend onderwijs aan al onze leerlingen te bieden. Om die reden blijven wij ons geregeld bijscholen zodat we zowel voor de cognitieve als voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen het juiste passende aanbod kunnen bieden. Niet altijd hebben we een kant en klare oplossing voor de leer- en ontwikkelingsvragen waar onze leerlingen en wijzelf tegen aan lopen. Onze basishouding (zie visie) is daarin dat we ons verantwoordelijk voelen om samen met ouders en deskundigen op zoek te gaan naar passende antwoorden. Indien nodig schakelen we het ondersteuningsteam van Stichting kom Leren of het Samenwerkingsverband in bij het zoeken naar een passende oplossing.
Ons streven is dat we kinderen in school zowel onderwijs als opvang kunnen bieden. Dit doen wij in samenwerking met Villa Max, de opvang in onze locatie van MIK-PIW groep. Aanmelden voor de voor- en naschoolse opvang gaat direct via de website van deze aanbieder Kinderopvang MIK. Wij maken je er op attent dat er een wachtlijst is voor deze opvang. We verzoeken je je kind wél aan te melden zodat we zicht blijven houden op de vraag naar opvang.