Openbare Basisschool Binnenstad

Begijnenstraat 11 6211 JR Maastricht

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Binnenstad
  • Een openbare school met een 'stads' karakter, prachtig gelegen aan het stadspark in hartje Maastricht.
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool Binnenstad

Het team

Toelichting van de school

Ons team van leerkrachten en onderwijs ondersteuners bestaat uit de volgende mensen:

Veronique Hermsen | Lonneke Beersma | Sara Vandyck | Danny Gijsen | Nancy Kochen-Rousseau  | Juliska Ploum | Bianca Kerkhofs | Sascha Visser | Katinka Rings | Thomas Hendrikx | Britt Janssen | Valerie Houben | Mayke Peters (tijdelijk) | Dianne Berends | Trudie Smits | Renee Smulders | Elise Franssen.

De vakleerkracht beeldende vorming is Elise Franssen.

Benedetto Schillaci is de vakleerkracht bewegingsonderwijs. Hij wordt door Maastricht Sport naar OBS Binnenstad gedetacheerd. 

Intern begeleiders zijn: Femke Wackers en Laetitia Haalebos.

Onze conciërge is Marion Moens en de administratieve ondersteuning wordt geregeld door Hélène Swart.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

In onze school is het ziekteverzuim van personeel al jaren laag. Toch komt het voor, dat er vervangingen geregeld moeten worden. Vervangingen die te maken hebben met ziekte, rechtspositioneel verlof of studie. Wij regelen onze vervangingen altijd via www.clooser.nl . Deze organisatie levert ons meestal de vervangers die nodig zijn. In de huidige krapte zien we dat we vaak geen vervanger krijgen op de eerste dag dat een collega ziek is. Dan proberen we het zo goed mogelijk intern op te lossen. Dit heeft vanzelfsprekend wel consequenties voor het programma van die dag.

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om een vervanger te krijgen. In dat geval zetten we intern onze mensen in die niet voor de groep staan. Het spreekt voor zich dat daardoor andere taken blijven liggen en moeten schuiven. Soms zijn we genoodzaakt om groepen samen te voegen, omdat we geen extra mensen hebben die we in kunnen zetten. We vragen daarom je begrip als we uiteindelijk ook een keer een groep naar huis moeten sturen. Je hoort dat dan uiterlijk de dag van tevoren.

In 2022-2023 is het niet nodig gebleken om een groep naar huis te sturen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school beschikt over een rijke, stadse omgeving waar wij graag gebruik van maken. Zo bezoeken wij met de leerlingen het Centre Ceramique en maken we gebruik van de bibliotheek. Wij gebruiken het stadspark voor bewegingsonderwijs en speelse activiteiten. En we bezoeken musea en voorzieningen zoals het Natuur-Historisch Museum, de Muziekgieterij en het theater.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze kleutergroepen is het taal-leesaanbod en het rekenaanbod volledig geïntegreerd in onze manier van werken. We bieden vanuit IEYC (International Early Years Curriculum, de kleutervariant van IPC), thematisch onderwerpen aan waarin taal en taalverwerving dagelijks door middel van vaste activiteiten aangeboden wordt. Rekenen maakt ook onderdeel van deze thema's uit. Daarnaast is er voor de kleuters een rekenaanbod vanuit de methode Met Sprongen Vooruit en vanuit de methode Getal & Ruimte Junior.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We gaan in de basis uit van het vereiste aantal uren die nodig zijn voor een goede taal-, leesverwerving en rekenen. Meerdere momenten per jaar evalueren wij de opbrengsten van het leren en herijken we ons onderwijsaanbod. Afhankelijk van de onderwijsbehoefte van een klas of groep leerlingen maken we op individueel en groepsniveau keuzes ten aanzien van de tijd die aan de vereiste leerstof geboden wordt.

In het algemeen worden in de ochtenden de basisvakken lezen, taal en rekenen aangeboden. Na de middagpauze is er tijd voor thematisch werken vanuit het IPC thema van die periode. In elke periode tussen twee vakanties staat een nieuw thema centraal.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om passend onderwijs aan al onze leerlingen te bieden. Om die reden blijven wij ons geregeld bijscholen zodat we zowel voor de cognitieve als voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen het juiste passende aanbod kunnen bieden. Niet altijd hebben we een kant en klare oplossing voor de leer- en ontwikkelingsvragen waar onze leerlingen en wijzelf tegen aan lopen. Onze basishouding (zie visie) is daarin dat we ons verantwoordelijk voelen om samen met ouders en deskundigen op zoek te gaan naar passende antwoorden. Indien nodig schakelen we het ondersteuningsteam van Stichting kom Leren of het Samenwerkingsverband in bij het zoeken naar een passende oplossing.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Ons streven is dat we kinderen in school zowel onderwijs als opvang kunnen bieden. Dit doen wij in samenwerking met Villa Max, de opvang in onze locatie van MIK-PIW groep. Aanmelden voor de voor- en naschoolse opvang gaat direct via de website van deze aanbieder Kinderopvang MIK. Wij maken je er op attent dat er een wachtlijst is voor deze opvang. We verzoeken je je kind wél aan te melden zodat we zicht blijven houden op de vraag naar opvang.

Terug naar boven