OBS de school

Op de Kemp 34 5993 BN Maasbree

Leren door kennis, leren door beleven en leren door gezond zijn kwamen samen in dit mooie evenement: een proeverij van hapjes voor iedereen!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

OBS de school gebruikt voor haar eindtoets de Centrale Eindtoets. De gegevens op deze pagina zijn de resultaten van de leerlingen van 3 schooljaren. Trots zijn we erop dat in schooljaar 2021-2022 een duidelijke verbetering te zien is: 92% 1F en 58% 2F/1S. . Er is door de kinderen hard en serieus gewerkt om de resultaten die ze nu laten zien te bereiken. De resultaten passen bij onze kansrijke advisering. 

Tegelijkertijd hebben we als school hogere ambities. We kunnen de kinderen nog beter voorbereiden op hun verdere schoolcarrière. Onze ambitie is hoger dan de cijfers die hier te zien zijn: 100% 1F en uiteindelijk (voor over een aantal schooljaren) 70% 2F/1S.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de kinderen van de leerjaren 1 en 2 wordt gevolgd en gestimuleerd vanuit de methodiek Mijn Kleutergroep. Per kind worden hierin de behaalde mijlpalen genoteerd. 

De kinderen van de leerjaren 3 tot en met midden 8 worden getoetst middels de CITO LOVS toetsen voor begrijpend lezen, spelling en rekenen, de DMT en de AVI toetsen.

Op basis van bovenstaande gegevens én de voortgang van de geobserveerde ontwikkelingen van de kinderen worden er vier keer per jaar unitbesprekingen gehouden. 

De leerkrachten in de units begeleiden de kinderen via het expliciete directe instructiemodel. Dit betekent dat er direct in de lessen en tijdens het verwerken van de leerstof geobserveerd, gecheckt en gemonitord wordt of de kinderen de aangeboden leerstof kennen, begrijpen of kunnen toepassen. 

Met de leerlingen zelf wordt in de lessen gereflecteerd. Ook maakt iedere leerling samen met zijn of haar leerkracht een zogenaamd One Page Profile waarin het zelf aangeeft wat goed gaat en waar het kind nog in wil ontwikkelen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

OBS de school is tevreden over de adviezen en de uitstroom van de kinderen in schooljaar 2021-2022. In zijn algemeenheid kunnen we stellen dat de kinderen in hun laatste schooljaar allemaal een mooie forse groei in opbrengsten hebben laten zien. Er is kritisch gekeken en kansrijk geadviseerd. We verwachten dat deze kinderen op een passende onderwijssoort terecht komen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven