Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS de school is ingedeeld in 3 units: unit 1 | leerjaren 1 en 2, unit 2 | leerjaren 3, 4 en 5 en unit 3 | leerjaren 6, 7 en 8
Het onderwijs in de basisvakken wordt gegeven in de leerjaren. Kinderen krijgen instructie via het Expliciete Directe Instructie model van hun leerkracht en krijgen ondersteuning en uitdaging bij de verwerking hiervan. Activiteiten die samenhangen met de pijlers Leren door Beleven en Leren door Kennis worden over het algemeen uitgevoerd in de unit als geheel. Ook zijn er activiteiten of projecten die op schoolniveau uitgevoerd worden en waarbij de kinderen van de hele school gemixt worden.
Bij de jongste kinderen op OBS de school wordt een belangrijke basis gelegd. Net als in de rest van de school zijn ook hier de pijlers Leren door kennis, Leren door beleven en Leren door gezond zijn volop zichtbaar. Met alle belangrijke doelen en de leerlijnen in beeld, zorgen de leerkrachten ervoor dat de kinderen via thematisch onderwijs heel veel kennis en vaardigheden opdoen. Leren, spelen en werken vloeit in unit 1 in elkaar over. Instructies worden afgewisseld met spelmomenten, volop bewegen, heerlijk samen lezen en muziek maken en heel veel ontdekken.
OBS de school besteedt veel tijd aan Leren door kennis; onderwijs in de basisvakken. Dat betekent dat er veel tijd en aandacht is voor lezen, rekenen, taal en spelling. Daarbij vinden we het erg belangrijk dat wat de kinderen aan kennis en vaardigheden opdoen door hen gebruikt kan worden. We laten hen de wereld zien en ontdekken en geven hen hierover ook veel kennis. Ervaren en toepassen is daarbij heel wezenlijk, uiteindelijk gaat het erom dat je echt wijzer wordt. En stevig en fit in je schoenen staat. En daarbij is leren van en met elkaar in de unit en met en in de omgeving van de school voor ons wezenlijk. Dit is terug te zien in de activiteiten en thema's die we doen behorend bij de pijlers Leren door beleven en Leren door gezond zijn.
OBS de school ziet zichzelf als brede zorgschool. Alle ouders die denken dat OBS de school een geschikte school is voor hun kind zijn bij ons welkom; wij gaan graag met iedereen in gesprek. Vervolgens onderzoeken wij de onderwijsbehoeftes van het kind en geven een advies aan de ouders: kunnen wij bieden wat het kind nodig heeft? Wij bieden een luisterend oor en zien altijd kansen. Tegelijkertijd zijn we kritisch én duidelijk, immers het is belangrijk dat een kind de passende ondersteuning krijgt.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie van OBS de school ligt op een passender aanbod voor meer- hoogbegaafde kinderen geïntegreerd in het onderwijsaanbod van de unit en op school zelf.
OBS de school en Hoera Maasbree werkt samen in voor- en vroegschoolse educatie. Wekelijks zijn er gezamenlijke peuter- en kleuteractiviteiten. Bovendien is er een gezamenlijke warme overdracht met de ouders, Hoera en de school voordat een peuter overstapt naar OBS de school.