Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
De toegang van personeelsleden tot de Persoonsgegevens is beperkt tot de gegevens die noodzakelijk zijn voor de goede uitoefening van hun functie en (dus) hun werkzaamheden. Alle personeelsleden dienen vertrouwelijk om te gaan met persoonsgegevens en hebben een verklaring ondertekend waarin zij verklaren op de hoogte te zijn van de AVG en de richtlijnen zullen naleven. Op de school is een handboek Algemene Verordening Gegevensbescherming aanwezig met daarin de wettelijke regels die gehanteerd worden bij de verwerking van de persoonsgegevens. Op onze site is een privacyverklaring te vinden.
Een bovenschoolse ‘Security officer’ heeft als taak heeft om onze school te informeren en te adviseren t.a.v. de verplichtingen uit de AVG en toezicht te houden op de toepassing en naleving hiervan. Hij is het aanspreekpunt voor privacy vraagstukken; ook datalekken dienen bij hem te worden gemeld. De ‘Security Officer’ wordt ondersteund door de wettelijke verplichte Functionaris voor de Gegevensbescherming. Deze functionaris wordt extern ingehuurd. Als ouders heeft u het recht op inzage in de gegevens die wij als school bewaren. U kunt dit mondeling of schriftelijk aanvragen bij de directeur. Binnen een maand moet de school aan het verzoek voldoen.
Wel of niet overgaan naar een andere groep.
Algemeen.
Er zijn geen wettelijke regels of richtlijnen voor het wel of niet laten overgaan van een leerling naar een volgende groep. Als ouder kunt u wel uw wensen kenbaar maken, maar de school neemt uiteindelijk de beslissing. De school heeft hierin haar eigen verantwoordelijkheid. Als u het niet eens bent met de beslissing om uw kind wel of niet over te laten gaan, kunt u volgens de klachtenprocedure van de school bezwaar maken. De school moet zorgen voor een ononderbroken ontwikkeling van uw kind en rekening houden met de voortgang van uw kind. Als er duidelijk sprake is van een ontwikkelingsvoorsprong, doordat het kind duidelijk aangeeft dat het lesprogramma niet aansluit bij zijn interesses en ontwikkeling, kan een klas overslaan een goede optie zijn. Versnellen betekent in de regel wel dat het kind jong in het voortgezet onderwijs terecht zal komen. De keuze voor versnellen wordt hier en nu gemaakt, maar heeft consequenties voor de toekomst. Versnellen alleen is geen optie, er moet ook sprake zijn van verrijken en verdiepen vanwege de mogelijkheid dat na een half jaar (of eerder) de leerling aan?de volgende versnelling toe is. Het komt dus voor dat kinderen een klas overslaan, wij doen dat echter niet zomaar. Ingeval van ‘zittenblijven’ wordt dit alleen gedaan als de leerresultaten en ontwikkeling opvallend achterblijven. Hierbij spelen niet alleen de toetsscores een rol, ook andere zaken zoals: Is het kind faalangstig, heeft het weinig zelfvertrouwen, is het nog erg jong, speels of vaak ziek? Om een goede beslissing te kunnen nemen, wordt te allen tijde met u als ouders/verzorgers overlegd. Hoewel objectieve criteria voor het wel of niet overgaan naar een andere groep moeilijk te geven zijn, volgt hieronder hoe wij bij ons op school in dit kader handelen.
Uitgangspunten betreffende de communicatie met ouder(s)/verzorger(s). Binnen onze school hanteren wij de volgende uitgangspunten zoals deze gelden in de communicatie tussen ouders en school, met name als het gaat om de communicatie omtrent welbevinden en (school)prestaties:
- school en ouders hebben een gemeenschappelijk belang: het zorg dragen voor optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van kinderen;
- school en ouders zijn samen verantwoordelijk voor de opvoeding van de kinderen. De ouders zijn daarbij eindverantwoordelijk, de school draagt verantwoordelijkheid voor hetgeen binnen haar wettelijke opdracht besloten ligt;
- de dialoog tussen school en ouders is een noodzakelijke vanzelfsprekendheid, de daar bij horende investering van school en ouders ook;
- wederzijds respect, betrokkenheid en vertrouwen tussen school en ouders is een voorwaarde;
- scholen benutten de expertise en meedenkkracht van de ouders betreffende hun kind;
- scholen leggen gevraagd en ongevraagd verantwoording af aan de ouders over het welzijn en de prestaties van hun kind;
- scholen geven de ouders informatie over de individuele ontwikkeling (welzijn en prestaties) van hun kind als ook over de wijze waarop deze informatie verkregen is. Daarnaast wordt desgewenst (en daar waar dat mogelijk is) ook de positie van het kind ten opzichte van de groep alsmede de vergelijking met “het landelijk gemiddelde” toegelicht;
- scholen evalueren de oudertevredenheid over de wijze van communiceren en passen deze aan indien de evaluatie daar aanleiding toe geeft.
Informatie aan gescheiden ouders.
Er zijn kinderen bij ons op school, waarvan de ouders niet bij elkaar leven. Wij vinden het belangrijk om beide ouders goed te informeren over de ontwikkeling van hun kind of kinderen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat beide ouders zelf hun verschillende adressen kenbaar maken aan de directeur. Aan beide ouders wordt dan de volgende informatie verstrekt: de schoolgids, het rapport en de uitnodiging voor de ouderavonden. Deze informatie wordt in tweevoud meegegeven. Als één van de ouders dit anders wil, kan hij of zij contact opnemen met de directeur. Hierbij wordt aangetekend, dat voor een ouderavond beide ouders worden uitgenodigd voor een gezamenlijk gesprek. Alleen in bijzondere gevallen kan hiervan worden afgeweken. Het originele rapport wordt altijd aan het kind verstrekt en het kind krijgt twee kopieën mee als ouders niet meer op één adres wonen. Alle overige informatie wordt aan het kind in enkelvoud meegegeven. Op verzoek wordt de overige informatie ook aan de ouder verstrekt waar het kind op dat moment niet woont. Een verzoek om gegevens over het kind te verstrekken aan derden wordt altijd aan beide ouders gedaan. Wij vinden dat het belang van het kind het beste is gediend, wanneer de school buiten de strijd van de ouders blijft en uitvoering geeft aan de wet en regelgeving t.a.v. informatieverstrekking aan gescheiden ouders. Men mag van de school verwachten dat zij zich neutraal opstelt en beide ouders in principe in gelijke mate van informatie voorziet. De school respecteert de gezinssituatie waarin de leerling feitelijk leeft. Zij heeft echter geen informatieplicht jegens een eventuele nieuwe partner van een ouder, ook niet als deze deel uitmaakt van het gezin waarin de leerling opgroeit. Nieuwe partners mogen alleen aan het gesprek deelnemen als de andere ouder hiervoor goedkeuring verleent. Uitzonderingen op de plicht tot informatieverstrekking:
-indien een rechterlijke beschikking kan worden getoond waarin het recht op informatie is beperkt;
-in gevallen dat de informatie in verband met het beroepsgeheim ook niet aan de andere ouder wordt verstrekt;
-als de informatieverstrekking niet in het belang van het kind is (in dit geval zal de school zwaarwegende argumenten moeten hanteren om informatie te weigeren).
De ouder(s) kan/kunnen dit laatste laten toetsen door een klachtencommissie of rechter. Gescheiden ouders kunnen via onze website en middels Parro overigens altijd op de hoogte blijven van activiteiten, informatiebulletin en ook schoolfoto’s.
Hoe te handelen bij ziekte op school, medicijngebruik en medische handelingen?
Leerkrachten worden op onze school soms geconfronteerd met leerlingen die klagen over pijn die meestal met eenvoudige middelen te verhelpen is, zoals: hoofdpijn, buikpijn, oorpijn of pijn ten gevolge van een insectenbeet. Ook krijgen leerkrachten soms het verzoek om kinderen de door een arts voorgeschreven medicijnen toe te dienen of een medische handeling uit te voeren. Met het oog op de gezondheid van de kinderen, maar ook in verband met de aansprakelijkheid, is het van groot belang dat in dergelijke situaties zorgvuldig wordt gehandeld. Vandaar dat er op alle scholen van Leerrijk! een protocol wordt gehanteerd hoe er met zieke kinderen wordt omgegaan en onder welke voorwaarden eventuele medicatie wordt toegediend of een medische handeling wordt uitgevoerd. Er worden hierbij drie situaties onderscheiden:
1. Het kind wordt ziek op school. Uitgangspunt is dat een kind dat ziek wordt naar huis gaat en dat zonder overleg met de ouder(s)/verzorger(s) of een arts geen medicijnen worden verstrekt. In geval van ziekte zal er altijd contact opgenomen worden met u als ouder(s)/verzorger(s) om te overleggen wat er moet gebeuren: Is er iemand thuis om het kind op te vangen en kan het kind gehaald worden? Uw kind gaat nooit onder schooltijd zonder begeleiding door een volwassene naar huis!
2. Kinderen krijgen soms medicijnen voorgeschreven die zij tijdens de schooluren moeten gebruiken. Te denken valt aan pufjes tegen astma, medicatie voor ADHD/ADD en antibiotica. In dit geval is het van belang dat uw toestemming voor het verstrekken van medicijnen schriftelijk wordt vastgelegd, maar ook om welke medicijnen het gaat, hoe vaak, welke hoeveelheid en op welke wijze. Onjuist gebruik kan immers leiden tot schade aan de gezondheid.
3. Het is van groot belang dat een langdurige ziek kind of een kind met een bepaalde handicap zoveel mogelijk naar school gaat. Het kind heeft contact met leeftijdgenootjes, neemt deel aan het normale leven van een schoolkind en wordt daardoor niet de hele dag herinnerd aan zijn handicap of ziek zijn. Maar omdat deze kinderen vaak heel specifieke verzorging nodig hebben en dit bijzondere verantwoordelijkheden met zich meebrengt (bijv. het toedienen van insuline of het checken van de suikerspiegel), vergt de toelating een zorgvuldige afweging. Het is niet altijd mogelijk op school de noodzakelijke medische handelingen uit te voeren, omdat er bijvoorbeeld niet altijd een zich bekwaam voelende en/of bevoegd verklaarde leerkracht aanwezig is. De school heeft daarbij wel een zorgplicht en zal dan samen met de ouder(s)/ verzorger(s) naar een alternatief zoeken.
Ondersteuning onderwijs aan zieke leerlingen.
Iedere school krijgt wel eens te maken met een leerling die ziek is. Meestal komt een zieke leerling binnen afzienbare tijd weer terug naar school. Soms is dat echter niet het geval en blijft de leerling langere tijd afwezig of is hij / zij vaker kort of chronisch ziek. Wettelijk gezien is de school waar de zieke leerling staat ingeschreven verantwoordelijk voor de voortgang van het onderwijsprogramma, ook gedurende de periode van ziekte. Ze kan daarbij ondersteuning aanvragen bij OZL Midden- en Oost-Brabant (www.ozl.nu).
Procedure. Zo spoedig mogelijk nadat een zieke leerling is aangemeld bij OZL Midden- en Oost-Brabant, maakt de consulent ondersteuning onderwijs zieke leerlingen afspraken met de school. Er wordt gekeken naar aanpassingen in organisatie en aanpak van het schoolwerk, prioriteiten in vakinhouden, leerstofspreiding op langere termijn, de wijze waarop contacten met klasgenoten onderhouden kunnen worden, enzovoorts. Indien ouders en / of de school daar behoefte aan hebben, kan de consulent voorlichting geven over:
- het ziektebeeld van een leerling;
- de mogelijke gevolgen van de ziekte en/of de behandeling op het leren en het gedrag;
- de opvang van de zieke leerling bij terugkeer naar school;
- de opvang van medeleerlingen, eventuele broer(s) en/of zus(sen), enz.
De onderwijsondersteuning wordt verzorgd door de consulent ondersteuning onderwijs zieke leerlingen van OZL Midden- en Oost-Brabant. Daarnaast kunnen ambulante begeleiders van de Mytylschool Tilburg ingeschakeld worden. De ondersteuning van het onderwijs aan zieke leerlingen brengt voor de school en voor ouders / verzorgers geen kosten met zich mee. Wilt u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met de schoolleiding of met de consulent ondersteuning onderwijs zieke leerlingen van OZL Midden- en Oost-Brabant (telefoon: 06-20557180). Ook op de website www.ozl.nu/regio/midden-en-oost-brabant vindt u informatie over de ondersteuning onderwijs zieke leerlingen.
Verzekeringen: Aansprakelijkheid van de school.
Door de school is een verzekering afgesloten voor schade die wordt veroorzaakt door het schoolbestuur, het personeel, de overblijf- en hulpouders. Deze verzekering keert alleen schadegeld uit, wanneer er sprake is van wettelijke aansprakelijkheid van de genoemde personen. Vaak wordt aangenomen dat de school aansprakelijk is voor alle schade die onder schooltijd wordt aangebracht, ook wanneer deze schade wordt veroorzaakt door een leerling. Dit is echter niet juist. Vanaf 1 januari 1992 geldt dat de ouders van leerlingen tot 14 jaar aansprakelijk zijn voor de schade die door deze leerlingen wordt veroorzaakt; dit geldt ook voor schade die tijdens de schooltijd is ontstaan. Gedacht kan daarbij worden aan schade aan andere leerlingen en schooleigendommen. De aansprakelijkheid van de ouders gaat zelfs zover, dat zij aansprakelijk zijn voor de schade die zij niet hebben kunnen voorkomen. De leerlingen tot 14 jaar zijn zelf niet aansprakelijk. De aansprakelijkheid van de school beperkt zich in het algemeen tot gevallen waarin een leerkracht zelf schade heeft veroorzaakt of wanneer schade ontstaat als gevolg van slecht onderhoud van het schoolgebouw en het meubilair. Hierbij is dan sprake van verwijtbaar handelen.
Aansprakelijkheid diversen.
-Vervoer van kinderen.
De verantwoordelijkheid van de school eindigt bij het schoolhek en einde schooltijd. Wie dan de verantwoordelijkheid overneemt is primair een zaak van u als ouders/verzorgers. In geval van buitenschoolse opvang heeft u als ouder/verzorger een overeenkomst met de kinderopvang gesloten. De school heeft geen taak, bevoegdheid of plicht toe te zien op de juiste naleving van die overeenkomst.
-Verkeersbrigadiers.
Ouders/vrijwilligers die voor school als verkeersbrigadiers optreden, vallen in principe onder de aansprakelijkheidsverzekering van de school. Indien er echter een motorrijtuig bij betrokken is, is de dekking van de verzekering uitgesloten. De eigenaar van een motorrijtuig die schade veroorzaakt kan zelf aansprakelijk gesteld worden.
-Excursies.
De school heeft een verzekering afgesloten voor alle personeelsleden en vrijwilligers die in opdracht van de school kinderen met een eigen auto vervoeren.
-Schoolongevallenverzekering.
Alle kinderen van onze school, het personeel, de overblijfouders en de hulpouders zijn door het bestuur tegen ongevallen verzekerd. Beschadigingen aan kleding, brillen, fietsen e.d., vallen niet onder de ongevallenverzekering. De verzekering geldt ook tijdens excursies, schoolkamp, sport- en speldagen e.d.
ArBo (Arbeidsomstandighedenwet) gecertificeerde keuringen.
Leerrijk! beschikt over drie gecertificeerde Arbokeurmeesters, te weten: Rob Groeneveld (conciërge Bs. Meerdijk), Joop Patty (conciërge op Bs. Teresia) en José van Aarle (conciërge van bs. De Veste). Zij zijn volledig bevoegd om keuringen uit te voeren van elektrische middelen in de breedste zin van het woord en van klimmaterialen volgens de wettelijke normen. Alle Leerrijk! scholen krijgen jaarlijks een bezoek om alles te checken en veilig te maken en te houden.
Sponsorconvenant
Landelijk is een convenant vastgesteld waarin de uitgangspunten voor sponsoring vastgesteld zijn. Leerrijk! voert geen eigen beleid ter zake maar conformeert zich aan het landelijk model. Dit model is te vinden op: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/02/11/bijlage-sponsorconvenant-2020-2022
Indien sponsoring zich als mogelijkheid aandient, beoordeelt de directeur of e.e.a. binnen de regels mogelijk is. Bij twijfel kan deze zich tot het bestuur richten.
Expertise binnen en buiten de school.
Alle scholen zijn in het kader van de Wet Passend Onderwijs verplicht om een schoolondersteuningsprofiel op te stellen. De inhoud van het profiel wordt in de wet als volgt omschreven: ‘een beschrijving van de voorzieningen die zijn getroffen voor de ondersteuning van leerlingen die extra ondersteuning behoeven’. In het profiel geven wij aan in hoeverre onze school op dit moment al passend onderwijs biedt, rekening houdt met (verschillen in) onderwijsbehoeften en waar wij momenteel handelingsverlegen zijn in het realiseren van een passend onderwijsaanbod. We geven aan wat onze visie en ambities aangaande passend onderwijs zijn en wat wij nodig hebben om dit te realiseren. Het profiel is op onze website te vinden, zodat voor iedereen (ouders, leerlingen en andere partijen) inzichtelijk is wat de mogelijkheden van de school zijn voor extra ondersteuning.
Passend onderwijs op onze school.
Ons schoolbestuur werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband PO Langstraat Heusden Altena. Het samenwerkingsverband adviseert en ondersteunt ook onze school bij het vormgeven van passend onderwijs. Onder de titel ‘Kracht door verbinding’ is een ondersteuningsplan vastgesteld dat instemming heeft gekregen van de ondersteuningsplanraad (het medezeggenschapsorgaan van het nieuwe samenwerkingsverband). Dit plan kunt u via onze schoolsite of ter plekke op school inzien. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website: www.samenwerkingsverbandLHA.nl.
Samenwerkingsverband PO Langstraat Heusden Altena.
Dodenauweg 2
5171 NG Kaatsheuvel
0416-760770
Secretariaat: Mevrouw Resi Leufkens e-mail:?secretariaat@samenwerkingsverbandLHA.nl
Wat is passend onderwijs?
Passend onderwijs is niets anders dan goed onderwijs. Ook als er ‘zorg’ is om een kind. Bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist, of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of gedragsproblemen. Met (zo) wenselijk extra begeleiding kan onze school vaak prima passend onderwijs bieden. Is een kind hier - of eventueel op een andere ‘gewone’ basisschool - echt niet op zijn of haar plek, dan is er speciaal (basis-) onderwijs dat passend onderwijs kan bieden. Om ervoor te zorgen dat ieder kind inderdaad dat passende ‘onderwijsarrangement’ krijgt, is passend onderwijs landelijk ook wettelijk geregeld. Elk bestuur heeft hierbij een ‘zorgplicht’ en heeft de school de taak om elk kind een passende onderwijsplek te bieden. Op de eigen school, of op een andere school in het reguliere onderwijs of het speciaal (basis)onderwijs.
Ondersteuningsteam.
Elke school van Leerrijk! heeft een ondersteuningsteam. In dat team wordt de cyclus van het handelingsgericht werken door de interne begeleider samen met de leraren vormgegeven o.a. door middel van de groeps- en leerlingbesprekingen. In veel scholen participeert ook de schoolmaatschappelijk werker aan dat overleg en eventueel sluiten andere disciplines aan.
Het accent in de bespreking ligt op het vaststellen van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en worden afspraken gemaakt over de inzet van extra en aanvullende activiteiten door de school vallend binnen de basisondersteuning. Het ondersteuningsteam stelt ook vast voor welke leerlingen geldt dat zij, ondanks alle ondersteuning door de school, de basisondersteuning dreigen te overstijgen en waarbij de continuïteit van de schoolloopbaan in het geding komt.
Voor de meeste leerlingen geldt dat wij voldoende deskundigheid en mogelijkheden in huis hebben om goed onderwijs te bieden. Voor die kinderen die hulp ‘van buiten’ nodig hebben, heeft Leerrijk! een bovenschools deskundige die samen met het ondersteuningsteam het Multi Disciplinair Overleg (MDO) vormt.
Multi disciplinair Overleg
De bovenschools deskundige voert een professionele dialoog met de leden van het ondersteuningsteam van de school en de ouders over de ondersteuningsvraag van de leerling. Wordt besloten tot een aanvraag bij de Toelatings- en AdviesCommissie (TAC), dan wordt een startdocument ‘Ontwikkelingsperspectief’ opgesteld. Dit perspectief wordt samen met de Arrangementsaanvraag opgestuurd naar de TAC. De intern begeleider van de school is verantwoordelijk voor beide documenten.
In het aanvraagformulier staat verwoord wat de professionals willen bereiken met het kind. Tevens wordt aangegeven hoe de extra ondersteuning ingericht zou moeten worden en voor welke periode. De TAC beoordeelt de aanvraag op inhoud en of de aanvraag voor extra ondersteuning gegrond is en formuleert een advies, kent een arrangement toe en indien nodig geeft zij een toelaatbaarheidsverklaring af voor speciaal (basis-)onderwijs.
Secretariaat TAC.
E-mail:?dkloosterman@samenwerkingsverbandLHA.nl
Eén loket voor scholen en ouders.
Als ouders vragen hebben over de onderwijszorg voor hun kind, dan is de leerkracht het eerste aanspreekpunt. Ook de intern begeleider kan veelal antwoord geven op vragen. Indien ouders toch nog vragen hebben kan ook met de deskundige bevoegd gezag gebeld worden, die bereikbaar is via: 0416-339944 of DBG@leerrijk.nl.
Aandacht voor begaafde leerlingen
De bovenschoolse plusklassen, Breinrijk! bestaan uit zes groepen, namelijk twee groepen 5/6, twee groepen 6/7, een groep 8 en een groep 4. De bijeenkomsten van groep 8 vinden plaats t/m de kerstvakantie, bij groep 4 pas vanaf de voorjaarsvakantie. De groepen werken onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid.
De lessen worden gegeven op de twee onderstaande locaties:
Groep 5/6 & 6/7: Basisschool Kinderboom
Vecht 15, 5172 BS Kaatsheuvel
Groep 5/6, 6/7, 4 & 8: Basisschool Baardwijk
Balade 7, 5142 WX Waalwijk
De leerlingen van groep 8 kunnen gebruik maken van een aantal dagdelen met een speciaal voor hen ontwikkeld programma op het Dr. Mollercollege te Waalwijk, de groep 8+. De lessen op het Dr. Mollercollege starten na de kerstvakantie en eindigen voor de meivakantie. Dit traject staat ook open voor leerlingen die niet deelgenomen hebben aan Breinrijk!
Scholen kunnen gedurende het schooljaar kinderen aanmelden voor een plaats in Breinrijk!. Het aantal beschikbare plekken per school wordt door de werkgroep in overleg met de bestuurder bepaald. Aangemelde leerlingen worden in eerste instantie voor een half jaar geplaatst. Daarna wordt bekeken of Breinrijk! de beste (juiste) onderwijssetting is voor de leerling. Ouders worden zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht in welke groep, op welk dagdeel en op welke locatie hun kind geplaatst is.
Er kan contact gelegd worden met de werkgroep Breinrijk! via de intern begeleider of de talentcoördinator van de school.
Taallokaal-Waalwijk
Taallokaal Waalwijk is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen Waalwijk Taalrijk (gemeente Waalwijk), SBO Het Zilverlicht (stichting Leerrijk!), cluster 2 school Auris dienstverlening Tilburg en Kentalis vroegbehandeling. Na een gezamenlijke voorlichtingsbijeenkomst “vroegbehandeling en TOS” op SBO Het Zilverlicht hebben Auris en SBO Het Zilverlicht gekeken naar aanbod voor leerlingen in de basisschoolleeftijd.
Wanneer blijkt dat leerlingen onvoldoende vooruit gaan nadat ze bijv. het project Taalimpuls gevolgd hebben, logopedie volgen en minimale resultaten behalen of een arrangement cluster 2 hebben, kunnen ze deelnemen aan Taallokaal Waalwijk.
Het Taallokaal is dus voor leerlingen met een cluster 2 arrangement aangevuld met leerlingen die gebaat zijn bij zeer intensief onderwijs op taalgebied. Het doel is om aanbod te verzorgen waarbij de leerlingen individueel geholpen worden. Daarnaast wordt een vertaling gemaakt naar de klas of de school waar de leerling vandaan komt zodat klasgenootjes hier ook profijt van gaan hebben.
Wanneer: Taallokaal Waalwijk vindt plaats op maandag- en donderdag.
Doelgroep: Voor groep 1-2 leerlingen van 09.00 uur tot 11.30 uur. De kinderen zijn vanaf 8.45 uur welkom. Voor groep 3 leerlingen van 12.45 uur tot 14.30 uur.
Waar: SBO Het Zilverlicht, Rembrandtpark 67, 5143 GH Waalwijk (0416-334411).
Door wie: Taallokaal Waalwijk wordt verzorgd door de Auris leerkrachten Ilona Geradts (groep 1-2 aanbod) en Marloes Olieslagers (groep 3 aanbod). Noortje van de Ven is vanuit SBO Het Zilverlicht als onderwijsassistent aan allebei de groepen verbonden.
Vragen: Algemeen: Annerieke Verkerk, directeur van SBO Het Zilverlicht (directiehetzilverlicht@leerrijk.nl ) Algemene vragen over de aanmelding Mayke van Hees (m.vanhees@auris.nl)
Inhoudelijke vragen bij deelname aan het Taallokaal: Groep 1-2 leerlingen: Ilona Geradts (i.geradts@auris.nl). Groep 3 leerlingen: Marloes Olieslagers (m.olieslagers@auris.nl ). Facebooksite: https://www.facebook.com/taallokaalwaalwijk/
Onderwijs aan anderstalige kinderen.
Aan leerlingen van 4 t/m 12 jaar die rechtstreeks uit het buitenland komen en niet of nauwelijks in de Nederlandse taal aanspreekbaar zijn, wordt taalondersteuning geboden. Voor verdere informatie zie www.leerrijk.nl onder kopje Leer meer!, Taalondersteuning, Nieuwkomers.
Veiligheid
De inspecteur van het onderwijs kijkt sinds enkele jaren naar het onderdeel ‘sociale veiligheid’. Beoordeeld wordt of de scholen van Leerrijk! op de hoogte zijn van de veiligheidsbeleving van de kinderen en ons personeel en van incidenten die zich voordoen. Daarnaast of de scholen beleidsmatig voldoende doen om door afspraken en gerichte acties incidenten zoveel mogelijk te voorkomen en adequaat af te handelen als ze toch optreden.
We willen dat onze school veilig is en dat onze leerlingen zich thuis voelen. We willen onveilig gedrag voorkomen door een actieve, positieve stimulering van sociaal gedrag.
Zo heeft onze school gedragsregels opgesteld en willen we ons onderwijsaanbod mede afstemmen op mogelijkheden van individuele leerlingen. Met behulp van een pestprotocol wordt gericht aandacht besteed aan het voorkomen van pestgedrag, maar ook hoe te handelen als een kind gepest wordt. Leerkrachten en kinderen dragen hiervoor samen de verantwoordelijkheid. Ook de hulp en ondersteuning van de ouders zijn hierbij onmisbaar. Het pestprotocol vindt u op de website van onze school.
ASV-er Leerrijk!
Met de invoering van de wet Sociale Veiligheid op School (aug. 2015) hebben scholen een inspanningsverplichting gekregen om een sociaal veilige schoolomgeving te realiseren. De wet omschrijft 3 verplichtingen waaraan elke school moet voldoen:
- Scholen worden nu verplicht om een actief sociaal veiligheidsbeleid te voeren, gericht op preventie en op het afhandelen van incidenten (curatieve zorg);
- Het veiligheidsbeleid moet periodiek gemonitord worden;
- Elke school heeft een persoon aangesteld die het anti-pestbeleid coördineert en daarnaast ook dient als aanpreekpunt voor ouders en leerlingen. Nu wordt deze persoon vaak de anti-pestcoördinator genoemd. Voor onze school is Danique Beekmans.
Naast de anti-pestcoördinator op schoolniveau is er de mogelijkheid een externe aandachtsfunctionaris sociale veiligheid (ASV) in te schakelen.
De ASV-er kan scholen helpen met het implementeren en uitvoeren van het veiligheidsbeleid. Naast een adviserende rol naar scholen m.b.t. het beleid, verzorgt de ASV-er ook teamscholingen, themabijeenkomsten voor ouders en workshops / trainingen voor leerlingen. Tevens is de ASV-er een aanspreekpunt voor de anti-pest coördinatoren.
ArBo (Arbeidsomstandighedenwet) gecertificeerde keuringen
Leerrijk! beschikt over drie gecertificeerde Arbokeurmeesters, te weten: Rob Groeneveld (bovenschoolse conciërge), Joop Patty (conciërge op Bs. Teresia) en José van Aarle (conciërge van bs. De Veste). Zij zijn volledig bevoegd om keuringen uit te voeren van elektrische middelen in de breedste zin van het woord en van klimmaterialen volgens de wettelijke normen. Alle Leerrijk! scholen krijgen jaarlijks een bezoek om alles te checken en veilig te maken en te houden.
Begeleiding van kinderen die door Corona een vertraging hebben opgelopenIn de schooljaren 2019-2020 en 2020-2021 hebben we tweemaal te maken gehad met een lockdown en meerdere momenten dat groepen leerlingen die in verband met besmettingen thuisonderwijs hebben gevolgd. Voor een aantal leerlingen hebben deze situaties ertoe geleid, dat zij niet optimaal hebben kunnen profiteren van het onderwijs dat zij wel nodig hebben om zich goed te ontwikkelen. Deze leerlingen hebben we in kaart gebracht en door middel van inzet van extra middelen die de overheid ter beschikking stelt (NPO-gelden) bieden we extra ondersteuning. Tevens willen we NPO-gelden inzetten om leerkrachten te scholen om leerlingen nog effectiever te begeleiden dan nu al gebeurt. Voor dit alles hebben we een NPO-plan opgesteld dat onderdeel is van het schooljaarplan 2021-2022.