RK Basisschool De Lage Weijkens

Doelen 1 5175 CP Loon op Zand

  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens

Het team

Toelichting van de school

Wie werken op onze school?

Leerkrachten:

Juf Sanne (groep 1/2A) 
Juf Ellen (groep 1/2A)
Juf Lindy (groep 1/2B)
Juf Leontien (groep 1/2B)
Juf Evy (groep 3)
Juf Martine (groep 4)
Juf Anne (groep 4)
Juf Meta (groep 5) 
Meneer Pim (groep 5, 6 & 8) 
Juf Jessica (groep 6) 
Meneer Joris (groep 7) 
Juf Mandy (groep 8 en één dag groep 3) 

Onderwijsassistente: juf Yolette 

Taakondersteuner nieuwkomers: juf Aimy

Conciërge: Robert van der Velden 
Interieurverzorgster: Annie van de Ven
Interne begeleiding: Wendy Sprangers 
Administratief medewerker: Melanie van der Ven 
Directie: Linda Benders 

We hebben 8 groepen op onze school, waarvan 2 kleutergroepen, van alle verdere groepen hebben we één groep binnen de school.

We mogen onszelf met trots een opleidingsschool noemen. Dit houdt in dat we ieder schooljaar een aantal studenten van de Pabo in Tilburg als stagiaires op onze school ontvangen in de verschillende groepen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Lage Weijkens is aangesloten bij de vervangerspool van het Regionaal Transfer Centrum. Van daaruit wordt evt. vervanging geregeld.

Mocht de vervanging niet geregeld kunnen worden via de vervangingspool, kijken we naar de interne mogelijkheden. Te denken aan ondersteunende leerkrachten of inzet van afstudeerstudenten.

Wanneer we voor het lastige feit komen te staan dat we een groep echt niet kunnen opvangen zullen we genoodzaakt zijn een groep thuis te laten blijven. Wanneer deze situatie zich voordoet zullen wij ouders tijdig op de hoogte brengen. Binnen school is er een protocol aanwezig waarin beschreven staat hoe om te gaan met de invulling van het thuisonderwijs per jaargroep.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons onderwijs sluit zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van het kind. In de onderbouw werken wij deels vanuit de uitgangspunten van basisontwikkeling. Binnen de gehele organisatie zoeken wij in ons leerprogramma aansluiting bij actuele gebeurtenissen. Waar mogelijk integreren wij de verschillende vakgebieden en brengen de kennis in de praktijk. Onze organisatie werkt met een jaarklassensysteem. Binnen dit systeem zijn er d.m.v. gedifferentieerde groepsorganisatie en gedifferentieerd leerstofaanbod vele mogelijkheden voor de leerlingen. Een goed pedagogisch klimaat en goede didactische uitgangspunten vormen met behulp van een duidelijke structuur het fundament van ons onderwijs waarbinnen de leerlingen zich competent voelen, zelfvertrouwen hebben en initiatieven kunnen ontwikkelen en uitvoeren. De leerlingen leren coöperatief te werken. Zelfstandigheid, verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen spelen hierbij een belangrijke rol.

Wij willen onze school zich laten ontwikkelen tot een lerende organisatie. Het team van De Lage Weijkens investeert in nieuwe mogelijkheden om de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren. Met en van elkaar leren is het uitgangspunt voor de komende jaren. Naast teamontwikkeling leidt individuele ontwikkeling van elk teamlid tot betere prestaties en resultaten. Een professionele aanpak met interne samenwerking en overleg kenmerkt ons leertraject. Naast alle investeringen van leerlingen en team spelen uiteraard de ouders een belangrijke rol in de vorming van hun kinderen. Onderlinge waardering en de wens tot samenwerking vormen de basis voor een positieve betrokkenheid tot de school. 

Extra uitdaging voor onze meer en hoogbegaafde leerlingen

De hoofdvakken worden op meerdere niveaus onderwezen.

Voor leerlingen die hoger begaafd zijn kan, in geval van een juiste leerhouding, de leerlijn 'Levelwerk" ingezet worden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakgebieden is indicatief en kan, naar behoefte van groep of leerling, aangepast worden.

In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van Digikeuzebord, een online systeem waarbij we de activiteiten makkelijk kunnen plannen voor de leerlingen en het hierbij behorende leerlingvolgsysteem. Het geeft ons inzicht in de ontwikkelbehoefte van onze leerlingen in groep 1 en 2. Dit zorgt ervoor dat we een beredeneerd aanbod kunnen verzorgen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze verdeling van lestijd over de verschillende vakgebieden is indicatief en kan, naar behoefte van groep of leerling, aangepast worden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs

Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl.

Wat is passend onderwijs?

Passend onderwijs is niets anders dan goed onderwijs. Dat doet onze school door de onderwijsbehoeften van uw kind vast te stellen en hierop tijdens de lessen af te stemmen. Op deze manier biedt de school basisondersteuning, waarmee de meeste kinderen zich op de basisschool goed kunnen ontwikkelen. In het schoolondersteuningsprofiel leest u welke basisondersteuning en welke extra ondersteuning de scholen bieden. Ons ondersteuningsprofiel staat op de website van de school.

Het start vanaf het moment van aanmelding

Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij met uw toestemming informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit. Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. In dit geval gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen.

Basisondersteuning

Vanaf het moment dat uw kind op school zit, zijn wij ervoor verantwoordelijk om het onderwijs zoveel als mogelijk aan te laten sluiten bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een kleine leervertraging of -leerversnelling krijgen op onze school passend onderwijs.

Extra ondersteuning

Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of een gedragsprobleem. De leerkracht en de intern begeleider bespreekt samen met u en eventueel externe specialisten welke extra ondersteuning ingezet kan worden. Bij dit gesprek en bij gesprekken over kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kan de school gebruik maken van de deskundige van Stichting Leerrijk. Dit is de ‘deskundige bevoegd gezag’ (afgekort DBG).

Extra ondersteuning vanuit Stichting Leerrijk

Naast de extra ondersteuning die op school geboden wordt, zijn er ook mogelijkheden buiten de school. Alle scholen binnen Stichting Leerrijk kunnen voor leerlingen vanaf groep 4 gebruikmaken van de bovenschoolse plusklas Breinrijk. De groepen werken onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten in hoogbegaafdheid. Breinrijk biedt aan leerlingen, die meer verrijking nodig hebben dan de school kan bieden, een speciaal programma. Dit vindt plaats op basisschool Baardwijk in Waalwijk en basisschool de Kinderboom in Kaatsheuvel. Om in aanmerking te komen voor Breinrijk is een aanmeldprocedure ontwikkeld. Informatie hierover kan u vragen aan de intern begeleider van de school.

Naast Breinrijk biedt Stichting Leerrijk ook extra ondersteuning op het gebied van taal. Deze taalondersteuning wordt geboden aan kinderen uit groep 1/2, 3 en 5 die extra ondersteuning nodig hebben om de Nederlandse taal te verwerven. De taalondersteuning vindt op school onder schooltijd plaats in een klein groepje en wordt gegeven door een taalspecialist. De intern begeleider van de school bepaalt in afstemming met de leerkracht en de ouders van het kind wie in aanmerking komt voor taalondersteuning.

Aanvraag van een arrangement

Wanneer er externe ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband gewenst is of wanneer voor een kind de overstap naar het speciaal (basis)onderwijs nodig is , vraagt de school een toelaatbaarheidsverklaring of arrangement aan bij het samenwerkingsverband. Hierbij is altijd de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk betrokken. Om deze aanvraag in te dienen, vult de school het startdocument van het samenwerkingsverband in. Dit wordt via de deskundige bevoegd gezag, aan de toelatings- en adviescommissie van het samenwerkingsverband voorgelegd. Deze commissie beoordeelt de aanvraag op inhoud, geeft op basis hiervan een advies, kent een arrangement toe of geeft indien nodig een toelaatbaarheidsverklaring af voor speciaal (basis-)onderwijs.

Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs

Als een kind overstapt naar een school voor speciaal (basis)onderwijs wordt een vaste procedure gevolgd. Alle stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de speciale school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar is 1 leerling van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs.

Op De Lage Weijkens

Op De Lage Weijkens bieden we regulier onderwijs aan. Als er voor kinderen meer dan de reguliere zorg wordt verwacht, treedt de school met betrokken ouders in overleg en wordt bekeken of de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind passen binnen de grenzen van ons zorgaanbod. Deze grenzen willen we in het belang van de school en iedereen die er werkt en leert niet overschrijden.

De volgende grenzen kunnen we hierbij vooraf aangeven:

  • Verstoring van rust en veiligheid;
  • Interferentie van zorg en/of behandeling aan de ene kant en onderwijs aan de andere kant;
  • Verstoring van het leerproces van andere leerlingen;
  • Het niet beschikbaar zijn van noodzakelijke thuiszorghulp/materialen;
  • Als de school, ondanks aantoonbare inspanningen, begeleiding en coaching de zorg niet aan kan;
  • Ouders weigeren de grondslag van de school te accepteren;
  • Er gebrek aan opnamecapaciteit in de school is;
  • Dit schooljaar hanteren we een grens van maximaal 32 kinderen per groep; 
  • Eventueel andere grenzen worden door de school met argumenten aangegeven.

Behalve kijken naar wat we intern kunnen, is het voor ons ook zaak te onderzoeken wat er extern aan bronnen en mogelijkheden kan worden gezocht. In een feitelijke situatie zullen we aan de hand van onderstaande punten nagaan waar we extra faciliteiten op aan kunnen vragen.

Op het terrein van personeel bekijken we:

  • Of ambulante begeleiding kan worden ingeroepen;
  • Of er extra inzet mogelijk is vanuit het samenwerkingsverband.

Op het terrein van huisvesting bekijken we:

  • Welke aanpassingen er nog mogelijk zijn aan het gebouw;
  • Of er nog ruimte is in het budget van de gemeente;
  • Of er via andere bronnen dan het AWBZ of verzekering nog een aanvulling kan worden gegeven;
  • Of het mogelijk is om bij de cluster 2 , 3 of 4 scholen middelen tot aanpassing te verkrijgen zijn;
  • Of bij de speciale school voor basisonderwijs aanpassingen te lenen.

(Cluster 2 = school voor onderwijs aan slechthorende en dove kinderen, cluster 3 = school voor onderwijs aan verstandelijk- en/of lichamelijk gehandicapte kinderen, cluster 4=school voor onderwijs aan kinderen met gedragsproblemen.)

Op het terrein van materieel bekijken we:

  • Of het mogelijk is om bij andere scholen materiaal te halen;
  • Of een cluster 2, 3 of 4 school of speciale school voor basisonderwijs materialen kan uitlenen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door groepsplanloos werken verder te implementeren op onze school willen we steeds beter inspelen op de ondersteuningsbehoeften van individuele leerlingen, waarbij we doelgericht werken en het eigenaarschap van leerlingen willen vergroten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor- en Vroegschoolse Educatie

VVE staat voor: Voor- en Vroegschoolse Educatie. Het is in de eerste plaats een taalstimuleringsproject, dat bedoeld is om kinderen, vanuit een specifieke doelgroep, in groep 3 van de basisschool zonder taalachterstand in te laten stromen. Daarnaast biedt het activiteiten op alle ontwikkelingsgebieden, zoals sociaal- emotioneel. Voorschools betekent de periode van 2-4 jaar , dus voordat een kind naar de basisschool gaat. Vroegschools gaat over de periode van groep 1 en 2 van de basisschool. De Voorschoolse Educatie (VVE) wordt uitgevoerd in een peuterspeelzaal of in een kinderdagverblijf. In Loon op Zand gebeurt dit op PSZ De Blokkendoos en PSZ Dikkertje Dap. De kinderen krijgen d.m.v. een integraal VVE programma extra ondersteuning op die gebieden waar dat noodzakelijk is.

Er wordt gewerkt aan een doorgaande lijn tussen voorschoolse educatie en basisschool, d.w.z. dat de activiteiten uit het voorschoolse traject goed aansluiten bij de programma’s die gebruikt worden in groep 1 en 2. Hiervoor heeft onze school voornamelijk contact met Dikkertje Dap, de kinderopvang die naast de school zit en onderdeel is van KMB (Kinderopvang Midden Brabant). Samen denken we na over de meest optimale manier om de doorstroom van de kinderopvang naar de basisschool vorm te geven. Een warme overdracht wordt gerealiseerd.

In de groepen 1-2 wordt doelgericht gewerkt binnen individuele gebieden aan de hand van de ontwikkelingslijnen gekoppeld aan het Digikeuzebord.

Terug naar boven