RK Basisschool De Lage Weijkens

Doelen 1 5175 CP Loon op Zand

  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens
  • Schoolfoto van RK Basisschool De Lage Weijkens

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Lage Weijkens houdt de resultaten (opbrengsten) gedurende de hele schoolperiode (vanaf groep 1) in de gaten en pleegt interventies wanneer de opbrengsten lager of hoger zijn dan verwacht. Hierbij kunt u denken aan:

  • Tussentijdse meetmomenten
  • Doelgerichte ondersteuning vanuit de korte zorgcyclus op individueel en groepsniveau
  • Aanbod in verrijkings- en verdiepingswerk

Eindtoets groep 8 afgelopen schooljaar

Alle leerlingen hebben bovengemiddeld gescoord. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school worden de leerlingen regelmatig getoetst. Dat doen we zowel met methodegebonden toetsen die na elk lesblok worden afgenomen, als met methode-overstijgende toetsen uit het IEP-leerlingvolgsysteem. De methodegebonden toetsen worden door de leerkracht nagekeken. Bij de toetsen van de hoofdvakken (rekenen en taal) maakt de leerkracht per leerling een analyse van leerstofonderdelen die nog extra aandacht behoeven. Dit leidt dan tot extra instructie in de daaropvolgende lessen. Hierbij zitten de kinderen die extra begeleiding nodig hebben veelal in een instructiegroepje. Ouders worden via de ouderportal op de hoogte gehouden van punten die de kinderen behalen op de methodegebonden toetsen.

We nemen ook toetsen af die los van de op school gehanteerde methodes staan, de zgn. methode-overstijgende toetsen. Het betreft hierbij toetsen uit het IEP-leerlingvolgsysteem (LVS). Deze toetsen geven een beeld over de wat langere termijn en geven ook de ontwikkeling van een kind over de diverse leerjaren weer, de zgn. doorgaande lijn. De school houdt vast aan normen die een minimaal te realiseren vaardigheidsgroei aangeven. Als deze doelen niet worden gehaald is dit voor ons op school een reden om eens gericht te kijken wat hiervan de oorzaak is. De intern begeleider (IB-er) heeft hierin een sturende rol. Resultaten op de LVS-toetsen worden schoolbreed ook binnen het team besproken, zodat de leerkrachten binnen de eigen school kennis kunnen nemen van de trends in onderwijsresultaten. Ouders worden over deze toetsresultaten geïnformeerd middels een uitdraai van het IEP-leerlingvolgsysteem.

De rol van de intern begeleider

Op onze school hebben we een leerkracht die zich bezighoudt met de interne leerlingenzorg, te weten Wendy Sprangers. Zij heeft een aantal specifieke taken m.b.t. individuele leerlingen:

  • Zij zorgt voor de bewaking van afspraken m.b.t. leerlingenzorg.
  • Zij voert gesprekken met leerkrachten over de individuele leerlingenzorg.
  • Zij beheert de zorgdossiers.
  • Zij houdt gesprekken met de leerkrachten over de toetsresultaten van de groep.
  • Zij voert, waar nodig, de oudergesprekken over de zorgleerlingen.
  • Zij coördineert aanpak en aanpassing van materiaal bij leerproblemen (dyscalculie, dyslexie of schrijfmotoriek).
  • Zij onderhoudt contacten met de externen (bijv. speciaal basisonderwijs, SWV, Jeugdarts, Jeugdverpleegkundige, ambulant begeleider en Schoolmaatschappelijk werker).
  • Zij bewaart overzicht van resultaten op individueel, klas- en schoolniveau.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advies basisschool / voortgezet onderwijs

In groep 8 wordt het schooladvies verstrekt. Dit advies geeft het onderwijstype aan dat, in onze optiek, de beste kans biedt op een succesvol vervolg van de onderwijsloopbaan. Het advies sluit aan bij het niveau waarvan wij denken dat het passend en verantwoord is. Hierbij kijken we naar de gehele ontwikkeling van uw kind.

We komen tot een schooladvies middels een vast traject, dat start in groep 7. Eind schooljaar groep 7 komt de adviescommissie, bestaande uit leerkrachten groep 7 en 8, aangevuld met de directeur en intern begeleider, bijeen. Op basis van het leerlingvolgsysteem, rapporten, leerlingkenmerken en de IEP-toets groep 7 wordt dan, in overleg, het preadvies bepaald dat aan u wordt medegedeeld.

Medio groep 8 komt de adviescommissie weer bijeen en bepaalt, wederom op basis van meest actuele gegevens uit leerlingvolgsysteem, rapporten, werkhouding en preadvies, het voorlopige schooladvies.

Na het maken van de doorstroomtoets IEP worden de uitslagen gedeeld met school. De uitslag hiervan, ook een niveau-indicatie, is veelal in overeenstemming met het reeds uitgebrachte schooladvies. Als de resultaten van de toets hoger uitvallen dan het voorlopig schooladvies, gaan we als school in heroverweging. U wordt dan geïnformeerd middels een brief of we het schooladvies bijstellen met de onderbouwing van deze keuze.

U heeft als ouder ook de mogelijkheid tot een heroverweging van het schooladvies. Dit is wettelijk zo geregeld, u heeft hier als ouders en kind recht op. Het leidt niet per definitie tot aanpassing van het schooladvies. Als wij van mening zijn dat het advies, op basis van de laatste gegevens en een hernieuwde kijk, bijgesteld kan worden, gaan we hierin mee. Als we niet ophogen, zullen we u met redenen aangeven waarom we dit niet doen. Scoort een kind lager op de IEP-toets, dan blijft het schooladvies gewoon staan.

In onderstaand overzicht hebben we de stappen nog even uiteengezet.

Van voorlopig schooladvies naar aanmelding VO:

  • Eind groep 7 ontvangen de leerlingen het preadvies.
  • Voor de kerstvakantie ontvangen de leerlingen hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangt de school de uitslagen van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve schooladvies, aan op de middelbare school.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotionele ontwikkeling

De sociaal-emotionele ontwikkeling is de ontwikkeling van een eigen persoonlijkheid, overeenkomstig met verwachtingen en gedragingen uit de sociale omgeving. Bij de sociaal-emotionele ontwikkeling hoort onder andere het ontwikkelen van emoties, het zelfbeeld en het temperament van het kind. De sociaal-emotionele ontwikkeling is te splitsen in de sociale en de emotionele ontwikkeling. De sociale ontwikkeling omvat het krijgen van begrip voor andere mensen en het ontwikkelen van positief gedrag en vaardigheden ten opzichte van de medemens. Bij de emotionele ontwikkeling gaat het erom dat het kind leert de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samen spelen en leren
  • Goed omgaan met gevoelens

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie waardeert de kwaliteit van het onderwijs op basisschool De Lage Weijkens in Loon op Zand als voldoende. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs. Onze school valt dan ook onder het gebruikelijke basistoezicht.

Terug naar boven