IKC De Tragellijn

Graaf Ottoweg 91 6915 VT Lobith

  • Een warm welkom voor iedereen! Wij hechten veel waarde aan persoonlijk contact met kinderen en ouders.
  • Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen met plezier naar school gaan! Het welbevinden van ieder kind staat voorop!
  • Verwonderen en ontdekken verhogen de betrokkenheid en motivatie van kinderen/
  • Programmeren, coderen en mediawijsheid zijn onderdeel van ons curriculum.
  • Ieder kind leert op zijn eigen manier. Werken met de handen, tekenen op papier of denkend in het hoofd.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij werken er hard voor om de kinderen goed onderwijs te geven zodat ze goed voorbereid naar het Voortgezet Onderwijs kunnen. Dat betekent dat er veel wordt geïnvesteerd in taal, rekenen en spelling op ieders niveau. Daarnaast is er voldoende ruimte voor andere dingen die ook belangrijk zijn om een brede basis mee te geven. We zijn trots op deze resultaten, de kinderen en de leerkrachten laten zien dat we goed bezig zijn. Vooral ook omdat we een zeer diverse populatie leerlingen onderwijs geven.

In 2019-2020 is geen eindtoets afgenomen vanwege de Corona-maatregelen.

In 2020-2021 is de eindtoets afgenomen, na opnieuw een periode van onderwijs op afstand. De uitkomsten kwamen overeen met onze schooladviezen. Bij één leerling hebben we het advies naar boven bijgesteld.

In 2021-2022 is de eindtoets afgenomen. De uitkomsten kwamen overeen met onze schooladviezen. Bij één leerling hebben we het advies naar boven bijgesteld.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en juni van ieder schooljaar worden DIA-toetsen afgenomen. Van de resultaten wordt een analyse gemaakt en wordt de trend bekeken. Wat valt er op, waar valt er te verbeteren en welke verwachting hebben we. De trendanalyse wordt besproken met het team, de medezeggenschapsraad en het bestuur van Liemers Novum. De tussenresultaten zijn erg belangrijk, zij zijn, naast de resultaten van de methodetoetsen, bepalend voor het groepsplan. Wat moeten we in de groep oppakken om hoge resultaten te behalen (aanpassen instructie, meer oefenstof, meer herhalen of automatiseren). Als school hebben wij normen gesteld die wij willen halen. Door zeer nauwgezet de resultaten te monitoren, samen met de leerkrachten, kunnen we tijdig aanpassingen doen

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies

Eind groep 7 krijgt uw zoon of dochter een voorlopig advies voor het vervolgonderwijs. Dat advies baseren wij op onze ervaringen binnen de groep en op de resultaten in het volgsysteem.

In groep 8 krijgen u en uw kind het definitieve schooladvies. Dit gebeurt meestal in januari tijdens een gesprek met u, uw kind en de leerkracht. We baseren ons advies niet alleen op de toetsresultaten van uw kind, maar ook op andere vaardigheden. Zoals de zelfstandige leer-, werk- en toetshouding van uw zoon of dochter.

Ons schooladvies is leidend voor de aanmelding op het voortgezet onderwijs. Uw kind maakt in februari de doorstroomtoets van DIA. De uitslag daarvan is dus minder bepalend voor het schooladvies.

Kiezen voor het voortgezet onderwijs

Waar wil uw kind na IKC De Tragellijn naartoe? Kiezen kan moeilijk zijn. We raden u daarom aan om een aantal scholen te bezoeken. Ruim voor de open dagen krijgt u van ons een schoolkeuzegids. Daarin presenteren de VO-scholen uit de regio zich en vindt u de data van de open dagen. De voorbereiding op het vervolgonderwijs bespreken we ook met u tijdens de oudergesprekken in groep 7 en 8.

U schrijft zelf uw kind in bij het voortgezet onderwijs. Het inschrijfformulier vindt u via de website van de school die u en uw kind hebben uitgekozen. Wij verzorgen daarna een (warme) overdracht. Daarin geven we de belangrijkste didactische/sociaal-emotionele gegevens van uw zoon of dochter door aan de nieuwe school. Die gegevens bespreken we natuurlijk eerst met u.

Tip: Bezoek in januari de open dagen van het voortgezet onderwijs (VO) Tijdens die open dagen kunt u al uw vragen stellen en sfeer proeven. Wat voelt goed voor uw zoon of dochter?

Heeft u vragen? Dan helpt de leerkracht van groep 8 u graag verder.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zijn ons ervan bewust dat voor ieder kind een goede relatie met de leerkracht en andere kinderen van groot belang is om zich goed te ontwikkelen, zelfvertrouwen te krijgen en zich veilig te voelen. Kinderen moeten ongeacht hun achtergrond en mogelijkheden met plezier naar school kunnen gaan. Daarvoor is het noodzakelijk dat we met elkaar omgaan zoals je zelf behandeld zou willen worden, dat 'samen' het uitgangspunt is. Daarom werken wij met het programma SWPBS met wekelijkse lessen in omgaan met elkaar, de omgeving en de materialen.

SWPBS (School Wide Positive Behavior Support) is een programma gericht op het creëren van een veilige omgeving die het leren bevordert en waarin gedragsproblemen worden voorkomen. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert kinderen de gedragsverwachtingen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elk kind optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.

Wij willen, samen met de kinderen en ouders, een veilige omgeving bieden waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Verantwoordelijkheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft De Tragellijn in 2012 bezocht en onze school heeft een voldoende gekregen. Dit betekent dat de leerkrachten een goed klimaat tot stand kunnen brengen waarin kinderen goed kunnen werken en leren. De resultaten van de leerlingen, de opbrengsten worden regelmatig geanalyseerd samen met het team en de Medezeggenschapsraad. De opbrengsten en de kwaliteitszorg op De Tragellijn zijn als voldoende beoordeeld door de inspectie en dat betekent dat we een basisarrangement hebben. Dit houdt in dat de inspectie één keer in de 4 jaar langs komt voor een onderzoek.

In 2016 is de inspectie opnieuw op bezoek geweest en is het basisarrangement verlengd. 

In 2022 heeft de inspectie een bezoek gebracht aan ons bestuur. Hieruit is geen bezoek aan onze school voortgekomen.

Terug naar boven