Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op IKC De Tragellijn hanteren wij het jaarklassensysteem, waarbij kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten. Het leerproces wordt zo georganiseerd dat verschillende organisatievormen onder begeleiding van de leerkracht of ondersteuners mogelijk zijn. Wij houden rekening met de beginsituatie en het (werk)tempo van de kinderen. Wij vragen ons voortdurend af: ”Wat heeft dit kind in deze situatie, in deze klas, bij deze leerkracht nodig?”. We richten onze kijk op dat wat het kind kan en nodig heeft.
PBS-klas
De PBS-klas is een structuur klas voor kinderen die net even wat extra's nodig hebben. Dit kan zijn op emotioneel gebied, maar ook op gedrag of puur voor een stukje rust, wanneer leerlingen overprikkeld raken.
CICO
Iedere dag is er een CICO (CheckIn, CheckOut). In de ochtend start de PBS-begeleider met een CheckIn. Zij bespreekt met het kind hoe het gaat, hoe hij/zij zich voelt en hoe we de doelen (die per kind verschillend zijn) gaan nastreven die dag. Wij benaderen dit positief door fijne gesprekken te hebben, waarin alles besproken kan en mag worden.
CICO kent een beloningssysteem, een smiley-kaart. Als een leerling zijn of haar doelen haalt, verdient hij/zij 3 minuten beloningstijd. Dat kan na een week oplopen tot 15 minuten beloningstijd. Tijd waar de leerling zelf mag kiezen wat hij/zij gaat doen. De eigen groepsleerkracht houdt iedere dag het doelenblad bij en geeft de leerling punten voor het werken aan zijn doelen. Aan het einde van de dag haalt de PBS-begeleider de leerling op voor de CheckOut en bespreekt de dag. Hoe was de dag? Heb je een fijne dag gehad? Wat ging goed en waar zien we verbetering?
Structureel werken in de PBS-klas
Kinderen, die meer rust nodig hebben, krijgen de mogelijkheid om structureel te werken in de PBS-klas. In de PBS-klas staan twee gamebikes waar kinderen op kunnen fietsen en tegelijkertijd een spel doen om zo de nodige energie kwijt te raken en hun hoofd leeg te maken.
X-klas
Het doel van de X-klas is om kinderen, die meer uitdaging behoeven, een passende plek te bieden waar ze uitgedaagd worden, peers ontmoeten, van en met elkaar leren, leren denken en leren leven.
Voor wie is de X-klas bedoeld?
De X-klas is bedoeld voor kinderen die duidelijk boven het gemiddelde of op hoogbegaafd niveau scoren. De kinderen kunnen veel meer aan dan het werk in de groep en wel in die mate dat er een vorm van verveling optreedt die niet goed voor de kind zou kunnen zijn.
Er zijn drie X-klassen;·
- X-klas Pienter - groep 1/2 ·
- X-klas Pittig - groep 3/4/5·
- X-klas Plus - groep 6/7/8
De X-klas kinderen uit deze groepen krijgen wekelijks op een vast moment extra uitdaging, verdieping en verbreding door een gespecialiseerde leerkracht.
Aanbod in de X-klas
De focus van het aanbod in de X-klas ligt op;
Leren leren: Hoe pak je iets aan, hoe begin je, wat heb je nodig, kortom leren plannen en organiseren. Welke leerstijlen zijn er en hoe leer jij het beste? De leerkuil wordt hierin besproken.
Leren denken: Waarom gebeuren bepaalde dingen, een vraagstuk van verschillende kanten leren bekijken en verwoorden, vooral out-of-the-box denken stimuleren. Jouw sterkte kanten worden benadrukt. Wij leren top-down.
Leren leven: Sociale vaardigheden zoals samenwerken met ‘peers’, het aangaan van vriendschappen, maar ook het opkomen voor jezelf en omgaan met je eigen uitdagingen, frustraties en mindset.
Executieve functies: o.a. taakinitiatie, responsinhibitie, emotieregulatie. Hoe ga ik om met iets wat niet lukt? Hoe ga ik om met fouten maken? Hoe ga ik om als ik weet dat ik iets nog niet kan?
Het aanbod in de X-klas wisselt per week/periode en zou de volgende invulling kunnen zijn; ·
- een denkspel, een puzzel, een pittige opdracht·
- een filosofische vraag of les·
- een project in het kader van ondernemen en/of onderzoeken·
- creatief denken
Hoe lang zitten kinderen in de X-klas?
Alle kinderen die meedoen aan de X-klas doen dit voor een bepaalde periode. Na iedere periode is er intern overleg met de leerkracht(en) van het kind, de intern begeleider en de leerkracht van de X-klas. Doel van dit overleg is om de afgelopen periode te evalueren en te kijken welke kinderen in aanmerking komen voor een vervolg. Bij iedere periode kunnen er dus wisselingen plaatsvinden.
Taal-klas
In de taal-klas zitten kinderen van 4 t/m 7 jaar, die nog nauwelijks of geen Nederlands spreken. In deze klas werkt een gespecialiseerde leerkracht met materiaal wat ontwikkeld is voor kinderen die nog Nederlands moeten leren. We investeren veel in woordenschat, spreken, lezen en schrijven.
Klus-klas
In de klus-klas zitten kinderen van groep 6 t/m 8 die behoefte hebben om meer praktisch te leren; om meer werken en leren met de handen. Zij krijgen 1x in de week buiten de groep een uur les. De activiteiten die tot nu toe aan bod zijn gekomen zijn: maken van een vogelhuisje van hout, maken van een insectenhotel, kooklessen, tuinieren, schoonmaken/meehelpen met klusjes in de school, voorbereiden van een lunch/tafel dekken en het maken van een elektrodoos. Door deze lessen merken wij dat kinderen ontdekken waar hun kwaliteiten liggen, zij krijgen meer zelfvertrouwen en het geeft hen een blij gevoel.
Opleidingsschool
IKC de Tragellijn is ook opleidingsschool voor nieuwe leerkrachten en onderwijsassistenten. Dat betekent dat studenten van de HAN/PABO Arnhem/Nijmegen en het Graafschap College in Doetinchem bij ons stage lopen. In alle groepen zijn deze stagiaires ondersteunend of geven ook zelf les. Wij geven ook de studenten die afstuderen (LIO) de gelegenheid om dat bij ons op school te doen.
Stichting LiemersNovum
IKC de Tragellijn valt onder het bevoegd gezag van Stichting Samenwerkingsbestuur LiemersNovum. LiemersNovum telt 24 basisscholen met in totaal ca. 5000 leerlingen. De schoolgrootte varieert van 90 tot 550 leerlingen. De scholen staan in de gemeente Duiven, Montferland, Westervoort en Zevenaar. Het motto van LiemersNovum voor de periode 2023-2027 is: Samen werken aan eigen wijsheid; omarm het leren. We werken vanuit de kernwaarden veelkleurig, professioneel, nieuwsgierig en betekenisvol. Kernwaarden die ook terug te vinden zijn in de afzonderlijke scholen. Elke school is in samenspraak met team en ouders (mr) verantwoordelijk voor de levensbeschouwelijke en onderwijskundige identiteit. De scholen worden ondersteund door een professioneel bestuursbureau.
De raad van toezicht (rvt) is het hoogste orgaan binnen de stichting: de rvt ziet toe of het college van bestuur (cvb) de wettelijke taken op de juiste wijze vervult. Het college van bestuur wordt gevormd door P.J.A. (Pieter-Jan) Buhler en J.P.J. (Jos) Boonman.
Daarnaast functioneert de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (gmr) die in samenspraak met het cvb en de rvt advies- en instemmingsbevoegdheden heeft met betrekking tot de ontwikkeling van het beleid.
Het cvb en de directeuren ontmoeten elkaar maandelijks in het directeurenoverleg. Met elkaar bouwen ze aan de kwaliteit, innovatie en verdere beleidsontwikkeling binnen de organisatie.
Stichtingsbreed is er een externe vertrouwenspersoon aangesteld. Naam en telefoonnummer evenals de klachtenprocedure zijn te vinden op de website van LiemersNovum en de scholen. Via onze website kunt u meer informatie vinden.
Via de website van LiemersNovum kunt u meer informatie vinden: www.liemersnovum.nl
Het bestuursbureau is gevestigd op Mercurion 10, 6903 PZ ZEVENAAR. Tel: 0316-226514
Wij integreren het verkrijgen van diep tekstbegrip in de onze lessen taal en wereldorientatie. Vanuit rijke teksten en boeken verwerven kinderen woordenschat, tekstbegrip, kennis, schrijf- en spreekvaardigheden.
Een school voor adaptief onderwijs.
Wij stimuleren de kinderen op onze school door hen uit te dagen, te ondersteunen en vertrouwen te schenken. Voor het verzorgen van adaptief onderwijs is het noodzakelijk dat verschillen tussen kinderen als vanzelfsprekend worden gezien. Leerkrachten worden uitgedaagd om aan verschillen tegemoet te komen. Dit betekent niet dat er individueel onderwijs moet worden gegeven in onze adaptieve basisschool. Het betekent wel dat onderwijs zodanig aangepast dient te zijn dat ieder kind in staat gesteld wordt om op zijn/haar manier te leren en zich te ontwikkelen. Verzorgen van adaptief onderwijs vraagt veel aandacht, inventiviteit en passie van de leerkracht. Bewustwording en analyse van het eigen leerkrachtgedrag zijn noodzakelijk, evenals het delen van elkaars werkconcept in teamverband.
Expliciete Directe Instructie (EDI)
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een manier van instructie waarbij de leerkracht uitlegt en voordoet, waarna de kinderen de gelegenheid krijgen samen met de leerkracht en met elkaar verder te oefenen. De leerkracht controleert voortdurend of alle kinderen de leerstof begrijpen en geeft gerichte feedback.
EDI bestaat uit een aantal vaste lesonderdelen, aangevuld met technieken. Doel van EDI is de leerstof succesvol aan te leren aan zowel de sterke, gemiddelde, als risicoleerlingen. Een belangrijke techniek is dan ook het controleren van begrip tijdens de verschillende lesonderdelen. Voordat leerlingen zelfstandig de leerstof gaan verwerken, moet 80% van hen het lesdoel behaald hebben. Zelfstandig werken is effectiever als leerlingen de leerstof in de basis beheersen. De overige 20% krijgt een verlengde instructie als de rest van de klas zelfstandig werk.
Extra instructie en begeleiding
Heeft uw kind extra instructie en begeleiding nodig? Dan proberen we dat zoveel mogelijk binnen onze school te regelen. Onze intern begeleider adviseert over de zorg en coördineert deze samen met de groepsleerkracht. We volgen hierbij de wettelijk bepaalde richtlijnen van onze stichting.
Passend onderwijs
Op 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingegaan. Het is de bedoeling dat ieder kind de ondersteuning krijgt die nodig is om zo optimaal mogelijk van het onderwijs te kunnen profiteren. Onderdeel van de wet is dat alle basisscholen en speciale (basis) scholen in de regio samenwerken in het Samenwerkingsverband. Ook IKC De Tragellijn valt onder dit samenwerkingsverband.
Zorgplicht
Vanaf 1 augustus 2014 is de school ervoor verantwoordelijk om kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passende onderwijsplek te bieden. Dit noemen we de zorgplicht. Als ouder hoeft u dus niet meer zelf op zoek naar een passende onderwijsplek voor uw kind. Ouders melden hun kind aan bij de school die hun voorkeur heeft. Binnen 6 tot 10 weken moet de school een zo passend mogelijk aanbod regelen. Kan de school waar het kind is aangemeld niet zelf in de benodigde onderwijsondersteuning voorzien, dan is het de verantwoordelijkheid van de school om (binnen het samenwerkingsverband) een school te vinden die wel een passend aanbod kan doen. Is het niet haalbaar om het kind binnen het regulier onderwijs te plaatsen, dan kan een aanbod op het speciaal (basis) onderwijs worden gedaan.
Aanmelden op een basisschool
De aanmeldingsprocedure begint altijd met een oriënterend gesprek (kan ook telefonisch) waarin in ieder geval wordt nagegaan of de aangemelde leerling mogelijk extra ondersteuning behoeft. In dit gesprek komen de sterke punten van uw kind aan de orde naast mogelijke punten waarmee de school rekening moet houden. Ouders krijgen in dat gesprek informatie over de school en de procedure. Als ouders aangeven dat ze hun kind willen aanmelden krijgen ze het inschrijfformulier mee of toegestuurd. De directeur geeft dan aan dat hij onderzoek zal doen of de gewenste ondersteuning op zijn/haar school kan worden geboden of dat de school zal zorgen voor de juiste ondersteuning op een andere school in het samenwerkingsverband. Daarvoor wordt gevraagd aan ouders informatie van de voorschoolse voorziening of andere relevante informatie te verstrekken. Deze informatie is cruciaal en wordt gebruikt om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Bij voorkeur wordt de informatie overdracht via een “warme” overdracht (ouders, kinderopvangorganisatie en basisschool) gerealiseerd. Als de school denkt dat de leerling op zijn plek is op de school krijgen de ouders schriftelijk de bevestiging van de inschrijving.
Ambulante Begeleiding
Er zijn mogelijkheden om deskundigheid vanuit het samenwerkingsverband naar de school te halen door het aanvragen van Ambulante Begeleiding. Dat kan ondersteuning zijn op verschillende gebieden. Bijvoorbeeld vragen op het gebied van gedragsproblemen, hoogbegaafdheid, lezen/spelling, rekenen en combinaties daarvan. Indien de school zo’n aanvraag doet wordt u als ouder vooraf hierin gekend.
Ondersteuningsteam
Elke school heeft een ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam worden leerlingen besproken waarvan de ondersteuning de mogelijkheden van de school mogelijk te boven gaan. Hierbij kan het gaan om een mogelijke doorverwijzing naar een andere school of het organiseren van extra hulp voor het kind en/of het gezin. In het ondersteuningsteam zitten een directielid, de intern begeleider, de leerkracht , een orthopedagoog, een medewerker vanuit het sociaal team van de gemeente en mogelijk nog andere deskundigen.Als uw kind besproken wordt in het Ondersteuningsteam wordt u daarbij altijd uitgenodigd.
Verwijzing naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs
Als blijkt dat de school niet het goede onderwijsaanbod kan realiseren voor uw zoon of dochter zal de school een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen bij het samenwerkingsverband bij de Commissie Leerling Ondersteuning (CLO). Als zo’n toelaatbaarheidsverklaring is afgegeven kan uw zoon of dochter worden aangemeld op de betreffende school. Daarvoor zijn voor de Schilderspoort (school voor speciaal basis onderwijs te Zevenaar) een aantal vaste instroommomenten afgesproken: direct na de zomervakantie, na de kerstvakantie en per 1 april. Deze vaste instroommomenten gelden niet voor het speciaal onderwijs.Voor deze procedure is een informatiefolder beschikbaar.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Komende jaren gaan wij binnen het vak rekenen en taal ons specialiseren in het nog beter aanbieden van gedifferentieerd werken. Hoe kunnen we de leerlingen, met verschillende onderwijs- en begeleidingsdoelen in de klas begeleiden?
Als IKC geven we extra aandacht aan de voor-en vroeg schoolse educatie. Door de samenwerking met Zonnekinderen is het mogelijk om al heel vroeg in te spelen op de behoefte aan extra taal- en woordenschat. Gedurende het jaar vinden er structurele samen speel-, werk- en leermomenten plaats met kleuters en peuters samen. Wanneer kinderen, met verschillende instapniveaus taal praten, heeft dit een positief effect op de taalontwikkeling. Het samenspelen is ook gunstig voor het aanleren van de basisvaardigheden op sociaal gebied. Daarnaast wordt er veel samengewerkt en gespeeld met de kleuters.
Woordenschatontwikkeling
Vanaf de peuters stimuleren wij de aan woordenschatontwikkeling. In de groepen 1, 2 en 3 gebruiken wij hiervoor de methodiek LOGO 3000. Doel van LOGO 3000 is om de woordenschat te vergroten, zodat zij succesvol kunnen starten in de volgende groep. Het gaat niet alleen om de betekenis van het woord te kennen en te weten. Belangrijk is dat kinderen ook relaties kunnen leggen met andere woorden, zodat zij een goed, geordend woordenschatnetwerk ontwikkelen.
Focus op de doelen van het jonge kind
Wij werken vanuit doelen en leerlijnen aan een rijk en breed aanbod voor jonge kinderen. We stemmen het aanbod af op de doelen de leerlijn van Parnassys. Zo zorgen we ervoor dat ons aanbod voldoet aan de eisen om een goede start te kunnen maken in groep 3.
Themahoeken
Overkoepelend werken alle peuters en kleuters aan eenzelfde thema. Vanuit dit thema worden rijke hoeken gecreëerd en betekenisvolle activiteiten aangeboden, waar jonge kinderen al spelend mogen ontdekken en beleven. Kleuters ontdekken terwijl ze spelen. De leerkracht stuurt het spel en speelt in op de belangstelling en ontwikkeling van uw kind. Zo scheppen we de voorwaarden voor taal, rekenen en schrijven.
Dagstructuur
Er is een duidelijk dagstructuur die we met de kinderen bespreken en die zichtbaar is in de groep. Zelfredzaamheid is belangrijk om je te kunnen ontwikkelen. Daarom laten we kinderen veel zelf doen, zodat hun zelfvertrouwen groeit.
Plannen en kiezen
Gedurende de dag kiest uw kind werkjes op het digi-keuzebord uit. De werkjes worden uitgezet door de leerkracht. Er zijn ook momenten waarop het kind vrij mag kiezen. Uw kind kiest dan zelf iets uit de keuzekasten. Of hij of zij kan kiezen uit ontwikkelingsmaterialen die de leerkracht aanbiedt. Dat kiezen kan individueel of in groepjes.