Kindcentrum De Boomgaard

Titiaanstraat 100 6663 PN Lent

Schoolfoto van Kindcentrum De Boomgaard

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2023-2024 is de eerste groep leerlingen (groep 8) uitgestoomd. Pas vanaf dit schooljaar kunnen wij de eindopbrengsten analyseren. Zodra er van meerdere jaren data zijn verzameld worden deze automatisch op Vensters gepubliceerd.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Inleiding

Om zicht te krijgen op de ontwikkeling van de kinderen en de kwaliteit van de school worden in groep 3 t/m 8 halverwege en aan het eind van het schooljaar de tussenresultaten van het Cito leerlingvolgsysteem verzameld. Deze resultaten worden geanalyseerd en besproken met duo-collega en de coördinator. Op basis van deze analyse worden er, indien nodig, verdere en diepere analyses gemaakt.

Leerkrachten analyseren de toetsgegevens van hun eigen groep. Analyses op schoolniveau worden met het team gedeeld en besproken. Het SMT (school managementteam) formuleert, in samenwerking met het team, verbeterpunten. Deze worden opgenomen in de jaarplanning en/of het schoolplan. De analyses met mogelijke verbeterpunten krijgen op groepsniveau een vervolg tijdens de groepsbesprekingen.

De SchoolRapportage (SZE) wordt eveneens besproken met het bestuur (visitaties).

Ouders ontvangen bij het rapportfolio een uitdraai van de tussentijdse CITO-toetsen.

Leerlingvolgsysteem groep 1-2

Om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. In groep 1-2 wordt gebruik gemaakt van het leerling volg- en observatiestyeem van KIJK!. De leerkrachten vullen de observatielijsten 2 keer per jaar in. Daarbij gaat het om het functioneren van het kind tijdens de alledaagse onderwijsactiviteiten zoals de kringactiviteiten, spelen, werken, gedrag, taal, rekenen, het waarnemen, luisteren, bewegen en de redzaamheid. Het scoren gaat digitaal. Voor het rekenen en de taal volgen we de leerinhouden van de kerndoelen. Daarmee voldoen we aan de eisen van de inspectie. In de kleutergroepen maken wij geen gebruik van toetsen. Wij volgen de leerlingen wel. Tevens kunnen we met KIJK (observatiesysteem) analyses uitvoeren.  Daarnaast volgen wij de richtlijnen van het landelijk vastgestelde dyslexieprotocol.  De ouders ontvangen 2 keer per jaar het rapportfolio. Daarin is een beschrijving waar een kind zich in de ontwikkeling bevindt. 

Leerlingvolgsysteem groep 3 t/m 8

Vanaf groep 3 worden de leerlingen gevolgd door middel van methode gebonden toetsen en het CITO-LOVS, maar ook door observaties. Voor (aanvankelijk en technisch) lezen, rekenen, taal, spelling, begrijpend lezen, Engels en wereldoriëntatie maken we ook gebruik van de methode-toetsen. Deze worden zowel voor als na een lessencyclus afgenomen. Van het CITO-LOVS worden de volgende toetsen afgenomen: spelling, DMT + AVI (technisch lezen), begrijpend lezen en rekenen-wiskunde, woordenschat en taalverzorging. Deze toetsen worden één of twee keer per jaar afgenomen, afhankelijk van de groep en de toets. De afnamemomenten worden jaarlijks vastgelegd in de toetskalender.

Onze school maakt gebruik van de richtlijnen uit het “Protocol Leesproblemen en Dyslexie” om respectievelijk de lees- en spellingvaardigheden van de leerlingen zo goed mogelijk te volgen. Daarnaast zijn voor ons de observaties door de leerkrachten heel belangrijk.

Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid

We volgen het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid (DHH). Dit omvat de modules quickscan, signalering, diagnose, leerlingbegeleiding en evaluatie. Na een diagnostiekfase wordt bepaald of een leerling passend onderwijs aanbod krijgt door middel van een leerlijn 1 of 2. Dit zal altijd in overleg met ouders, leerkracht en de kwaiteitscoördinator gaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de website van onze school is de procedure schooladvies gepubliceerd.

Schooljaar 2023-2024 hebben we 11 leerlingen in groep 8.

Schooljaar 2024-2025 hebben we 10 leerlingen in groep 8.

Schooljaar 2025-2026 hebben we 22 leerlingen in groep 8.

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school schenken wij structureel aandacht aan burgerschap en de sociale ontwikkeling van de kinderen. Zoals verwoord in onze visie, bieden we kinderen een omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen. De kernwaarden van onze school (Verantwoordelijkheid, Diversiteit, Samen en Plezier) vormen ook het pedagogisch fundament van De Boomgaard.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Diversiteit
  • Samen en Plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voert om de 4 jaar via de Inspectie een onderzoek uit naar de kwaliteit op de basisscholen in Nederland. In schooljaar 2022-2023 zijn twee inspecteurs op De Boomgaard geweest. Nieuwe scholen worden altijd in de eerste 2 jaar bezocht. De inspectie heeft het bestuur en de school mondelinge terugkoppeling gegeven en daarnaast haar bevindingen in het hiernaast te downloaden rapport verwoord. Kent u ook www.scholenopdekaart.nl? Via onze postcode 6663PN kunt u onze school vinden, en vergelijken met scholen in onze buurt. Een handig hulpmiddel bij het kiezen van een basisschool. 

Inspectiebezoek 17 november 2022 

De onderwijsinspecteur bracht 17 november een bezoek aan onze school. Dit was een volledig onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs. We waren blij dat we na ruim 2 jaar werken en neerzetten van onze werkwijze, het beleid en de door ons gemaakte keuzes dit met de inspectie konden delen en daar eveneens op bevraagd werden. De inspectie heeft lesbezoeken afgelegd, is in gesprek gegaan met ouders, leerkrachten en leerlingen en heeft met de directeur en de kwaliteitscoördinator dossieronderzoek in de praktijk uitgevoerd.    

De inspecteur was onder de indruk van wat we de afgelopen jaren allemaal voor elkaar hebben gekregen. Ze zag een hoge ambitie en heldere kaders en focus in onze school. De inspectie doet bij een kwaliteitsonderzoek alleen een uitspraak of je voldoet aan de basiskwaliteit op de specifieke standaarden van het toezichtkader. Je krijgt dan een beoordeling onvoldoende of voldoende. De inspectie gaf onze school op 3 standaarden toch een goed, omdat ze bij startende scholen onze kwaliteit echt boven deze standaard waardering vindt liggen. Het schoolklimaat, ons aanbod en onze visie,ambities en doelen beoordeelde de inspectie met een goed. Hiermee ging de inspectie dus verder dan normaal gesproken een beoordeling op de basiskwaliteit. 

Het bestuur en de inspectie geven ons het volle vertrouwen om verder te bouwen aan De Boomgaard die wij graag willen zijn voor onze leerlingen.

Terug naar boven