Kindcentrum De Boomgaard

Titiaanstraat 100 6663 PN Lent

Schoolfoto van Kindcentrum De Boomgaard

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit 23 medewerkers. Door de groei van de school zal dit komende jaren toenemen. De teamleden zijn betrokken en ontwikkelen voor de kinderen en voor zichzelf een plezierige omgeving om te zijn en te werken. Naast de groepsleerkrachten heeft De Boomgaard per bouw een kwaliteitscoördinator. Zij hebben de aandachtsgebieden leren en ontwikkeling (van teamleden, kinderen en de school) in hun portefeuille. Zij richten zich op het leren, de trends en de leerlingenzorg. Met de groei van de school zal dit groeien naar 3 coördinatoren. De coördinatoren vormen samen met de directeur het schoolmanagementteam. Eveneens is er een activiteitencoördinator, ICT-coördinator en is er ondersteuning vanuit een conciërge/administratief medewerker.

We werken met onze vaste groepsleerkrachten per klas. Meestal werken collega's in duo's en zijn zij samen verantwoordelijk voor de groep. Zij geven alle vakken aan de kinderen van hun klas. Er wordt voor gym en muziek een vakleerkracht ingezet. Dit kunnen wij bekostigen door gebruik te maken vanuit subsidie CMK en/of werkdrukmiddelen. Zodra er meer budget is doordat de school groeit wordt met het team en de MR besproken of en hoe we dat kunnen uitbreiden naar evt. andere vakgebieden of ondersteuning. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De Boomgaard is één van de 15 scholen van de Stichting Sint Josephscholen. Het bestuur heeft een eigen team van poolers. Zij hebben een vaste aanstelling en een contract. Zij zijn in dienst van het bestuur en worden in geval van verlof of verzuim ingeroosterd als invalleerkracht. Daarnaast werken wij samen met een organisatie die onze invalpool beheert (IPPON-personeelsdiensten). Indien onze eigen poolers zijn ingezet hebben we een flexibele schil van invalleerkrachten die een groep overnemen indien dat nodig is. 

Procedure

Bij afwezigheid van een leerkracht (bv. door ziekte of verlof) dient de directie een verzoek in voor een vervanger. Meestal wordt een vaste invaller van ons bestuur aan dit verzoek gekoppeld. Soms is er helaas geen vervanger beschikbaar. Dit is vervelend, want de continuïteit van het onderwijs heeft voor iedereen, kinderen, ouders èn school, hoogste prioriteit. Indien er vervanging nodig is, wordt het volgende protocol gehanteerd:

Stap 1 De vervangingspool (via IPPON)

Er is een vervanger beschikbaar vanuit de vervangerspool (eigen poolers of flexibele schil).

Stap 2 Interne oplossing

a. Een parttime leerkracht komt extra werken of een ambulante leerkracht gaat voor de klas.

b. Onderwijsassistenten geven onder supervisie van een andere leerkracht les.

c. (LIO)stagiaires worden ingezet onder supervisie van een andere leerkracht.

d. Kinderen worden verdeeld over andere groepen. Ouders/ verzorgers die hun kind komen brengen, vragen we om thuis opvang te verzorgen.

Stap 3 Geen oplossing

De leerlingen blijven thuis. We streven ernaar dit alleen te doen als we dit de dag van te voren kenbaar kunnen maken. U ontvangt dan van ons een bericht via PARRO. Een groep blijft in principe niet langer dan één dag achter elkaar thuis. Mocht een leerkracht meerdere dagen niet vervangen kunnen worden, dan neemt een collega de groep over. Zijn of haar klas blijft dan een dag thuis.

Vooral stap 2d en 3 doen een groot beroep op u als ouders/ verzorgers. Dit is heel vervelend en dat betreuren wij.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen het kleuteronderwijs werken wij themagericht. De lessen en leerdoelen worden in samenhang aangeboden. Het is niet zoals vanaf groep 3 dat er vakspecifiek wordt georganiseerd. Er is in de kleuterbouw meestal sprake van vakgeïntegreerd onderwijs. Op momenten staat er natuurlijk ook een vakgericht doel centraal. Kinderen in de kleuterbouw gaan ook meer naar buiten. Daar vindt zowel motorische, spel, taal, als sociaal emotionele ontwikkeling plaats. Binnen de thema's die worden aangeboden is aandacht voor taal (woordenschat, verhalen) en rekenen. Alle andere vakgebieden krijgen tijdens de (werk)lessen en/of kringen gerichte aandacht (zoals spelontwikkeling, mootoriek en de oriëntatie op jezelf en de wereld. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Dit schooljaar start onze eerste groep 8. Wij hebben eerder nog geen schoolverlaters gehad bij ons op school. Dit schooljaar zullen wij voor het eerst uitstroomgegevens kunnen verzamelen en daarna publiceren. De groep uitstroom groep 8 betreft in schooljaar 2023-2024 11 leerlingen.

De kern van ons onderwijs ligt in de domeinen Taal, Rekenen en Lezen. In groepen 3 en 4 gaat het daarbij vooral om technisch lezen. Dit ontwikkelt zich verder in de hogere groepen naar leesbegrip. Wereldoriëntatie is in de groepen 1-4 vooral gekoppeld aan de domeinen die ook binnen de thema's en/of de taallessen worden aangeboden. Vanaf groep 4 wordt er gericht aardrijkskunde, geschiedenis, natuur- en verkeersonderwijs gegeven. Wij werken komende jaren toe naar het meer vakgeïntegreerd te organiseren en te koppelen aan onze taaldoelen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basisondersteuning

Mede op basis van onze kennis zijn wij als school in staat op een adequate wijze leerlingen te ondersteunen bij onderstaande ondersteuningsbehoeften, voor zover het lichte ondersteuning betreft. De gebieden waarop wij ondersteuning kunnen bieden zijn:

  • Technisch lezen
  • Spelling
  • Begrijpend lezen
  • Rekenen
  • Mondelinge taalontwikkeling
  • Schriftelijke taalontwikkeling
  • Grote motoriek & Kleine motoriek
  • Taak-werkhouding
  • Motivatie
  • Gedrag
  • Meerbegaafdheid

Bij ondersteuningsbehoeften die het niveau van licht overstijgen zijn we als school niet per definitie in staat om die intensievere ondersteuning te bieden en zoeken we samen met alle betrokkenen naar andere mogelijkheden om de leerling in zijn ontwikkeling te ondersteunen. Een verwijzing naar een andere (reguliere) school hoort dan tot de mogelijkheden.

De continuïteit van de onderwijszorg voor alle kinderen wordt geborgd door een cyclisch proces van planperiodes, groeps- en leerlingbespreking en een analyse van de resultaten op individueel, groeps- en schoolniveau.

De mogelijkheden voor extra ondersteuning

Kinderen met een meer specifieke onderwijsbehoefte worden besproken in het brede school ondersteuningsteam (BSOT). Meestal resulteert dit in een aanvraag voor ambulante begeleiding. Vervolgens kan, indien nodig, een arrangement aangevraagd worden. Zowel de ambulante begeleiding als het arrangement worden toegekend door de Commissie van Toelaatbaarheid van Stromenland (ons samenwerkingsverband). De school geeft vervolgens met deze extra middelen passende en haalbare ondersteuning.

De grenzen aan de ondersteuning

Hoe graag De Boomgaard en ouders het ook zouden willen, helaas is het niet altijd mogelijk om te voldoen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van alle kinderen. Om hierin reële verwachtingen te schetsen beschrijven we hieronder situaties die buiten onze kaders vallen. De grenzen die De Boomgaard qua ondersteuning ervaart, hebben te maken met onderwijsbehoeften bij kinderen die zeer leerkrachtafhankelijk zijn (veel individuele aandacht nodig van de leerkracht). Bijvoorbeeld kinderen die moeite hebben zelfsturing aan te brengen en hierbij de leerkracht bijna volledig nodig hebben. Deze kinderen kunnen zeer korte tijd zelfstandig aan het werk en dit is binnen ons concept en model van instructie, moeilijk in te passen.

Op De Boomgaard kunnen wij onderwijs verzorgen voor kinderen met maximaal 2 jaar leerachterstand. Het doel is altijd dat kinderen minimaal uitstromen op het niveau van eind groep 6. Vanaf groep 6 kan er een individuele leerlijn opgestart worden (op basis van de referentieniveaus). Wij zijn handelingsverlegen als het gaat om het begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsproblematiek die zich richt op de omgeving (externaliserend gedrag). In dit geval zullen we altijd het belang van de groep en een veilige schoolomgeving moeten waarborgen. De aanpak van de desbetreffende leerling mag dan niet ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs in de groep. Dit kan betekenen dat we kinderen met externaliserend gedrag geen passende begeleiding kunnen bieden op onze school. We kijken welke school voor deze kinderen passend is. Voor kinderen met het syndroom van Down kunnen wij geen basisondersteuning geven als daarvoor geen passende ondersteuning wordt geboden. Het vraagt een zorgvuldige intake om verwachtingen te bespreken en af te stemmen. Vanaf groep 3 is dit in een reguliere basisschool zoals wij dat hebben georganiseerd zelden mogelijk. 

Op de website van onze school is het ondersteuningsprofiel van onze school terug te vinden. Daarnaast hebben we onze ondersteuningsstructuur beschreven. Beiden documenten zijn na instemming van de MR vastgesteld.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op dit moment is onze school een groeischool. Wij ontwikkelen ons op de kernvakken en burgerschapskunde. Op termijn zullen er meer specialisten komen in onze school op de diverse vakgebieden. Wij werken in kader van inclusief onderwijs samen met andere scholen in het stadsdeel Nijmegen Noord en onze partners (Buurtteams en Stromenland). 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Uiteraard zorgen wij voor een goede start van uw kind op onze school. Wij geven hier concreet invulling aan door een intakegesprek met ouders van alle nieuwe leerlingen en een overdracht vanuit de voorschoolse voorziening of oude school. We ontvangen indien ouders daar toestemming voor geven de gegevens van de voorschoolse voorziening. Aanvullend maken we gebruik van de vragenlijst 'Alle kinderen in Beeld', die wordt ingevuld door ouders en, indien van toepassing, de voorschoolse voorziening. Deze gegevens zijn samen met de informatie uit de intake voor ons het startpunt.

De intake wordt verzorgd door de leerkracht waar uw kind in de klas komt. Enkele weken voordat uw kind 4 jaar wordt neemt de leerkracht contact met u op om kennis te maken. De leerkracht vertelt dan hoe het er bij ons op school aan toe gaat. De leerkracht bespreekt dan ook met u de eventuele wendagen.

Op de website van school is de hele werkwijze van aanmelden tot starten beschreven.

Terug naar boven