De Lispeltuut

Pauwenburg 8 8226 TA Lelystad

  • Schoolfoto van De Lispeltuut
  • Schoolfoto van De Lispeltuut
  • Schoolfoto van De Lispeltuut
  • Schoolfoto van De Lispeltuut
  • Schoolfoto van De Lispeltuut

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn van mening dat een eindtoets weinig tot niets toevoegt aan ons beeld van elk kind of de groep kinderen. Maar vanaf 2016 is de eindtoets verplicht, dus doen we sinds 2016 we mee aan de eindtoets (IEP). De resultaten blijken inderdaad voorspelbaar. We houden bij of ons advies (we geven in februari van elk schooljaar adviezen aan het voortgezet onderwijs) afwijkt van de uitslag van de eindtoets. Dat blijkt niet het geval. Uiteraard zijn er minimale verschillen.. gemiddeld is 1/3 conform ons advies, 1/3 een beetje hoger en 1/3 een beetje lager. Al met al levert het een enkele aanpassing op naar boven (we zijn tenslotte verplicht om adviezen, in samenspraak met ouders, naar boven bij te stellen als daar reden toe is). 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor de kleuters gebruiken we ons eigen leerlingvolgsysteem; ons observatiemodel biedt de informatie over wat goed gaat en welke knelpunten er zijn. Waarna we op leerlingniveau, waar nodig, een PvA maken.

Vanaf januari 2022 gebruiken we voor de groepen 3-8 DIA-taal. Lees meer op onze website.

SKO-deel: 

Referentieniveaus: De Inspectie van het Onderwijs controleert of het onderwijs op scholen van voldoende niveau is. De eindtoetsresultaten van de leerlingen spelen een belangrijke rol bij deze controle. Vanaf 1 augustus 2020 gebruikt de inspectie referentieniveaus om te bepalen of een school voldoende of onvoldoende presteert.Wat zijn referentieniveaus?

Een eindtoets meet voor de onderdelen Nederlandse taal en rekenen:

  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het basisniveau heeft gehaald (dit wordt ook wel het fundamentele niveau genoemd).
  • Hoeveel procent van de leerlingen met de eindtoets het streefniveau heeft gehaald. Dit is een hoger niveau dat de leerlingen kunnen behalen.

Het fundamentele niveau (basisniveau) en het streefniveau (hogere niveau) worden ook wel de ‘referentieniveaus’ genoemd. Ze zeggen dus welk niveau de leerlingen op de school hebben gehaald op de gebieden taal en rekenen. Om te kijken of de school voldoende of onvoldoende heeft gescoord, worden ze vergeleken met signaleringswaarden van de Inspectie van het Onderwijs.

Wat zijn signaleringswaarden? : Hoeveel procent de school minimaal moet halen op de beide niveaus ligt vooraf vast. Deze percentages worden namelijk door de Inspectie van het Onderwijs bepaald. Als de school minder goed scoort dan deze vastgestelde, minimale waarde, kan het een signaal zijn dat er misschien iets niet goed gaat op de school. Daarom worden deze minimale scores ‘signaleringswaarden’ genoemd. Wanneer het percentage leerlingen op de school voor zowel het fundamentele niveau als het streefniveau op of boven de signaleringswaarden liggen, zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wat zegt het als veel kinderen naar HAVO en VWO gaan? Niet zo veel. Die kinderen kunnen het wat makkelijker en ze hebben zich in elk geval ontwikkeld. Belangrijker vinden wij dat we voor het merendeel van de kinderen een fijne school zijn. Zowel naar de bovenkant als de onderkant weten we het beste uit kinderen te halen.

Mocht u vragen hebben n.a.v. deze cijfers, dan ben ik graag bereid u uitleg te geven.

mvg Hans Vos - directeur.

www.lispeltuut.nl

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij willen dat onze school een veilige plek voor kinderen is.

Een plek waar we kinderen gedurende 8 jaar intensief volgen, begeleiden en vormen zodat zij een goede basis krijgen voor hun toekomst. We bedoelen dan de levensbeschouwelijke, intellectuele, creatieve, sociaal-emotionele en lichamelijke ontwikkeling.

We willen meehelpen uw kind te laten opgroeien tot een evenwichtig mens. Iemand met aandacht en zorg voor zichzelf, de ander en de omgeving. Dit is ons vertrekpunt bij het omgaan met kinderen en ouders.

Kinderen leren actief mee te denken aan hun rol in onze samenleving en daar ook naar te handelen (actief burgerschap).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • fijn pedagogisch klimaat
  • zorg en aandacht
  • positieve kijk naar kinderen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Lispeltuut heeft altijd voldoende opbrengsten gehad (de inspectie praat alleen over voldoende of onvoldoende). Belangrijk voor u om te weten dat we de cognitief meetbare opbrengsten belangrijk vinden (u kunt deze dan ook vinden op onze website. Maar minstens zo belangrijk vinden we het dat kinderen zich ook goed kunnen ontwikkelen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, expressiviteit, creativiteit en sportiviteit.

In de praktijk blijkt dat we goed in staat zijn kinderen te begeleiden die meer of minder begaafd zijn. We hebben een laag verwijzingspercentage naar het speciaal onderwijs.

Van diverse kanten is gevraagd of wij mee willen doen aan het predicaat excellente school. Dat gaan we niet doen. We vinden het niet belangrijk om ons op die manier te profileren. Hieronder een stukje m.b.t. kwaliteit uit onze schoolgids:

Hierbij stellen wij het kind voorop. In ons opvoedend bezig zijn en met ons onder­wijs, willen we de kinderen begeleiden in hun groei naar volwassenheid, die zich kenmerkt door:  

- een persoonlijke stellingname (mens zijn)

- sociaal gedrag (medemens zijn)

Wij willen dat onze school een veilige plek voor uw kinderen is. Een plek waar we kinderen gedurende 8 jaar intensief volgen, begeleiden en vormen zodat zij een goede basis krijgen voor hun toekomst. We bedoelen dan de levensbeschouwelijke, intellectuele, creatieve, sociaal-emotionele en lichamelijke ontwikkeling. We willen meehelpen uw kind te laten opgroeien tot een evenwichtig mens. Iemand met aandacht en zorg voor zichzelf, de ander en de omgeving. Dit is ons vertrekpunt bij het omgaan met kinderen en ouders. Kinderen leren actief mee te denken aan hun rol in onze samenleving en daar ook naar te handelen (actief burgerschap).

Terug naar boven