Gescheiden ouders/verzorgers
Wettelijk is bepaald dat in de situatie dat beide ouders/verzorgers, ook na scheiding, samen het gezag hebben, een school beide ouders/verzorgers dient te informeren over hun schoolgaande kind. De informatie die aan de ene ouder/verzorger gegeven wordt, moet dezelfde zijn als de informatie die aan de ander wordt gegeven (dit geldt ook voor voogden). Ook wanneer er één ouder/verzorger is belast met het wettelijk gezag, heeft de ander recht op informatie. Informatie geven aan beiden is dus de regel, het weigeren ervan een uitzondering. De school kan weigeren wanneer:
- De ene ouder/verzorger informatie vraagt die de andere (gezaghebbende) ouder/verzorger niet op gelijke wijze zou hebben verkregen;
- De school van oordeel is dat het belang van het kind zich verzet tegen het verschaffen van die informatie.
De school moet deze beslissing wel, liefst schriftelijk, motiveren. Beide ouders/verzorgers hebben ook recht op informatie van derden: alle beroepshalve bij het kind betrokken personen, zoals (school)artsen, hulpverleners, logopedisten, psychologen, etcetera. Wanneer de ouder/verzorger die niet met het gezag belast is, vraagt om informatie, moet de school deze geven. De andere ouder/verzorger kan dit niet verbieden.
Op onze school gaan we er vanuit dat ouders, in het belang van het kind, de informatie met elkaar delen. Mocht dit niet het geval zijn, dan kunnen er afspraken gemaakt worden over hoe er met de voorziening van informatie naar beide ouders/verzorgers omgegaan moet worden. Deze afspraken worden altijd gemaakt met medeweten van de directeur en worden schriftelijk vastgelegd.
Privacy
De Europese privacywet (de algemene verordening gegevensbescherming, AVG) die vanaf 25 mei 2018 geldt, hebben wij vertaald naar een informatiebeveiligings- en privacybeleid. Op basis hiervan hebben we passende maatregelen getroffen om zorgvuldig om te gaan met de persoonsgegevens van leerlingen en medewerkers van onze school. Deze maatregelen omvatten onder meer: afspraken over het werken met persoonsgegevens, afspraken over het maken en gebruiken van foto’s en filmpjes, het aanstellen van een functionaris voor persoonsgegevens en het sluiten van verwerkersovereenkomsten met onze partners/leveranciers. Van alle medewerkers, leerlingen, ouders/verzorgers en samenwerkingspartners wordt verwacht dat zij hun verantwoordelijkheid nemen in het beschermen van ieders privacy.
Op school zijn alle gegevens opgenomen in een digitaal leerlingdossier. Naast de administratieve gegevens, zoals naam, adres, geboortedatum en het Burgerservicenummer, gaat het om de gegevens die nodig zijn voor het volgen van de onderwijsontwikkeling. Ook houden we gegevens bij over het welzijn en de gezondheid van de leerlingen. Dat kunnen gegevens zijn die de school zelf heeft verzameld of die ons door anderen zijn verstrekt. De gegevens zijn toegankelijk of worden verstrekt aan diegenen waarin de wet dit toestaat of verplicht stelt of als de ouder(s)/verzorger(s) daarvoor uitdrukkelijk toestemming hebben verleend.
Beeldmateriaal
Bij inschrijving van een kind vraagt de school toestemming aan ouders/verzorgers voor het extern gebruik van foto’s en video’s van hun kind. Willen ouders/verzorgers hun toestemming intrekken dan kunnen zij dat tussendoor of aan het begin van een nieuw schooljaar aangeven. Foto’s, video’s en geluidsopnames zijn persoonsgegevens, dus privacygevoelig. Ouders/verzorgers kunnen een bijdrage aan de privacy van eigen en andere kinderen leveren. Wij kunnen niet verbieden om foto’s of video’s in of rond school te maken. Wel vragen wij ouders/verzorgers om terughoudend te zijn.
Sponsoring en schenking
Onze school volgt de wet en regelgeving rondom sponsoring. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/financiering-onderwijs/documenten/rapporten/2020/02/11/bijlage-sponsorconvenant-2020-2022
Wanneer onze school een schenking ontvangt, melden wij deze bij het bestuur van Stichting SchOOL, dit i.v.m. eventuele belastingen die hier mee samenhangen. Dit geldt niet alleen voor geldelijke schenkingen, maar ook voor schenkingen in natura.