De Meander

Pauwenburg 4 8226 TA Lelystad

  • Schoolfoto van De Meander
  • leerlingen van groep 2 bouwen in de bouwhoek
  • leerlingen ontdekken in het zand
  • leerlingen van groep 3 ontdekken buiten woorden

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Meander heeft in op 8 april 2021 inspectiebezoek gehad. Daarbij oordeelde de inspectie dat de Meander op alle standaarden een voldoende scoort. 

Bij de Cito Eindtoets 2022-2023 zijn we dit schooljaar boven het landelijk gemiddelde geëindigd. Wij hebben onze eigen schooleigen normen gehaald. De referentieniveaus 1F en 2F voor taalverzorging en lezen hebben wij gehaald. Voor het vakgebied rekenen valt nog winst te halen. Wij volgen voor rekenen een verbetertraject met rekenspecialisten. Wel moeten we constateren, dat we onder het gemiddelde van referentiescholen zitten. De laatste jaren zijn onze opbrengsten verbetert en hebben wij zeker als doel om op of boven het gemiddelde van de referentiescholen te komen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Opbrengsten worden geanalyseerd en teambreed besproken. Waar nodig worden er extra interventies gedaan.  

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen door middel van het leerlingvolgsysteem. Naast de methode gebonden toetsen nemen wij ook twee keer per jaar in januari/februari en in mei/juni de methode onafhankelijke toetsen van Cito Leerling in Beeld af. Daarmee brengen wij de kennis en vaardigheid van onze leerlingen in kaart. De school gebruikt de gegevens om zowel op leerlingniveau, groepsniveau als schoolniveau te monitoren. Wij analyseren de toetsgegevens en gebruiken dit om de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Meander volgen we de leerlingen via ons Leerlingvolgsysteem in Leerling in Beeld. Op basis van deze gegevens krijgen leerlingen een VO advies. We kijken naar schoolprestaties, maar ook naar de sociaal emotionele ontwikkeling en de werkhouding. Vanaf midden groep 7 geven wij een voorlopig advies. Tijdens het portfoliogesprek in groep 7 lichten wij het voorlopig advies toe. In groep 8 volgt er een definitief advies. Dit adviesgesprek in groep 8 vindt plaats in januari. Mocht een leerling op de eindtoets hoger scoren dan het gegeven advies, dan zal de school het advies naar boven aanpassen. Naar beneden aanpassen is niet mogelijk.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Binnen de school is de methode Kanjertraining geïmplementeerd. Door de duidelijke schoolbrede afspraken voor leerkrachten, kinderen en ouders is het voor iedereen duidelijk wat gewenst en ongewenst gedrag is en de consequentie daarvan in de vorm van belonen en bestraffen. Dit leidt tot een positieve en sociale omgeving die het leren bevordert en die gedragsproblemen doet voorkomen en afnemen.

Wij gebruiken de sociale opbrengsten om daar waar nodig bij te sturen op kindniveau, groepsniveau en schoolniveau.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen en veiligheid
  • versterken sociale vaardigheid
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 8 april 2021 heeft de inspectie de Meander beoordeeld. Daarbij heeft de inspectie de Meander als Voldoende beoordeeld. In het rapport staat, dat de leerlingen zijn ingedeeld naar niveau en krijgen gericht aandacht en/of instructie van de leraar. Zo gaan leerlingen afhankelijk van hun niveau eerder of later zelfstandig aan het werk. Ook zagen de inspecteurs verlengde instructie aan (groepjes) leerlingen. Zij constateerden dat er een ondersteunend werkklimaat is. Ook zagen zij rust en structuur in de lessen. Het door de school gehanteerde instructiemodel komt in alle lessen duidelijk naar voren. Verder gebruiken de leraren coöperatieve werkvormen en geven gerichte feedback aan de leerlingen, zowel op het proces als op de inhoud van het werk. De leerlingen zijn actief betrokken bij de lessen. De school heeft een adequaat systeem van kwaliteitszorg. De schoolleiding heeft zicht op de ontwikkelpunten van de school, voortkomend uit een systematisch en cyclisch geheel aan kwaliteitszorgactiviteiten en stelt daarvoor gerichte plannen op. 

Terug naar boven