De Meander

Pauwenburg 4 8226 TA Lelystad

  • Schoolfoto van De Meander
  • leerlingen van groep 2 bouwen in de bouwhoek
  • leerlingen ontdekken in het zand
  • leerlingen van groep 3 ontdekken buiten woorden

Het team

Toelichting van de school

De Meander wordt geleid door de directeur en de locatieleider. De directeur is eindverantwoordelijk voor de gehele school. De locatieleider is verantwoordelijk voor de organisatie van het onderwijs op Meander Oost. Zij vormen het Management Team (samen met twee Intern begeleiders) en worden geadviseerd door de rekencoördinator, taalcoördinator, didactisch coach, kanjertraining coördinator en daltoncoördinator. Het team bestaat verder uit een mix van ervaren tot minder ervaren daltonleerkrachten.

Op onze daltonschool kennen we de volgende functies:    

  • Directeur;
  • Locatieleider;
  • Intern begeleider;
  • Groepsleerkracht;
  • Leerkrachtondersteuner;
  • Onderwijsassistent;
  • LIO’er/WPO’er (leerkrachten in opleiding)
  • Stagiaires.   

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht (studie)verlof heeft of uitvalt door b.v. ziekte, kijken wij of er intern iemand beschikbaar is of kunnen wij besluiten intern te schuiven met leerkrachten, om toch les te kunnen geven. Lukt dit niet, dan nemen wij contact op met de vervangingspool, om te zorgen dat er altijd een bevoegde leerkracht voor de groep staat. Wij werken hierbij samen met andere besturen in de regio. 

Als er geen vervangende leerkracht beschikbaar is, dan wordt de groep naar huis gestuurd. Voor kinderen die niet naar huis kunnen, is er opvang op school. Een groep wordt maximaal 1 dag naar huis gestuurd. Is er de dag erna nog steeds geen invaller beschikbaar, dan wordt een andere groep naar huis gestuurd en gaat deze leerkracht voor de andere groep.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Een daltonschool vormt een leeromgeving waar leerlingen, leerkrachten, ouders/verzorgers, schoolleiding en bestuur op een natuurlijke en gestructureerde wijze samenleven en werken. Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden, in samenwerking met anderen, kan het leren vergemakkelijken.

Wij werken met aparte jaargroepen. Binnen onze jaargroepen werken we op meerdere niveaus. We hebben een grote groep op het gemiddeld niveau. Daarnaast is er ook een groep die extra instructie nodig heeft en meer met concreet materiaal werkt en een groep op bovengemiddeld niveau. Zij hebben extra uitdaging en ook instructie op eigen niveau nodig. Sommige leerlingen werken met een individueel plan.

Groep 3 t/m 8:Kennisvakken en methoden.

Voor het onderwijs aan de kinderen maken wij zowel gebruik van methodes die voor het basisonderwijs beschikbaar zijn, als van zelf ontwikkelde lessen.

Bij de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van de volgende lesmethoden:

Begrijpend lezen - Nieuwsbegrip

Technisch Lezen - Estafette (groep 4 t/m 6)

Taal/spelling - Staal 

Rekenen - Pluspunt 4

Wereldoriëntatie - Blink de wereld

Engels - Groove me (vanaf groep 7)

Schrijven - Pennenstreken

Sociale vaardigheid/ burgerschap - Kanjertraining

Studievaardigheden - Blits

Verkeer - Veilig Verkeer Nederland

Muziek/drama - 1,2,3 Zing

Bewegingsonderwijs

Al onze leerlingen krijgen 2 x per week les van onze vakleerkracht. Hij werkt vanuit de vakgroep Bewegingsonderwijs. Hij maakt gebruik van een doorlopende leerlijn van groep 1 t/m groep 8. Hij maakt voor iedere leerling een rapport dat past binnen het portfolio van het kind. Wij hebben sportdagen (spelletjes dag (groep 1 t/m 4), atletiek (groep 5 t/m 8), survival (groep 5 t/m 8) en een watersportdag (groep 7). Bovendien doen wij mee met naschoolse sportevenementen: schoolhandbal, schoolkorfbal en schoolvoetbal.

Schoolreis en schoolkamp

Aan het eind van het schooljaar wordt voor de groepen 1 t/m 4 een eendaagse schoolreis georganiseerd. Want wat is er leuker dan met de hele klas een dag op stap te gaan. De bestemming varieert per groep.

De groepen 5 t/m 8 gaan op kamp. Naast het sociale en cognitieve aspect, staat ook zelfredzaamheid in een hoog vaandel. Zeer leerzaam en altijd een groot succes! Ook voor het kamp vragen wij een extra vrijwillige bijdrage van ouders/verzorgers om de hoge kosten te drukken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Over hoe een schooldag op een basisschool eruit ziet zijn wettelijke afspraken gemaakt. Scholen hebben sinds 1 augustus 2006 de ruimte om zelf de schooltijden in te delen. Voor de vormgeving van de onderwijstijd zijn enkele voorwaarden vastgesteld. Zo moeten leerlingen in totaal 7520 uur aan onderwijs volgen, verspreid over acht jaar, wat neerkomt op 940 uur per jaar. Dit hoeft niet precies zo te worden verdeeld. Daarnaast moeten scholen de activiteiten evenwichtig over de dag verdelen.

HVO/GVO: Humanistisch en Godsdienstig vormingsonderwijs

Onze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op de Meander worden leerkrachten ondersteund door onze specialisten: IB, didactisch coach, taalspecialist, rekenspecialist en daltonspecialist. Wij kiezen ervoor de leerkracht op deze wijze didactisch en pedagogisch sterker te maken, zodat zij in staat zijn de verbeteringen in de klas voor de leerlingen vorm te geven.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hebben de ambitie om ons Ondersteuningsteam optimaal in te zetten om extra ondersteuningsbehoefte van leerlingen te kunnen bieden. Daar waar specialisten nodig zijn, kunnen wij vanuit onze Stichting Openbaar Onderwijs Lelystad gebruik maken van een flexibele schil van waaruit wij externen kunnen inhuren.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Meander werkt samen met GO!

Op Meander West is er een intensieve samenwerking. Kinderen van 3 jaar mogen één dagdeel per week samen spelen in de groepen 1/2 A en B van de Meander. Deze kinderen leren hoe er in groep 1 gewerkt en gespeeld wordt. De wederzijdse leerkrachten en medewerkers hebben contact, om de doorgaande lijn te verbeteren.

Vanuit alle voorzieningen van voorschoolse opvang in Lelystad vindt er altijd een warme overdracht plaats. Nadat ouders/verzorgers daar toestemming voor hebben gegeven, worden gegevens uitgewisseld. Daardoor hebben de kleuterleerkrachten op de Meander goed zicht op de kinderen, zodra zij op school komen. 

Terug naar boven