Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Leimundo is een wereldschool. Wij hebben reguliere groepen en combinatiegroepen en twee Internationale Taalklas(sen) (ITK) en twee AZC groepen. De ITK heeft in elke groep een maximum van 15 leerlingen in de leeftijd van 6 t/m 11 jaar. (zie protocol ITK) Meer informatie over onze ITK is te vinden op onze website www.leimundo.nl
Groepsdoorbrekend onderwijs passen wij toe bij het rekenen en het taalonderwijs.
Ons doel is zo effectief mogelijk de onderwijstijd te benutten. Goede lesovergangen en actieve start van de dag.
Het aanbieden van de juiste ondersteuning vraagt aanpassingen en maatwerk. Ons streven is altijd de juiste ondersteuning te geven.
Onze ambitie is gericht op de basisondersteuning. Het didactisch handelen van de leerkracht (hoe wordt de les gegeven) versterken wij door gebruik te maken van het Interactief, gedifferentieerd directe instructie model (IGDI) en Groeps en Individueel Pedagogisch handelen model (GIP). Onze leerkrachten gebruiken activerende werkvormen, vergroten de zelfstandigheid van de kinderen. Kinderen moeten kunnen omgaan met uitgestelde aandacht, zelf problemen oplossen. Wij gaan uit van hoge verwachtingen en willen onze ouders nog meer betrekken bij de ontwikkeling van hun kind.
Om alle kinderen zo optimaal mogelijk te ondersteunen brengen wij de vorderingen veelvuldig in kaart. Wij werken hierbij vanuit de principes van het handelingsgericht werken (HGW). Hierdoor zijn wij in staat om gesignaleerde onderwijs- of ondersteuningsbehoefte van het kind te vertalen naar concrete ondersteuningsmogelijkheden. De pijlers van handelingsgericht werken zijn:
- aansluiten bij onderwijs en ondersteuningsbehoeften van het kind
- uitgaan van de gehele context waarin het kind opgroeit
- het constructief samenwerken
- de leerkracht maakt het verschil
- het benutten van positieve aspecten
- het doelgericht handelen
- een systematische, planmatige en transparante werkwijze
Wij streven naar een hoog niveau van basisondersteuning (voor alle leerlingen is zoveel mogelijke ondersteuning toegankelijk). Wij stellen de ondersteuningsbehoefte vast en samen met ouders en kind arrangeren wij preventieve of oplossende ondersteuning.
In de onderbouw is de ondersteuning vooral gericht op taalondersteuning. Instructiegroepen voor taal en rekenen zijn groepsdoorbrekend. Wij werken voortdurend aan het vergroten van de zelfstandigheid (een noodzaak door het werken met combinatiegroepen). In het schoolteam is de nodige expertise aanwezig, zoals coördinatoren voor taal, internationale schakelklas, ICT, kanjertraining, internationalisering en Engels.
Ondersteuningsmogelijkheden bij Leimundo:
- aanpak gericht op leesproblemen
- aanpak gericht op sociale veiligheid en sociaal emotionele ontwikkeling en gedrag
- aanpak gericht op kinderen met een ontwikkelvoorsprong
- aanpak gericht op het werken met een eigen leerlijn
- aanpak gericht op taal- spraakproblemen
- aanpak gericht op meertaligheid
- aanpak gericht op fysieke, motorische of medische problemen
- aanpak gericht op auditieve en/of visuele problemen
Mocht alle interne beschikbare hulp niet tot het gewenste resultaat leiden dan is een overstap naar het speciaal (basis)onderwijs een meer passende plek. In overleg met ouders en specialisten wordt gezocht naar de meest passende oplossing voor het kind.
In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij omschreven hoe wij op Leimundo invulling geven aan onze mogelijkheden om de kinderen te ondersteunen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In alle groepen wordt gewerkt met een onderwijsassistent.
Voor het onderwijs aan onze jongste kinderen (groep 1 en 2) hebben wij een beleidsplan geschreven. Hierin hebben wij beschreven hoe en waarom er op onze manier gewerkt wordt.
Groep 1-2 werkt themagericht. Elke dag wordt er in de kring gewerkt. Op twee dagen is er spel-inloop; de ouders hebben dan de gelegenheid om mee te spelen met hun kind. De eerste werkles van de dag werken de kinderen aan opdrachten in verschillende hoeken. De andere werkles(sen) zijn vrije keus. Het werken en leren is themagericht en betekenisvol.
Een voorbeeld hiervan is het samen met de kinderen appelmoes maken. Wat heb je nodig? Hoeveel water moet erbij? Wat staat er op het recept?
Viermaal per week gaan wij naar de speelzaal voor activiteiten, waarbij behalve motoriek ook taal- en rekenbegrippen een belangrijke rol spelen. Wij leggen veel nadruk op de sociaal emotionele omgang en de ontwikkeling van de kinderen. Dit de basis is voor al het leren op school.
Wij willen kinderen wereldwijs maken, zodat zij goed voorbereid zijn op het leren, leven en werken in onze internationaal georiënteerde samenleving. Wij willen dit bereiken door spelen en ontdekken. Wij maken gebruik van thematisch werken. De kinderen leren door spel in hoeken, door ervaringen op te doen, door te imiteren, door te handelen, door 3D de wereld te ontdekken en te begrijpen en door deze ontdekkingen en ervaringen met elkaar te bespreken.
Wij zorgen voor rijk ingerichte hoeken, activiteiten in de kleine kring, intensieve interactie met de leerkracht en de kinderen onderling. Wij gaan zoveel mogelijk uit van betekenisvol onderwijs. Passend taalaanbod stimuleert de taalontwikkeling.
Wij gaan uit van doelen die de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) heeft omschreven.