Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Wij streven ernaar een veilige en vertrouwde sfeer te creëren op school. Wij hebben uitgebreide afspraken ten aanzien van veiligheid, pesten en plagen. Uiteraard ligt de nadruk op het stimuleren van positief en gewenst gedrag. We werken met de methode Positive Behavior Support (PBS). We hebben aan de hand van deze schoolbrede methode een drietal waarden opgesteld. Deze waarden zijn veiligheid, respect en verantwoordelijkheid. Aan deze waarden hebben we gedragsverwachtingen gekoppeld. Als de kinderen de gedragsverwachtingen goed uitvoeren, kunnen ze gouden muntjes verdienen voor de klas. Als de muntenbuis vol is, verdienen ze met de klas een beloning.
We werken voornamelijk preventief om het pesten te voorkomen. Dit doen wij door:
- Regelmatig zijn er kringgesprekken met de kinderen en lessen omtrent sociaal wenselijk gedrag. We passen hiervoor de gedragsverwachtingen van Positive Behavior Support (PBS) toe en de individuele klassenregels. Hierbij maken we een koppeling met identiteit (aglaaq).
- Ten minste één per jaar wordt er op een kennismakingsgesprek expliciet aandacht besteed aan de vraag op welke wijze de kinderen de klas ervaren. Vaak vertellen kinderen hun beleving eerder aan de ouders dan dat zij er op school mee in de openbaarheid komen.
- Toerusten van personeelsleden om pestgedrag te herkennen en toerusten van leerkrachten om kinderen te ondersteunen om vanuit een positieve basis met elkaar om te gaan.
- één keer per jaar wordt er minimaal binnen twee groepen een klassenbezoek gebracht gericht op sociale omgang. Het pesten is onderwerp van gesprek tijdens de nabespreking van het klassenbezoek en het pestprotocol staat hierbij centraal. De directie en de intern begeleider zijn aanwezig bij de nabespreking.
- De leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 vullen jaarlijks een vragenlijst in waar de onderwerpen veiligheidsbeleving, pesten en sfeer aan bod komen. Deze vragenlijsten worden bekeken en geanalyseerd door het personeel.
- De leerlingen in de groepen 5 tot en met 8 leveren hun mobiele telefoon in bij hun leerkracht en krijgen deze aan het einde van de schooldag weer terug.
- Tijdens 'de week tegen pesten' wordt er in de klassen extra aandacht besteed aan pesten.
In geval van pesten, werken wij met een stappenplan die onderstaande fases bevat:
Fase 1: pestprobleem voorkomen (zie bovenstaande punten ter preventie)
Fase 2: onderzoeken en informeren
Fase 3: gesprekken met betrokkenen en evt. derden
Fase 4: het maken van een plan van aanpak
Fase 5: uitwerken van het plan van aanpak, na 4 weken evalueren en indien het pesten niet over is terug gaan naar fase 3
Fase 6: afronden en nazorg plegen
Het anti-pestprotocol is terug te vinden op onze website. We hebben als school een anti-pestcoördinator die het gehele proces betrokken zal blijven.