Openbare Daltonbasisschool de Branink

Verwoldseweg 14 7245 AH Laren (Gelderland)

  • Trots zijn op wat je zelf kan in relatie tot de ander.
  • Samen maken wij er een fijne school van.
  • Samen met elkaar iedere dag een beetje beter.
  • Er is meer dan rekenen en taal. Burgerschap en werken aan talenten en creativiteit is ook belangrijk.
  • Tekening van het schoolplan (periode 2023-2027)

Leerlingtevredenheid

Toelichting van de school

Wij nemen twee keer per jaar de KiVa monitor af. Deze uitkomsten zijn op te vragen via de directeur van de school. Als stichting is ervoor gekozen om alle scholen ook de vragenlijst van PO-Vensters te laten uitzetten vanuit het systeem van WMK. Dit doen we jaarlijks voor de kinderen van groep 6, 7 en 8. 

De kinderen geven de school een 8,6. Dit is een cijfer om trots op te zijn. De uitkomsten worden in de groepen besproken en tevens door de directeur in de leerlingenraad om te kijken of we het samen nog beter kunnen maken.

N.a.v. de KiVa-monitor en de vragenlijsten vanuit PO Vensters en soms aanvullen.de vragenlijsten vanuit WMK gaan we het gesprek aan in de groepen. Bij deze gesprekken geven we iedere keer aan waar kinderen terecht kunnen als ze zich niet prettig voelen: Bij de leerkracht, bij de intern begeleider, directeur, vertrouwenspersoon of pestcoördinator en natuurlijk bij de eigen ouders/verzorgers. Wij graag een fijne school willen zijn voor ieder kind en dus graag willen weten als er iets is, zodat we hopelijk er iets aan kunnen doen met elkaar. Zo zien we dat een enkel kind zich soms niet prettig voelt in het fietsenhok, gang of schoolplein. We zijn blij dat kinderen aangegeven zich veilig te voelen op de momenten dat leerkrachten in de nabijheid zijn. Als school proberen we ook zo zichtbaar en nabij mogelijk te zijn op bijvoorbeeld het schoolplein en bij momenten waarop kinderen bij de kapstokken zijn. 

We ervaren iedere keer weer dat de vraagstelling door sommige kinderen anders geïnterpreteerd worden. Daarom is een afname van een vragenlijst nooit iets zonder het nagesprek in een groep en binnen een team. 

De uitkomsten worden ook altijd gedeeld en besproken met de MR en gedeeld met ouders/ verzorgers via de nieuwsbrief. We wisselen de gegevens rondom de sociale veiligheid vanuit KiVa en PO-Vensters ook uit met de onderwijsinspectie. 

Tevredenheid
8,3

Bron

Tevredenheid leerlingen in de afgelopen jaren

Deze grafiek toont de tevredenheidscijfers van de afgelopen drie jaar. In de grafiek staan de gemiddelde tevredenheidscijfers voor deze school en de tevredenheidscijfers van vergelijkbare scholen.

Hoe tevreden waren de leerlingen de afgelopen jaren?

Oudertevredenheid

Toelichting van de school

Een goed contact tussen school en thuis is heel belangrijk. We informeren u niet alleen over alle belangrijke gebeurtenissen op school, maar ook over het wel en wee van uw kind. Wij van onze kant stellen het op prijs als ouders/verzorgers ons van belangrijke gebeurtenissen thuis op de hoogte houden. Een goede relatie en samenwerking tussen school en thuis bevordert het welbevinden van een kind.

Wij geven iedere ouder/verzorger de mogelijkheid om deze vragenlijst in te vullen. Wij hebben 3 reminder gestuurd alvorens de vragenlijst te sluiten. We krijgen terug dat meestal één van de ouders van een gezin de vragenlijst invult. 

Onze ouders geven onze school een 7,8. Een cijfer om trots op te zijn. De sfeer op school wordt ruim voldoende bevonden. Zo scoren wij goed op de vraag ‘In hoeverre gaat uw kind met plezier naar school?’ en de lessen worden voldoende bevonden. Waar ouders tevreden zijn over de vakbekwaamheid van de leerkrachten, is de ‘voldoende’ voor ‘voldoende uitdaging om maximaal te ontwikkelen’ een item dat we verder willen gaan versterken door het thematisch werken en doelgericht werken middels taakkaarten. De informatievoorziening en communicatie hebben n.a.v. de vorige meting een hogere score ontvangen. Het is fijn te ervaren dat de transparantie over wat aan het ontwikkelen zijn op school gewaardeerd wordt. De ouders zijn nog niet volledig tevreden over de informatie die men van school krijgt over het kind. De tijd van gesprekken tussen de start van het schooljaar en de uitslagen na de eerste CITO toetsen vinden veel ouders te lang. Een punt waarin we volgend schooljaar door de invoering van een andere gesprekkencyclus met driehoeksgesprekken en extra informatiemomenten hopen te verbeteren. Deze verandering is mede tot stand gekomen door onze teamscholing in dalton en doordat we naast het gesprek met de MR ook met een groep ouders (ouderpanel) hierover in gesprek zijn gegaan.  We hebben in de nieuwsbrieven explicieter de ontwikkelingen van het onderwijs meegenomen en dat wordt gewaardeerd geven ouders aan. Niet alleen via deze vragenlijst, maar ook via het ouderpanel, de MR en krijgen we terug via het jaarlijkse gesprek wat de bestuurder ook voert met een aantal ouders. 

Tevredenheid
7,9

Terug naar boven