Openbare Daltonbasisschool de Branink

Verwoldseweg 14 7245 AH Laren (Gelderland)

  • Trots zijn op wat je zelf kan in relatie tot de ander.
  • Samen maken wij er een fijne school van.
  • Samen met elkaar iedere dag een beetje beter.
  • Er is meer dan rekenen en taal. Burgerschap en werken aan talenten en creativiteit is ook belangrijk.
  • Tekening van het schoolplan (periode 2023-2027)

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Odb de Branink is een daltonschool. De eindtoets is een 'eind'meting, maar is niet enkel hetgeen waar wij naar kijken. Persoonsontwikkeling en voorgaande resultaten gedurende de gehele basisschoolloopbaan geven ons het complete beeld van uw kind. De resultaten van eind groep acht kunnen wisselend zijn, wij scoren meestal rond het gemiddelde.

Naast de individuele uitslag van iedere leerling geeft de Cito-toets van groep 8 ook een gemiddelde aan per school in vergelijking met alle deelnemende scholen. De inspectie betrekt de referentie niveaus bij het vaststellen van de eindopbrengsten. 

Het basisniveau 1F is het niveau dat kinderen aan het einde van de basisschool minimaal zouden moeten beheersen. De overheid heeft de wens dat het grootste deel van de leerlingen aan het eind van de basisschool een hoger niveau behaalt, het “streefniveau 1S.

Niet alle kinderen zullen het streefniveau halen. Voor ongeveer een derde van de kinderen is dat te hoog gegrepen.

Rond groep 6 wordt meestal duidelijk naar welk niveau uw kind ongeveer afstevent. De inzet is dat een kind minimaal het basisniveau 1F haalt aan het eind van de basisschool. Ook zijn er kinderen die juist een hoger niveau halen op de basisschool. Voor zowel 1 F niveau(fundamenteel niveau) als voor de 2 F/1S niveaus geldt dat de resultaten van de afgelopen 3 jaar bij elkaar worden opgeteld en gedeeld door het aantal toetsen (9). Het 3 jaarlijks gemiddelde voor de 1 F toetsen komt voor onze school op 95,3 % Voor de 2F/1S toetsen is dat 61,2%  en daarmee zitten we op/boven de norm van de inspectie.

Vanaf schooljaar 2023-2024 gaat het primair onderwijs werken met een doorstroomtoets. Deze toets wordt al eerder in het schooljaar afgenomen dan de eindtoets in de voorgaande jaren. De gedachten hierachter is dat een basisschool geen eindstation is, maar een perron op de reis binnen de gehele schoolloopbaan van een kind naar werkzame volwassene. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling gaan we uit van de onderwijsbehoeften die iedere leerling heeft. Hierbij maken we o.a. gebruik van een leerlingvolgsysteem. Dit houdt in dat we gedurende een schooljaar vaste momenten hebben waarop we in de groepen 2 t/m 8, naast de methodetoetsen, diverse methode onafhankelijke toetsen, de Cito-toetsen/leerling in beeld, afnemen. Alle leerlingen nemen deel aan de in het "Jaaroverzicht Toets kalender Leerlingvolgsysteem" vermelde toetsen. Dit overzicht geeft ook aan welke toetsen op welk moment worden afgenomen. Naar aanleiding van deze methodetoetsen, de Cito-toetsen, de ingevulde lijsten sociaal-emotionele ontwikkeling en observaties bespreken we de resultaten met elkaar. Dit gebeurt twee keer per jaar in achtereenvolgens een teambespreking, de groepsbesprekingen en de leerling-besprekingen. Vanuit de verkregen gegevens worden de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart gebracht (zicht op ontwikkeling). Deze gegevens vormen tevens de basis voor het toepassen van instructie, aanbod en verwerking op drie niveaus. Hiervoor worden de leerlingen in drie groepen ingedeeld; een instructieafhankelijke groep (deze leerlingen krijgen de basisinstructie en meestal daarna extra of verlengde instructie), een instructiegevoelige groep (deze leerlingen krijgen de basisinstructie waarna ze aan de verwerking beginnen) en een instructie onafhankelijke groep (deze leerlingen doen meestal gedeeltelijk met de instructie mee, maken alleen het belangrijkste deel van de verwerking en krijgen extra, uitdagende leerstof aangeboden).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Doorstroomtoets

Aan het eind van de basisschool maken alle kinderen vanaf schooljaar 2023-2024 een doorstroomtoets.Met deze toets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd op de vakgebieden taal en rekenen. De leerkracht van groep 8 geeft de leerling in januari een voorlopig schooladvies voor het onderwijsniveau op het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de doorstroomtoets beter dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies in maart. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren. Eind maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve schooladvies, aan op de middelbare school.De doorstroomtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken. Naast de individuele uitslag van iedere leerling geeft de doorstroomtoets van groep 8 ook een gemiddelde aan per school in vergelijking met alle deelnemende scholen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij zorgen op Odb de Branink ervoor dat wij structureel aan deze, voor ons meest, belangrijke voorwaarden werken. We gebruiken daarvoor de KiVa methode.

KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee wordt de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Het motto van KiVa luidt dan ook: ‘Samen maken wij er een fijne school van!’ KiVa is goedgekeurd door het NJi en het meetinstrument van KiVa, de KiVa-monitor, voldoet aan de eisen die volgen uit de wet sociale veiligheid op school. Bovendien is KiVa het eerste en enige programma voor basisscholen waarvan wetenschappelijk is bewezen dat het werkt!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Persoons-ontwikkeling
  • Vaardigheden en ervaring
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft in het schooljaar 2021-2022 het bestuur gevisiteerd en heeft de kwaliteit van het onderwijs als voldoende beoordeeld. Daarnaast zal de inspectie jaarlijks monitoren, zoals bij alle scholen, of de resultaten voldoende blijven.

Rapporten van de onderwijsinspectie zijn altijd openbaar op internet te vinden: https://toezichtresultaten.onderwijsinspectie.nl/zoek?page=1&q=branink&filter=Basisonderwijs

Terug naar boven