Openbare Daltonbasisschool de Branink

Verwoldseweg 14 7245 AH Laren (Gelderland)

  • Trots zijn op wat je zelf kan in relatie tot de ander.
  • Samen maken wij er een fijne school van.
  • Samen met elkaar iedere dag een beetje beter.
  • Er is meer dan rekenen en taal. Burgerschap en werken aan talenten en creativiteit is ook belangrijk.
  • Tekening van het schoolplan (periode 2023-2027)

Het team

Toelichting van de school

Het leerkrachtenteam bestaat uit 16 personen waarvan het grootste gedeelte werkzaam is als groepsleerkracht. Daarnaast zijn er leerkrachten met een speciale taak zoals interne begeleider, ICT-coördinator, daltoncoördinator, sportcoördinator, taalcoördinator, rekencoördinator. Onze vakleerkracht gym geeft elke groep twee keer per week gymles! Verder zijn er medewerkers met een onderwijsondersteunende functie zoals een administratieve kracht en een conciërge. De kwaliteit van het onderwijs valt of staat met goede leerkrachten. “Leren voor jouw toekomst”, is dan ook slechts mogelijk als de medewerkers van de Branink op een professionele, collegiale en betrokken wijze samenwerken om dit doel te bereiken. Hiervoor is het nodig dat de medewerkers competent zijn, op verschillende niveaus kunnen werken en vanaf de start tot aan het einde van hun loopbaan worden gestimuleerd en aangesproken op functioneren en ontwikkelen. Naast onze eigen leerkrachten hebben we op de Branink ook ieder jaar meerdere stagiaires; Pabo (leerkracht), ROC/MBO onderwijsassistent  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht ziek is wordt er via de PON (Personeelscluster Oost Nederland) vervangingspool een invalleerkracht ingepland.

De invalleerkrachten in deze pool zijn zorgvuldig geselecteerd en worden door scholen waar ze langdurig invallen begeleid en beoordeeld.

Als er geen vervanger is voor de afwezige leerkracht wordt bekeken of er binnen de school een passende oplossing gevonden kan worden. Groepen kunnen worden samengevoegd, opgesplitst of een collega-teamlid neemt de groep over als deze extra kan en wil werken. Dit kan alleen als de (zorg van de) andere groep niet te groot is.

Indien de vervanging niet geregeld kan worden zal een groep de volgende dag thuis moeten blijven. Als er langer geen inval gerealiseerd kan worden, blijft vervolgens een andere groep thuis. We proberen altijd het leed van geen inval over de verschillende groepen te verdelen. Ouders of verzorgers krijgen een dag van tevoren bericht over hoe de zaken geregeld zijn.

De werkwijze zoals hierboven omschreven is vastgesteld om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen waarborgen, om de werkdruk bij het personeel niet te vergroten en om de leerlingen niet ‘onder schooltijd’ naar huis te hoeven sturen.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In schooljaar 2023-2024 zijn de leerlingen verdeeld over 9 groepen. We hebben twee groepen 1 en 2, een groep 3 en een groep 4, een groep 5, groep 6, twee groepen 7 en groep 8. Deze extra groep kunnen we formeren door de inzet van de werkdrukgelden en de NPO gelden. Dit laatste is er niet meer in 20214-2025.

Het leerkrachtenteam bestaat uit 19 personen waarvan het grootste gedeelte werkzaam is als groepsleerkracht. Daarnaast zetten we twee keer per week een vakleerkracht gym in en één keer per week.

Daarnaast zijn er leerkrachten met een speciale taak zoals interne begeleider, ICT-coördinator, schoolopleider, daltoncoördinator, sportcoördinator, taalcoördinator, rekencoördinator. Verder zijn er medewerkers met een onderwijsondersteunende functie zoals een administratieve kracht en een conciërge.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij kleuters werken wij in thema's. Kinderen werken ook aan de eigen ontwikkeling. De "vakken" worden aangeboden in kringen, maar ook begeleidt en uitgelokt in het spel van de kinderen. 

Wettelijk is vastgesteld dat de onderwijstijd van de groepen 1 tot en met 8 minimaal 7520 uur bedraagt. Voor het vaststellen van die onderwijstijd moet de school de periode 01-10-2023 t/m 30-09-2024 aanhouden.

In principe wordt er gedurende vijf dagen in de week onderwijs gegeven. Een school mag maximaal zeven onderwijsweken hebben van vier dagen. Onderwijsweken van drie dagen of minder mogen niet, tenzij ze ontstaan doordat er sprake is van vakantie, zoals die is vastgelegd door de vakantiecommissie gemeente Lochem. De Medezeggenschapsraad-oudergeleding heeft instemmingsrecht op de onderwijstijd.  

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Zie schoolgids.

Ons onderwijs bestaat niet uit alleen maar losse vakken. We hebben momenten van instructie waarbij we inzoomen op strategieën en verdiepen we de stof. Nadien gaan kinderen hiermee in de weektaak en de periodetaak aan de slag. Door te werken aan thema's (STAAL) bij taal en ook bij Wereld Oriëntatie (Alles in 1) komen ook lesactiviteiten als (begrijpend- en technisch) lezen, rekenen en taal-spelling aan de orde. We hebben op school een bestand waarin we dit verder hebben uitgewerkt en we aangeven op welke wijze we aandacht besteden aan ieder vakgebied. Het is per groep, maar ook per periode soms verschillend waar de aandacht op ligt. We werken zoveel mogelijk vanuit (les-leer) doelen. Dat maakt dat je je soms de tijd neemt voor een doel, maar soms ook vlotter door de stof kan als een doel beheerst wordt. Dit verschilt ook per kind. Daarom is het voor ons belangrijk dat we de zicht op ontwikkeling altijd goed in beeld hebben. Dit beschrijven we dan ook twee keer per jaar onder de supervisie van de intern begeleider. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?

Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) is ontstaan vanuit een wettelijke verplichting. Het Schoolondersteuningsprofiel ondersteunt in de eerste plaats het antwoord op de vraag of een school kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling.  Voor Odb de Branink is gekozen voor de vorm vanuit het systeem van mijnschoolplan van Parnassys, die voldoet aan de landelijke eisen. Obd de Branink zorgt jaarlijks voor een nieuw aangepaste/aangevulde SOP (waar nodig). Dit wordt gedaan aan het begin van een kalenderjaar. De wet zegt dat het eens in de vier jaar moet. Het SOP geeft een beeld, wij noemen het een foto, van de school. Er is in te lezen welke keuzes gemaakt zijn voor de vormgeving van de groepen en waarom. Er staat beschreven hoe de school de eigen onderwijskwaliteit beoordeelt: Wat gaat goed en wat kan er beter (ontwikkelpunten/professionaliseringsbeleid/ ambities)? Tevens is beschreven, in het kader van passend onderwijs, welke grenzen van basis- en extra ondersteuning er zijn. De school maakt zichtbaar welke verbeteringen in het schooljaar worden aangepakt. Voor het samenwerkingsverband is het relevant om te weten in hoeverre scholen voldoen  aan het afgesproken niveau van basisondersteuning.

Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) staat op onze website: https://branink.poolsterscholen.nl  

Samenwerken voor passend onderwijs, goede onderwijsondersteuning, zoeken naar de juiste mix van veiligheid en uitdaging en onze leerlingen stimuleren in hun ontwikkeling, beschouwen we als onze kerntaak. We zien leerlingen daarin als kinderen met een voorgeschiedenis, functionerend in een omgeving die verder gaat dan onze eigen schoolmuren.

Kinderen stimuleren in hun ontwikkeling kunnen we alleen als we al vroeg inzicht hebben in hun (specifieke) onderwijsbehoeften, zowel op sociaal-emotioneel, pedagogisch als (vak)didactisch gebied. Het onderwijs kunnen we dan daarop afstemmen. Uiteraard vinden we de informatie betreffende de (specifieke) onderwijsbehoeften zowel bij u als ouder/verzorger als bij uw kind. We werken volgens de cyclus van handelingsgericht werken (HGW), omdat het voor ons een manier is om zowel te voldoen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen als rekening te houden met de differentiatiemogelijkheden van de leerkracht. We omschrijven, indien nodig, op grond van gebleken specifieke onderwijsbehoeften van een leerling passende ontwikkelingsperspectieven (OPP).

Soms kan het zijn dat we er onvoldoende in slagen om binnen de muren van onze school aan de (specifieke) onderwijsbehoeften van uw kind tegemoet te komen. Dan is het onze taak om voor het kind op zoek te gaan naar bovenschoolse ondersteuningsmogelijkheden vanuit het Samenwerkingsverband. Het SWV heeft daartoe een helpdesk. Mocht de ondersteuning die vanuit het  samenwerkingsverband geboden kan worden onvoldoende zijn, dan zullen we voor een passender onderwijsarrangement samenwerking zoeken met onze partners. Tevens werken we -indien gewenst- samen met instellingen uit de Jeugdhulpverlening zodat de begeleiding op school en in de thuisomgeving op elkaar wordt afgestemd.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het is onze visie én ambitie om voor onze leerlingen een passend aanbod te realiseren. Deze visie én ambitie leeft in ons team en wordt gedragen door onze medewerkers. De school evalueert twee keer per jaar de leerlingenondersteuning: zowel de effecten als de inzet van de ondersteuningsmiddelen. De school zet gericht (extra) middelen in om ons onderwijs (nog) passender te maken, passend bij onze ambitie. Het voortdurend creëren van een pedagogische veilige basis voor onze leerlingen is het fundament van de ondersteuning van onze leerlingen. De school werkt op een transparante manier: kernbegrippen daarbij zijn verantwoording nemen én open communiceren over de dilemma's en geboekte resultaten. De samenwerking en het overleg met het SWV is prettig en constructief. Samen met de GGD en 'T Baken kijken we binnen ondersteuningsteams wat een kind nodig heeft, of de school dit kan bieden, wat er nodig is voor het kind om op de Branink te kunnen blijven en als dat echt niet passend is, wordt er met elkaar gekeken waar het kind dan beter af is. Dit wordt altijd samen met ouders/verzorgers gedaan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven