Skôalle it Aventoer

De Klamp 12 8404 GL Langezwaag

  • Schoolfoto van Skôalle it Aventoer
  • Schoolfoto van Skôalle it Aventoer
  • Schoolfoto van Skôalle it Aventoer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten met het leerlingvolgsysteem van Cito (CITO Leerling in Beeld). De analyse van deze resultaten wordt middels de jaarlijkse zelfevaluatie gemaakt, op basis van de resultaten van de CITO afname in februari. De CITO resultaten worden ook op groeps- en op schoolniveau geanalyseerd en besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Tijdens de groepsbespreking met de IB-er en de leerkracht wordt deze analyse omgezet in een groepsaanpak en/of een individuele aanpak. De resultaten en aanpak worden inzichtelijk gemaakt in een groepsoverzicht. Ook wordt er gekeken naar de schooltrends. Hoe functioneert de groep 6 in het huidige jaar ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook worden alle ‘groep zessen’ met elkaar vergeleken. Zo ontstaat er op de langere termijn een goed beeld van de voortgang van alle leerlingen bij ons op school en zij we in staat om sterkte en zwaktes te analyseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de ouders een schooladvies dat aansluit bij het verwachte instroomniveau van het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt opgesteld door de leerkracht van groep 8 in samenspraak met de intern begeleider, directie en de leerkracht van groep 7. Zo zorgen we samen voor een passend –op maat gemaakt- advies voor elke leerling. In dit advies worden de resultaten meegenomen van de afgelopen drie jaar (groep 6, 7 en 8). Daarnaast wordt er ook gekeken naar het kind zelf. Hoe is de algemene werkhouding van het kind, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de verwachting dat hij of zij zich in de jaren daarna zal gaan ontwikkelen.

Na afname van de eindtoets (IEP-toets) komt het soms voor dat het advies aangepast moet gaan worden. Wanneer een leerling beter heeft gescoord dan is dit een mogelijkheid. De school moet dan de score van de IEP-toets volgen. Dit wordt echter altijd besproken met ouders, zal nooit lager zijn dan het eerst gegeven advies en dit vraagt zeker afstemming onderling. We noemen dit kansrijk adviseren. Na het advies, schoolkeuze en plaatsing volgt een warme overdracht (een gesprek tussen nieuwe school en leerkracht groep 8) om de leerling te bespreken en (bijzondere) kindkenmerken te bespreken. Na verloop van tijd volgen we de leerlingen die van school zijn gegaan aan de hand van de gegevens van het VO. Hier kijken we naar ontwikkeling (loopt het zoals verwacht of zijn er zorgen) en naar het gegeven advies; wat dit op peil? 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze visie op zorg hebben wij de sociale opbrengsten als volgt omschreven: “We gaan bewust om met de verschillen in ontwikkeling tussen kinderen. Daarbij is het welbevinden van het kind een belangrijke factor. De leerlingenzorg is gericht op het bieden van hulp aan leerlingen met leerproblemen, sociaal-emotionele problemen en leerlingen die uitdaging in de lesstof behoeven. Door een open communicatie en samen te werken met ouders en deskundigen geven we hier vorm aan.”

Wij zijn een openbare basisschool waar alle kinderen welkom zijn. Wij verwachten dat iedereen respect voor elkaar heeft, met respect met elkaar omgaat en netjes is met de spullen van en rondom de school. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Daarnaast zijn we ons bewust van de kracht dat het ‘je prettig voelen’ op school een voorwaarde is om tot leren en tot ontwikkeling te komen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Open communicatie
  • Verschil in ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven