M G R Heyligersschool

Sportweg 2 4434 AE Kwadendamme

  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool
  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool
  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool
  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool
  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 zaten 13 leerlingen. De resultaten van de eindtoets van 2023 worden later op de site geplaatst.   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanuit de tussenresultaten uit het IEP (ice evaluatie primair onderwijs) leerlingvolgsysteem werken de leerkrachten ernaar om het optimale uit een kind te halen. Dit laatste kan gebeuren binnen de klas maar ook via extra hulp buiten de groep. Bij de eindtoetsen wordt geëvalueerd in hoeverre de ingezette procedures resultaat hebben opgeleverd. Bij het opstellen van het actieplan worden indien nodig maatregelen genomen en worden deze in het actieplan beschreven.  

Leerkrachten evalueren of de geboden aanpak werkt en stellen die zo nodig bij zowel op leerling- als groepsniveau. Door middel van scholing op diverse vakgebieden scholen de leerkrachten zich extra bij om toe te werken naar een zo hoog mogelijk niveau. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het merendeel van onze leerlingen gaat naar het Ostrea Lyceum of  naar de Pontes Scholengroep in Goes. Ook gaan er leerlingen naar  de Isaac Beeckman Academie te Kapelle.

Om de juiste stappen te volgen hebben wij de procedure verwijzing leerlingen.  Dit is een document wat in te zien is op school en mede tot stand is gekomen met het voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De ondersteuning van basisschoolkinderen moet leiden tot sociaal-emotionele competentie van deze kinderen. We verstaan onder sociaal-emotionele competentie het vermogen van het kind om op een adequate wijze om te gaan met zichzelf, met andere kinderen, met volwassenen en met de wereld om het kind heen. Het gaat daarbij om het ontwikkelen van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen. Deze componenten moeten ervoor zorgen dat het kind relaties kan aangaan en onderhouden,  deze kan vergroten, verkleinen en loslaten op een dusdanige wijze dat het kind in evenwicht blijft of in staat is dat evenwicht te herstellen. Uiteindelijk moet de sociaal-emotionele competentie ertoe leiden dat mensen reeds op jonge leeftijd zich kunnen meten met de  algemeen gewaardeerde normen en waarden. Daarbij valt te denken aan eerlijkheid, verdraagzaamheid, democratie, moed, hulpvaardigheid, zorgzaamheid, zelfbeheersing, fatsoen, toegeeflijkheid, respect, beleefdheid, eerbied, solidariteit, vrijheid, trouw verantwoordelijkheid en vergevingsgezindheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociale weerbaarheid
  • samen oplossingen zoeken
  • fouten mag je maken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De school heeft altijd al het basisarrangement gehad.

In schooljaar 2018-2019 hebben wij een themabezoek gehad over arrangementsleerlingen. De inspecteur was hier erg tevreden over. 

In schooljaar 2020-2021 hebben wij een themabezoek gehad over het onderwijs tijdens de coronacrisis. We hebben een groot compliment gekregen van de inspecteur over het veranderproces naar digitaal onderwijs en onze aanpak om leerlingen zo goed in beeld te houden en te begeleiden tijdens de twee lockdowns. 

Terug naar boven