Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school wordt het systeem van leerstofjaarklassen gevolgd. Dat betekent dat kinderen van dezelfde leeftijdsgroep bij elkaar zitten. Vanwege het aantal leerlingen werken we in combinatiegroepen. Waar nodig zullen groepen op gezette tijden gesplitst worden als dit formatief haalbaar is. In principe gaan de kinderen van elke groep elk jaar na de zomervakantie naar het volgende leerjaar over. Het kind doorloopt (normaal) in totaal in acht volledige schooljaren de basisschool. Als kinderen de leeftijd van vier jaar hebben bereikt, mogen ze op school worden toegelaten. Daardoor heeft groep 1/2 het hele jaar door te maken met een instroom van nieuwe kinderen.
De vakken in de kleutergroepen zijn niet specifiek gescheiden, maar worden vaak geclusterd. Zo is werken met het planbord een combinatie van motorische ontwikkeling, visuele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, ruimtelijke oriëntatie, auditieve ontwikkeling en mondelinge taal.
Deze uren kunnen afwijken. Dit heeft te maken met de verschillen per klas. Omdat we handelingsgericht werken kan het zijn dat er bijvoorbeeld in bepaalde periodes meer gewerkt wordt aan taal dan aan rekenen omdat dit dan meer prioriteit heeft.
Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun schoolloopbaan goed te doorlopen. Wat die kinderen nodig hebben en wat de school kan bieden is heel afhankelijk van de actuele situatie. Kinderen veranderen en scholen veranderen. Een schoolondersteuningsprofiel is een beschrijving van de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, de grenzen aan opvangbaarheid en de ambities van het team ten aanzien van het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Het volledige SOP is opgenomen als bijlage. Hieronder staat een korte samenvatting.
Om goed te kunnen inschatten of dat wat het kind nodig heeft geboden kan worden op deze school is altijd een goed gesprek nodig. In welke groep zou het kind komen, hoe groot is die groep, hoe is hij samengesteld, welke juf of meester staat ervoor, hoe is de situatie thuis, is er al ondersteuning vanuit de zorg en welke ondersteuning kan de school eventueel krijgen van het samenwerkingsverband? Dat zijn allemaal vragen die besproken moeten worden waarna kan worden afgewogen of dit de best passende school is.
Omdat wij het als school belangrijk vinden dat kinderen in hun eigen dorp naar school kunnen, geven wij geen harde grenzen omtrent opvangbaarheid aan. Per individueel geval zal gekeken worden of wij de hulp die het kind echt nodig heeft ook daadwerkelijk kunnen bieden. Wanneer blijkt dat de benodigde zorg en de groepssamenstelling de ontwikkeling van de leerling(en) en het welbevinden in het gedrang komt, kan er besloten worden een grens te trekken zodat een leerling wellicht niet geplaatst kan worden. Het uitgangspunt blijft: “Waar komt een kind het beste tot zijn recht?”
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het SOP (school ondersteunings profiel ) zijn de mogelijkheden van de ondersteuningsbehoeften beschreven. De komende jaren gaan wij verkennen om leren anders te organiseren.
Meerdere keren per jaar is er overleg tussen de kleuterjuffen en de peuterleidsters om op elkaar af te stemmen. Ook worden de thema's op elkaar afgestemd. Regels die gelden bij de kleuters worden al toegepast bij de oudste peuters. Bij deze overlegmomenten stemmen we het aanbod van de peuters af op het aanbod van de kleuters zodat er een goede doorgaande lijn is. Afspraken worden vastgelegd in de notulen van dit VVE overleg.Bazalt begeleidt deze overlegmomenten.
Afspraken die hieruit gekomen zijn, zijn o.a. oudste peuters die meerdere malen per week aansluiten bij de kleuters om alvast te wennen. Dit gebeurt tijdens het samen buitenspelen, aanbieden van boeken en het werken in de klas.