M G R Heyligersschool

Sportweg 2 4434 AE Kwadendamme

  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool
  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool
  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool
  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool
  • Schoolfoto van M G R Heyligersschool

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Mgr. Heyligers

Groep 1/2: Juf Manon Boss en juf Diana van den Dries

Groep 3/4: Juf Laura Donkers en juf Sarah Zoeteweij

Groep 5/6: Juf Roali van Hekke en juf Marleen Zuidhof

Groep 7/8: Juf Evelien Capello, Juf Laura Donkers en juf Ineke Peijnenburg

De ondersteuning wordt geboden door:

Meester Martijn den Blijker (vakleerkracht gym) 

Meester Dieudonné Sisi (leerkrachtondersteuner)

Juf Tamara Oskam (intern begeleider)

Ivo Collet (directeur)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat er vervanging nodig is in een groep. Bijvoorbeeld omdat een leerkracht ziek of afwezig is. We nemen dan de volgende stappen:

* We bekijken intern of er iemand kan vervangen

* We plaatsen een oproep in ons scholencluster 

* Een groep blijft bij langere afwezigheid van de leerkracht thuis.

De kinderen krijgen via Classroom een dagschema met doelen voor die dag aangeboden zodat zij zelfstandig thuis aan de slag kunnen. Wij vinden het belangrijk dat we ouders tijdig informeren over een vervanging en dat ouders weten wie de vervanging invult. Deze communicatie verloopt via Parro.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school wordt het systeem van leerstofjaarklassen gevolgd. Dat betekent dat kinderen van dezelfde leeftijdsgroep bij elkaar zitten. Vanwege het aantal leerlingen werken we in combinatiegroepen. Waar nodig zullen groepen op gezette tijden gesplitst worden als dit formatief haalbaar is. In principe gaan de kinderen van elke groep elk jaar na de zomervakantie naar het volgende leerjaar over. Het kind doorloopt (normaal) in totaal in acht volledige schooljaren de basisschool. Als kinderen de leeftijd van vier jaar hebben bereikt, mogen ze op school worden toegelaten. Daardoor heeft groep 1/2 het hele jaar door te maken met een instroom van nieuwe kinderen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De vakken in de kleutergroepen zijn niet specifiek gescheiden, maar worden vaak geclusterd. Zo is werken met het planbord een combinatie van motorische ontwikkeling, visuele ontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, ruimtelijke oriëntatie, auditieve ontwikkeling en mondelinge taal.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze uren kunnen afwijken. Dit heeft te maken met de verschillen per klas. Omdat we handelingsgericht werken kan het zijn dat er bijvoorbeeld in bepaalde periodes meer gewerkt wordt aan taal dan aan rekenen omdat dit dan meer prioriteit heeft.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig om hun schoolloopbaan goed te doorlopen. Wat die kinderen nodig hebben en wat de school kan bieden is heel afhankelijk van de actuele situatie. Kinderen veranderen en scholen veranderen. Een schoolondersteuningsprofiel is een beschrijving van de algemene ondersteuningsmogelijkheden van de school, de grenzen aan opvangbaarheid en de ambities van het team ten aanzien van het begeleiden van kinderen met extra onderwijsbehoeften. Het volledige SOP is opgenomen als bijlage. Hieronder staat een korte samenvatting.

Om goed te kunnen inschatten of dat wat het kind nodig heeft geboden kan worden op deze school is altijd een goed gesprek nodig. In welke groep zou het kind komen, hoe groot is die groep, hoe is hij samengesteld, welke juf of meester staat ervoor, hoe is de situatie thuis, is er al ondersteuning vanuit de zorg en welke ondersteuning kan de school eventueel krijgen van het samenwerkingsverband? Dat zijn allemaal vragen die besproken moeten worden waarna kan worden afgewogen of dit de best passende school is. 

Omdat wij het als school belangrijk vinden dat kinderen in hun eigen dorp naar school kunnen, geven wij geen harde grenzen omtrent opvangbaarheid aan. Per individueel geval zal gekeken worden of wij de hulp die het kind echt nodig heeft ook daadwerkelijk kunnen bieden. Wanneer blijkt dat de benodigde zorg en de groepssamenstelling de ontwikkeling van de leerling(en) en het welbevinden in het gedrang komt, kan er besloten worden een grens te trekken zodat een leerling wellicht niet geplaatst kan worden. Het uitgangspunt blijft: “Waar komt een kind het beste tot zijn recht?”

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het SOP (school ondersteunings profiel ) zijn de mogelijkheden van de ondersteuningsbehoeften beschreven. De komende jaren gaan wij verkennen om leren anders te organiseren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Meerdere keren per jaar is er overleg tussen de kleuterjuffen en de peuterleidsters om op elkaar af te stemmen. Ook worden de thema's op elkaar afgestemd. Regels die gelden bij de kleuters worden al toegepast bij de oudste peuters.  Bij deze overlegmomenten stemmen we het aanbod van de peuters af op het aanbod van de kleuters zodat er een goede doorgaande lijn is. Afspraken worden vastgelegd in de notulen van dit VVE overleg.Bazalt begeleidt deze overlegmomenten.

Afspraken die hieruit gekomen zijn, zijn o.a. oudste peuters die meerdere malen per week aansluiten bij de kleuters om alvast te wennen. Dit gebeurt tijdens het samen buitenspelen, aanbieden van boeken en het werken in de klas.  

Terug naar boven