Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen.
Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?
De tussenresultaten worden middels afname IEP gemeten. De resultaten worden op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd, verklaard en de nodige acties op uitgezet. Dit wordt in het analyse- en opbrengstendocument genoteerd. Dit is een format van Albero. Alle resultaten en analyses worden van onze school in één format geplaatst. Dit wordt 2x per jaar met het bestuur van Albero besproken.
Plenair worden de trendanalyses op schoolniveau besproken. Wat zien we? Verklaringen en de te nemen acties op schoolniveau. De leerkrachten doen hetzelfde met hun duo-collega op groepsniveau en individueel niveau. Op groepsniveau wordt gekeken of de streefdoelen (niveauwaarden) zijn behaald en op leerlingniveau wordt gekeken naar de individuele vaardigheidsgroei. Met steeds in ons achterhoofd het realiseren van een optimale ontwikkeling van iedere leerling.De intern begeleider en directeur hebben hierin een ondersteunende en coachende rol.
Voorlopig schooladvies
Het voorlopig schooladvies voor groep 8 leerlingen wordt tijdens persoonlijke gesprekken met ouders en kind eind groep 7 gecommuniceerd. Het voorlopig advies wordt schriftelijk vastgelegd in Parnassys. In Parnassys wordt een kort verslag van de onderbouwing en het gesprek genoteerd.Voor de onderbouwing van het advies worden de volgende aandachtspunten meegenomen:
- Resultaten LOVS- IEP LVS toetsen
- Werkhouding (observaties leerkracht en IEP hart & handen
- Taakwerkhouding- Motivatie (observaties leerkracht en IEP hart & handen
- Prestatie- motivatie
- Sociaal-emotionele ontwikkeling (observaties leerkracht en IEP hart SEO)
- Huiswerkattitude - Onderzoekende houding- Zelfstandigheid- Samenwerken- Concentratie
- Ontwikkelings- en uitstroomperspectief vanuit Parnassys (intern gebruik)
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Visie van de school op sociale opbrengsten
Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen neemt een belangrijke plaats in op onze school. Om sociaal competent te kunnen functioneren, nu en in de toekomst, heeft een kind sociale kennis, vaardigheden en houdingen nodig. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.
Aan het leefklimaat (pedagogisch klimaat) wordt middels de methode HiRO hard gewerkt. HiRO staat voor: Het vormen van een veilig pedagogisch klimaat in de klas, de 7 judowaarden vormen de basis, bewegend- en ervarend leren en een digitale lesmethode gecombineerd met fysieke lessen.HiRO is een complete methode waarbij er 1x in de week een les gegeven wordt vanuit de 7 judowaarden.
Sociaal-emotioneel leren is belangrijk omdat…
· kinderen weten welk gedrag er van hen verwacht wordt;
· het helpt verstorend gedrag voorkomen;
· het helpt pestgedrag voorkomen;
· het kinderen weerbaar maakt;
· het de leeropbrengst verhoogt.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.