Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school heeft 6 (combinatie)groepen: unit groep 1-2-3 (2 lokalen), groep 4/5, groep 5/6, groep 7 en groep 8. Binnen ons IKC is er dagopvang en voor-en naschoolse opvang mogelijk. Voor alle kinderen van 0 t/m 13 jaar.
Voor ondersteuning van leerlingen met een arrangement en ondersteuning van de groepen 1 t/m 8 zijn er onderwijsassistenten aanwezig.
Jaarlijks kunnen ouders een keuze maken voor hun kind, tussen Protestants Vormings Onderwijs (PVO) en Humanistisch Vormings Onderwijs (HVO) lessen. Aan de hand van de aanmeldingen worden groepen geformeerd. De lessen worden verzorgd door bevoegde leerkrachten vanuit het dienstencentrum GVO.
In samenwerking met de Zeeuwse Muziekschool en muziekvereniging EMM worden lessen verzorgd door muziekdocenten en vrijwilligers.
Deze lessen worden gegeven door een vakdocent.In samenwerking met de Bibliotheek worden er door de leesconsulent leeslessen verzorgd in iedere groep. In deze lessen staan o.a. leesplezier en boekpromotie centraal.
In onze kleutergroepen staan de taal-, reken-, en sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Gedurende de hele dag wordt er op een betekenisvolle manier onderwijs gegeven waarbij de ontwikkeling van de kinderen centraal staat.
Hiervoor gebruiken wij de methode Kleuteruniversiteit.Met Kleuteruniversiteit gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerkend leren. Kleuteruniversiteit is het antwoord op de onderwijsbehoeften van álle kinderen, dus ook de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) doelgroep. Bovendien heb je als leerkracht alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten.
We vinden bij ons op school Nederlandse taal en rekenen erg belangrijk. Dit is immers de basis voor een goede verdere algehele ontwikkeling.
Bij wereldoriëntatie gaan we werken vanuit een geïntegreerde methode waarin meerdere aspecten aan bod komen. Denk hierbij aan: geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, techniek, enz. De onderwerpen worden thematisch aangeboden door 4 thema's per jaar te behandelen. Deze thema's zijn voor groep 1 t/m 8.
Engels wordt in de groepen 1 t/m 3 spelenderwijs aangeboden d.m.v. liedjes en spelletjes. In de groepen 4 t/m 6 wordt Engels in een projectblok gegeven tijdens de mixmiddag. In groep 7 en 8 staat het structureel op het rooster.
In dit schooljaar gaan we ons oriënteren op een methode Engels voor groep 1 t/m 8. In het schooljaar 2024-2025 hopen we hiermee te gaan werken.Tijdens de mixmiddag komen in projectvorm de volgende vakgebieden aan bod: verkeer, gvo/hvo, muziek, leesconsulent en basicly.
Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. We zetten ons als team in om de onderwijsbehoeften van de kinderen goed in kaart te brengen. De insteek is dat ook kinderen met extra ondersteuningsbehoeften bij ons op school kunnen komen. We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van een kind. Mocht het zo zijn dat we dit niet alleen voor elkaar krijgen dan gaan we samen met ouders en externe begeleiding op zoek naar een manier om dit wel te realiseren.
Een Intern Begeleider (IB'er) is binnen de school vooral bezig met de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en de begeleiding van leraren. Dit kan zowel voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of een ontwikkelingsachterstand zijn. Doel van het zorgbeleid is dat ieder kind op zijn eigen tempo met de individueel bepaalde begeleiding het basisonderwijs kan doorlopen. Dit kan zowel verdiepende, verrijkende als ondersteunende leerstof zijn. Zo komen we tegemoet aan álle onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
De onderwijsassistent ondersteunt en begeleidt zorgleerlingen met een onderwijs zorgarrangement en/of ondersteunt de leerkracht binnen de groep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ons Integraal Kindcentrum (IKC) is onderdeel van een Multi Functionele Accommodatie. Dit betekent dat er naast een school andere partners in het gebouw zitten.
Voor de kinderen van 0-7-jaar is sprake van een doorgaande leer- en ontwikkelomgeving zonder grote overgangen. Zij werken in eenzelfde pedagogische omgeving en worden door de medewerkers op dezelfde wijze aangesproken. Het beredeneerd aanbod vanuit KIJK vormt hier de basis. Kinderen van 2-4 jaar van Kibeo spelen dagelijks samen met de kinderen uit groep 1 en 2 van school op het onderbouwleerplein en in de groepen, voornamelijk de peuters bij de kleuters in de klas.