IKC De Zuidvliet

Stadspolderlaan 6 4484 DG Kortgene

  • Schoolfoto van IKC De Zuidvliet
  • Schoolfoto van IKC De Zuidvliet
  • Schoolfoto van IKC De Zuidvliet
  • Schoolfoto van IKC De Zuidvliet
  • Schoolfoto van IKC De Zuidvliet

Het team

Toelichting van de school

De personeelskenmerken vertonen een evenwichtige opbouw.
De laatste jaren is het team verjongd door instroom van jonge leerkrachten. Er werken zowel fulltimers als parttimers.
Er is weinig verloop onder het personeel.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het bestuur van Albero regelt zelf intern de vervangingen. Dit gebeurt door personeelszaken. Als een leerkracht verlof aanvraagt bij de directie kan deze wel of niet toegekend worden. Bij positief besluit dient de directeur een verzoek in bij medewerker personeelszaken voor vervanging van de betreffende medewerker. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school heeft 6 (combinatie)groepen: unit groep 1-2-3 (2 lokalen), groep 4/5, groep 5/6, groep 7 en groep 8. Binnen ons IKC is er dagopvang en voor-en naschoolse opvang mogelijk. Voor alle kinderen van 0 t/m 13 jaar.

Voor ondersteuning van leerlingen met een arrangement en ondersteuning van de groepen 1 t/m 8 zijn er onderwijsassistenten aanwezig. 

Jaarlijks kunnen ouders een keuze maken voor hun kind, tussen Protestants Vormings Onderwijs (PVO) en Humanistisch Vormings Onderwijs (HVO) lessen. Aan de hand van de aanmeldingen worden groepen geformeerd. De lessen worden verzorgd door bevoegde leerkrachten vanuit het dienstencentrum GVO.

In samenwerking met de Zeeuwse Muziekschool en muziekvereniging EMM worden lessen verzorgd door muziekdocenten en vrijwilligers. 
Deze lessen worden gegeven door een vakdocent.

In samenwerking met de Bibliotheek worden er door de leesconsulent leeslessen verzorgd in iedere groep. In deze lessen staan o.a. leesplezier en boekpromotie  centraal. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze kleutergroepen staan de taal-, reken-, en sociaal-emotionele ontwikkeling centraal. Gedurende de hele dag wordt er op een betekenisvolle manier onderwijs gegeven waarbij de ontwikkeling van de kinderen centraal staat. 
Hiervoor gebruiken wij de methode Kleuteruniversiteit. 

Met Kleuteruniversiteit gaan kleuters spelenderwijs de wereld om zich heen begrijpen door onderzoekend en ontwerpend te leren. Met doelgerichte thema’s, spelactiviteiten en tips voor het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden, zoals creativiteit, probleemoplossend denken en samenwerkend leren. Kleuteruniversiteit is het antwoord op de onderwijsbehoeften van álle kinderen, dus ook de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) doelgroep. Bovendien heb je als leerkracht alle ruimte voor eigen keuzes en ondersteuning bij eigen thema’s en activiteiten. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We vinden bij ons op school Nederlandse taal en rekenen erg belangrijk. Dit is immers de basis voor een goede verdere algehele ontwikkeling. 

Bij wereldoriëntatie gaan we werken vanuit een geïntegreerde methode waarin meerdere aspecten aan bod komen. Denk hierbij aan: geschiedenis, natuur, aardrijkskunde, techniek, enz. De onderwerpen worden thematisch aangeboden door 4 thema's per jaar te behandelen. Deze thema's zijn voor groep 1 t/m 8. 

Engels wordt in de groepen 1 t/m 3 spelenderwijs aangeboden d.m.v. liedjes en spelletjes. In de groepen 4 t/m 6 wordt Engels in een projectblok gegeven tijdens de mixmiddag. In groep 7 en 8 staat het structureel op het rooster. 
In dit schooljaar gaan we ons oriënteren op een methode Engels voor groep 1 t/m 8. In het schooljaar 2024-2025 hopen we hiermee te gaan werken. 

Tijdens de mixmiddag komen in projectvorm de volgende vakgebieden aan bod: verkeer, gvo/hvo, muziek, leesconsulent en basicly.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. We zetten ons als team in om de onderwijsbehoeften van de kinderen goed in kaart te brengen. De insteek is dat ook kinderen met extra ondersteuningsbehoeften bij ons op school kunnen komen. We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van een kind. Mocht het zo zijn dat we dit niet alleen voor elkaar krijgen dan gaan we samen met ouders en externe begeleiding op zoek naar een manier om dit wel te realiseren.

Een Intern Begeleider (IB'er) is binnen de school vooral bezig met de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en de begeleiding van leraren.  Dit kan zowel voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of een ontwikkelingsachterstand zijn. Doel van het zorgbeleid is dat ieder kind op zijn eigen tempo met de individueel bepaalde begeleiding het basisonderwijs kan doorlopen. Dit kan zowel verdiepende, verrijkende als ondersteunende leerstof zijn. Zo komen we tegemoet aan álle onderwijsbehoeften van onze leerlingen. 

De onderwijsassistent ondersteunt en begeleidt zorgleerlingen met een onderwijs zorgarrangement en/of ondersteunt de leerkracht binnen de groep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons Integraal Kindcentrum (IKC) is onderdeel van een Multi Functionele Accommodatie. Dit betekent dat er naast een school andere partners in het gebouw zitten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor de kinderen van 0-7-jaar is sprake van een doorgaande leer- en ontwikkelomgeving zonder grote overgangen. Zij werken in eenzelfde pedagogische omgeving en worden door de medewerkers op dezelfde wijze aangesproken. Het beredeneerd aanbod vanuit KIJK vormt hier de basis. Kinderen van 2-4 jaar van Kibeo spelen dagelijks samen met de kinderen uit groep 1 en 2 van school op het onderbouwleerplein en in de groepen, voornamelijk de peuters bij de kleuters in de klas.

Terug naar boven