KC Avonturier

Rector Isidorusstraat 5 5984 NB Koningslust

  • Schoolfoto van KC Avonturier
  • Schoolfoto van KC Avonturier
  • Schoolfoto van KC Avonturier
  • Schoolfoto van KC Avonturier
  • Schoolfoto van KC Avonturier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. Op KC Avonturier maken de kinderen de digitale en adaptieve Route 8. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets laat zien wat het kind -op het moment van afname- didactische gezien in zijn of haar mars heeft.

De Route 8-toets verschaft niet alleen informatie over individuele leerlingen, maar levert ook informatie t.b.v. de evaluatie van het onderwijsprogramma van de school.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Middels meetmomenten en observaties volgen we de ontwikkeling van ieder kind op KC Avonturier. De meetmomenten die we gebruiken zijn niet alleen bedoeld om de resultaten van de kinderen te kunnen beoordelen, maar dienen ook als reflectie op de eigen onderwijspraktijk en om eventuele veranderingen/verbeteringen ten aanzien van de eigen onderwijspraktijk aan te geven.

De middelen die worden gebruikt om de vorderingen van de leerlingen te verzamelen zijn:

  • observaties en meetmomenten
  • de leerlijnen, zowel voor het volgen van de leerlingen als voor het afstemmen van het aanbod
  • digitale leerlingkaart
  • dossier van elk kind   

We gebruiken methode-afhankelijke meetmomenten. Vanuit de methode wordt lesstof aangeboden. Dit aanbod wordt in stukken verdeeld en steeds worden deze kleine stukjes gemeten om te weten of leerlingen de lesstof beheersen.

Daarnaast gebruiken we de toetsen van DIA om de ontwikkeling van kinderen op de verschillende didactische vakgebieden te meten. Dit zijn methodeonafhankelijke toetsen, waarmee we enerzijds het kind kunnen vergelijken met zichzelf; hoe heeft het kind zich ontwikkeld ten opzichte van het vorige meetmoment? En anderzijds geven deze toetsen ons informatie over onze leeropbrengsten en de kwaliteit van ons onderwijs, omdat de opbrengsten altijd een vergelijking zijn met het landelijk gemiddelde. We brengen daarom tweemaal per jaar onze opbrengsten in kaart, analyseren deze gegevens en gebruiken deze om doelgericht de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren.

Vanuit de schoolanalyse die 2x per jaar met het hele team plaatsvindt, krijgen wij een overzicht op schoolniveau rondom de brede ontwikkeling van het kind. We stellen doelen en ambities en hanteren daarbij de HGW-cyclus. Elke leerkracht gaat aan de hand van de resultaten uit de schoolanalyse aan de slag voor de eigen groep. Op deze wijze kan de leerkracht het onderwijsaanbod voor de daarop volgende periode aanpassen en voorbereiden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen de leerlingen een definitief advies voor het VO (Voortgezet Onderwijs). Dit advies is gebaseerd op de ontwikkeling van het kind. Wanneer het advies van de groepsleerkracht overeenkomt met de wens van leerling en ouders, zal de leerling in de geadviseerde brugklas geplaatst worden.

De Route 8-eindtoets, die wordt afgenomen in groep 8, dient over het algemeen ter bevestiging van ontwikkelingen gedurende alle schooljaren en de reeds gemaakte keuze.  

KC Avonturier ontvangt gedurende alle leerjaren in het VO resultaten van alle leerlingen terug. Op deze manier kunnen wij kinderen samen blijven volgen, maar ook conclusies trekken t.a.v. het gegeven brugklasadvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Vanwege een klein leerlingaantal is hier geen (volledige) informatie zichtbaar (bescherming persoonsgegevens).

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Goed omgaan met elkaar vinden wij belangrijk. Op school besteden we hier aandacht aan middels groepsgesprekken en een juiste leefstijl. Wij zijn ons bewust dat voorbeeldgedrag erg belangrijk is dus staat dit regelmatig ter discussie en spreken we elkaar hierop aan.

De onderstaande pedagogische doelen vinden we belangrijk:

  • Respectvol handelen.
  • Vertrouwen hebben in jezelf, in anderen en je omgeving.
  • Je verbonden voelen met de samenleving als geheel, daarin kunnen en willen participeren en daarin een eigen plaats innemen.
  • Je eigen verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van jezelf, anderen en je omgeving.
  • Binnen de ruimte die je geboden wordt initiatieven nemen, fouten durven maken en uitdagingen aangaan.
  • Jezelf kennen en jezelf verder ontwikkelen in sociaal, emotioneel, motorisch, cognitief, creatief en ethisch opzicht.
  • Kritisch reflecteren op je kennis, handelen en je houding in relatie tot jezelf, anderen en je omgeving waardoor je je eigen waarden en normen ontwikkelt en eigen keuzes maakt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • vertrouwen
  • verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur.

Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is.

Er is daarom niet altijd een oordeel per afzonderlijke school beschikbaar.

Het laatste inspectiebezoek op KC Avonturier heeft in februari 2022 plaatsgevonden, dit was een verificatieonderzoek en een onderdeel van het bestuurlijk onderzoek. Conclusie hieruit was dat wij als Prisma scholen goed op weg zijn. Wij zijn dan ook Prisma breed met een voldoende beoordeeld. 

Terug naar boven