KC Avonturier

Rector Isidorusstraat 5 5984 NB Koningslust

  • Schoolfoto van KC Avonturier
  • Schoolfoto van KC Avonturier
  • Schoolfoto van KC Avonturier
  • Schoolfoto van KC Avonturier
  • Schoolfoto van KC Avonturier

Het team

Toelichting van de school

Op KC Avonturier werken 8 personeelsleden. Het betreft de directeur, 5 groepsleerkrachten, 1 onderwijsassistent en 1 pedagogisch medewerker. Op bepaalde dagen verzorgen de vakleerkrachten de lessen gym en muziek. Daarnaast zijn er stageplaatsen voor stagiaires vanuit het MBO en/of HBO. Met deze groep professionals verzorgen we het onderwijs aan jullie kind(eren) op KC Avonturier.

Directeur: Wendy Brink

Coördinator leerlingenzorg: Inge Bruijnen / Wendy Brink

  • Peuters: Eefje Janssen - Lacroix
  • Basisgroep 1-2-3: Carla Custers en Tineke Kersten
  • Basisgroep 4-5: Inge Bruijnen en Renée van Soest
  • Basisgroep 6-7-8: Daniëlle Peters en Diana Karoyan (LIO stagiaire)
  • Onderwijsassistente: Willemien Ghielen
  • Wij werken in de ochtend (veelal) met instructiegroepen: 1-2, 3, 4-5 en 6-7-8. Hierbij zal de onderwijsassistent op donderdag ondersteunen in 6-7-8 en is op veel momenten de LIO stagiaire aanwezig in de groep (ma en di en stageweken).

 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Stichting Prisma heeft afspraken gemaakt over de wijze waarop gehandeld wordt bij afwezigheid van een leerkracht, deze staan beschreven in het vervangingsbeleid. Ondanks inspanningen is het realiseren van een sluitende aanpak niet altijd mogelijk. 

Hier staan achtereenvolgens de stappen beschreven welke genomen worden:   

  • Instructiegroepen komen te vervallen en de kinderen krijgen les in de basisgroep.
  • Kijken of er leerkrachten (parttimers) zijn van de eigen school die (extra) ingezet kunnen worden.
  • Een onderwijsassistent of leerkracht in opleiding kan ingezet worden onder supervisie van een vaste leerkracht.  
  • Thuis blijven. In het uiterste geval, indien alle voorgaande stappen niet mogelijk blijken, wordt ervoor gekozen de betreffende groep thuis te laten. Voorafgaand vindt altijd afstemming plaats met het college van bestuur. Ouders worden uiterlijk de dag voorafgaand aan de dag dat kinderen thuisblijven geïnformeerd. Het besluit kinderen thuis te laten blijven, geldt telkens voor één dag. Indien de leerkracht dan nog afwezig is, kan deze procedure herhaald worden maar dan met een andere groep. Dit vanuit het perspectief van continuïteit van onderwijs en het behalen van de verplichte lesuren.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook in groep 1-2 ontvangen alle kinderen op weekbasis 25 uur onderwijs en hanteren wij het 5 gelijke dagen model. Onderwijs wordt hier thematisch aangeboden. Uitgangspunten voor ons kleuteronderwijs zijn ervaren, beleven, leren en begrijpen. Taal-, bewegings- en expressieactiviteiten krijgen veel aandacht, om de taal-, denk-, emotionele en zintuiglijke ontwikkeling te stimuleren en ontplooien. Tijdens de werkles gaan wij uit van basisontwikkeling en ervaringsgericht onderwijs. Als kleuters daaraan toe zijn, zullen zij de eerste stappen zetten op het gebied van voorbereidend rekenen, lezen en schrijven.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op KC Avonturier wordt het 5 gelijke dagen model en een continurooster gehanteerd; van 8.30-14.00u (dagelijks 5 uur onderwijs en ½ uur pauze). De beschikbare tijd is verdeeld over verschillende leer- en vormingsgebieden. Het geplande onderwijsaanbod is afgestemd op de leerlijnen. Waar mogelijk worden instructies van 2 of 3 jaarlagen met elkaar verbonden. Er vindt echter differentiatie plaats in instructie en verwerking.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op KC Avonturier willen wij alle leerlingen onderwijs bieden uit Koningslust en de directe omgeving. Als de onderwijsbehoeften echter zo specifiek zijn dat de veiligheid of het welbevinden van een leerling (of andere leerlingen/leerkrachten) in het gedrang komen, zullen wij het gesprek aangaan en aangeven aan ouders dat het onderwijs op KC Avonturier niet het best passend is voor de betreffende leerling. Er zal dan in onderling overleg gezocht worden naar een beter passende plek. Dit gebeurt altijd met medeweten en betrokkenheid van leerling, ouders, bovenschool ondersteuning coördinator (BOC) en eventuele andere gewenste betrokkenen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wendy Brink en Inge Bruijnen zijn verantwoordelijk voor de kwaliteits- en leerlingenzorg op KC Avonturier. 

Samen met de leerkrachten zijn we verantwoordelijk om al onze kinderen zo goed mogelijk te bedienen op school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen kunnen vanaf 2 jaar het peuterprogramma volgen binnen KC Avonturier, aangeboden door Hoera Kindercentra in dezelfde ruimte als groep 1 en 2. Voor de start in groep 1 is er dus reeds intensief contact tussen de peutergroep en school om de doorgaande lijn te waarborgen. Hiervoor vinden er observaties plaats en worden overleggen ingepland. 

Bij onze vroegschoolse educatie (groep 1 en 2) wordt er thematisch gewerkt. De thema's omvatten vroegschoolse taal-en rekenactiviteiten waarbij ontdekken en spelen centraal staan. De groepen werken in het lokaal en in de gang die ingericht is met werkplekken en speelhoeken. Deze kunnen per thema variëren qua inrichting. Alle leerlingen, ook de peuters, ontmoeten elkaar waardoor samenwerken en samen spelen vanzelfsprekend is. De leerkracht heeft hier voldoende mogelijkheden om met individuele leerlingen of met groepjes te werken aan specifieke ontwikkeldoelen. De ontwikkeling van het kind wordt nauwkeurig gevolgd door de leerkrachten.

Terug naar boven