Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Ook in groep 1-2 ontvangen alle kinderen op weekbasis 25 uur onderwijs en hanteren wij het 5 gelijke dagen model. Onderwijs wordt hier thematisch aangeboden. Uitgangspunten voor ons kleuteronderwijs zijn ervaren, beleven, leren en begrijpen. Taal-, bewegings- en expressieactiviteiten krijgen veel aandacht, om de taal-, denk-, emotionele en zintuiglijke ontwikkeling te stimuleren en ontplooien. Tijdens de werkles gaan wij uit van basisontwikkeling en ervaringsgericht onderwijs. Als kleuters daaraan toe zijn, zullen zij de eerste stappen zetten op het gebied van voorbereidend rekenen, lezen en schrijven.
Op KC Avonturier wordt het 5 gelijke dagen model en een continurooster gehanteerd; van 8.30-14.00u (dagelijks 5 uur onderwijs en ½ uur pauze). De beschikbare tijd is verdeeld over verschillende leer- en vormingsgebieden. Het geplande onderwijsaanbod is afgestemd op de leerlijnen. Waar mogelijk worden instructies van 2 of 3 jaarlagen met elkaar verbonden. Er vindt echter differentiatie plaats in instructie en verwerking.
Op KC Avonturier willen wij alle leerlingen onderwijs bieden uit Koningslust en de directe omgeving. Als de onderwijsbehoeften echter zo specifiek zijn dat de veiligheid of het welbevinden van een leerling (of andere leerlingen/leerkrachten) in het gedrang komen, zullen wij het gesprek aangaan en aangeven aan ouders dat het onderwijs op KC Avonturier niet het best passend is voor de betreffende leerling. Er zal dan in onderling overleg gezocht worden naar een beter passende plek. Dit gebeurt altijd met medeweten en betrokkenheid van leerling, ouders, bovenschool ondersteuning coördinator (BOC) en eventuele andere gewenste betrokkenen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wendy Brink en Inge Bruijnen zijn verantwoordelijk voor de kwaliteits- en leerlingenzorg op KC Avonturier.
Samen met de leerkrachten zijn we verantwoordelijk om al onze kinderen zo goed mogelijk te bedienen op school.
Kinderen kunnen vanaf 2 jaar het peuterprogramma volgen binnen KC Avonturier, aangeboden door Hoera Kindercentra in dezelfde ruimte als groep 1 en 2. Voor de start in groep 1 is er dus reeds intensief contact tussen de peutergroep en school om de doorgaande lijn te waarborgen. Hiervoor vinden er observaties plaats en worden overleggen ingepland.
Bij onze vroegschoolse educatie (groep 1 en 2) wordt er thematisch gewerkt. De thema's omvatten vroegschoolse taal-en rekenactiviteiten waarbij ontdekken en spelen centraal staan. De groepen werken in het lokaal en in de gang die ingericht is met werkplekken en speelhoeken. Deze kunnen per thema variëren qua inrichting. Alle leerlingen, ook de peuters, ontmoeten elkaar waardoor samenwerken en samen spelen vanzelfsprekend is. De leerkracht heeft hier voldoende mogelijkheden om met individuele leerlingen of met groepjes te werken aan specifieke ontwikkeldoelen. De ontwikkeling van het kind wordt nauwkeurig gevolgd door de leerkrachten.