Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ons team heeft zich geschoold in het groepsdoorbrekend werken, omdat we vinden dat het leerstofjaarklassensysteem onvoldoende tegemoet komt aan de behoeftes van onze leerlingen. Niet de methode is leidend voor het lesaanbod, maar de ontwikkeling van onze leerlingen zelf moet leidend zijn. Vanaf dit schooljaar werken we met een unit 1 (oude groepen 1, 2 en 3), een unit 2 (oude groepen 4, 5 en 6) en een unit 3 (oude groepen 7 en 8) waarbinnen groepsdoorbroken gewerkt wordt, maar ook unit-overstijgend.
Binnen de units en unit-doorbrekend gaan clusters leerlingen, vanuit hun stamgroep, werken aan doelen die hen ontwikkelingsnabij uitdagen en haalbaar zijn.
In ons schoolondersteuningsprofiel hebben wij in kaart gebracht wat wij aan mogelijkheden, grenzen en ambities hebben ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Elke leerling is echter uniek, dus zullen we altijd per leerling nagaan welke onderwijsbehoeften de leerling heeft en of en hoe wij daar aan kunnen voldoen.
Momenteel zijn wij aan het onderzoeken of er een IKC-breed ondersteuningsprofiel ontwikkeld kan worden.
Binnen IKC Kloetinge wordt zoveel mogelijk integraal gewerkt aan een ononderbroken en logische ontwikkellijn van 0 tot 12 jaar.
Ononderbroken betekent: zonder drempels. Peuters en kleuters kennen elkaar, spelen met elkaar en leren van en met elkaar. Een merkbare overgang van peuters naar kleuters is er niet.
De thema's binnen onderwijs en opvang zijn op elkaar afgestemd en er wordt gewerkt met Peuter- en Kleuteruniversiteit. Wanneer een kind 3 jaar en 10 maanden is wordt er een gesprek gepland met betrokken medewerkers en de ouders. De ontwikkeling en het welbevinden van het kind staat tijdens dit gesprek centraal.