OBS Klazienaveen

Van Echtenstraat 26 7891 LM Klazienaveen

Schoolfoto van OBS Klazienaveen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Opbrengsten Centrale Eindtoets 2023

Dit jaar zien we dat de resultaten van de Centrale Eindtoets onder het landelijk gemiddelde vallen en  ook boven de gestelde signaleringswaarden (1F: 93,8%, 2F/1S: 46,51%).

Over 3 jaar genomen vallen de scores op 1F wel boven de gestelde normen. Maar de scores op 2F/1S vallen net onder de gestelde normen (zie onderstaande tabel).

Schoolgewicht 31,25

Gemiddelde CET-scholen 534,9

Schoolscore 532,5

Gemiddelde totale 1F (over 3 jaar) 91,6%

Gemiddelde totale 2F/1S (over 3 jaar) 45,1%  

Het schoolgewicht van Obs Klazienaveen is het oude schoolgewicht van een van de drie scholen waarmee obs Klazienaveen is gefuseerd. Dat maakt dat de gegevens lastig te interpreteren zijn.

Opvallend is dat OBS Klazienaveen op landelijk niveau laag scoort op het onderdeel lezen (percentiel 16%), waarbij het onderdeel ‘begrijpend lezen’ (13%) en het ‘samenvatten’ (19%) moeizaam verlopen.

Op het onderdeel ‘opzoeken’ scoort obs Klazienaveen het hoogste namelijk 35%.   Daarnaast valt op dat bij het rekenen 93% van onze leerlingen het 1F niveau hebben behaald en dit boven de gestelde signaleringswaarde valt (1F: 92,4%).

Op 1S niveau haalt 40% van onze leerlingen de norm en dit is onder de signaleringswaarde van 45,2%. De onderdelen ‘getallen’ en ‘verbanden’ vallen onder de gestelde signaleringswaarde (31% en 24%).

Bij taalverzorging is duidelijk zichtbaar dat het onderdeel ‘interpunctie’ (55%) het hoogste scoort. Bij ‘grammatica’ (35%) en ‘spelling werkwoorden’ (37%) vallen de resultaten tegen en moet het komende jaar tijdens de methodelessen, maar ook (indien nodig) naast de methodelessen, in geïnvesteerd worden.  

Conclusie n.a.v. de analyse  

Er wordt het komende schooljaar (23-24) uitgebreid ingezet op taal/lezen. Dit omvat zowel het begrijpend lezen/luisteren, technisch lezen, woordenschat en boek-leespromotie. Dit staat uitgebreid beschreven in het ontwikkelplan 2023-2025 ‘Taal op één!’. Om een goed aanbod te bieden hebben we gekozen voor een nieuwe technisch lezen methode. Implementatie van Blink lezen.

Ook worden er het komende schooljaar (23-24) interventies op het gebied van rekenen ingezet, waaronder:

  • Rekenen op de kaart Klassenbezoeken op het gebied rekenen door middel van EDI. Goede instructie en differentiatie.        
  • Implementatie Bareka jaar 2 De leerkrachten van de groepen 4 t/m 6 gaan tijdens de start van het schooljaar bij alle leerlingen de toetsen van Bareka afnemen. Hier ontstaat een rekenmuurtje en deze kan gebruikt worden om verder in te oefenen. Daarnaast is ‘De rekenkast ‘aangeschaft. Dit is voor leerlingen die de onderste stenen van het rekenmuurtje niet beheersen. Deze rekenkast bestaat uit de drempelspellen. Groep 3 kan hier ook gebruik van maken, wanneer nodig.
  • Extra aandacht voor de domeinen Verbanden en Getallen.

Bovenstaande staat ook in het taal- en rekenbeleidsplan beschreven.  


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In het kader van ons zorgbeleid hanteren wij op school voor groep 3 t/m 8 het  (Cito) leerlingvolgsysteem als een concreet hulpmiddel voor leerling- en schoolevaluatie. Het systeem bestaat uit een samenhangend geheel van toetsen en een registratiesysteem. Het stelt de leerkracht in staat om systematisch en van alle leerlingen in de school de leervorderingen over langere periodes en over meerdere leerjaren te peilen en daar consequenties aan te verbinden. In grote lijnen kent het leerlingvolgsysteem drie stappen: signaleren, analyseren en handelen.
Na iedere toetsperiode bespreken de leerkrachten per groep samen met de interne begeleider de groepsresultaten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Totstandkoming schooladvies?
De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat de kwaliteit van alle toetsen bewaken. Stichting Cito adviseert over de kwaliteit van alle toetsen.
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.?
Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets.  

Stappen schooladvies

  1. Voorlopig schooladvies (eind groep 7)
    De resultaten op de CITO’s vanaf groep 6 staan in de Plaatsingswijzer. ?Dit instrument helpt de scholen om tot een goed onderbouwd advies te komen. Alle besturen binnen het samenwerkingsverband maken hier gebruik van bij de overgang van PO naar VO.?
  2. Schooladvies (januari/februari groep 8)
  3. Doorstroomtoets (in de eerste 2 weken van februari)
  4. Uitslag doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart)
  5. Definitief schooladvies (uiterlijk 24 maart)
    Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
  6. Aanmelding bij VO-school (tussen 25 en 31 maart)

Schoolspecifieke toelichting
De schooladviezen van obs Klazienaveen zijn de samengevoegde gegevens van obs de Viersprong, obs de Spil en obs de Planeet

De schooladviezen zijn passend bij de resultaten op de centrale eindtoets. Een aantal adviezen hebben we herzien en zijn de leerlingen hoger uitgestroomd. 
In het 3e leerjaar van het VO zien we dat de meeste leerlingen nog op het niveau van het schooladvies zitten.
Daaruit mogen we concluderen dat de schooladviezen goed zijn geweest.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we dit jaar om beleid te ontwikkelen dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven