OBS Klazienaveen

Van Echtenstraat 26 7891 LM Klazienaveen

Schoolfoto van OBS Klazienaveen

Het team

Toelichting van de school

Groepen:    

1-2A  Tilly Bloemberg en Marianca Berghuis (do en vr)

1-2B  Ina Kroon en Bianca Veen (woe t/m vr)

1-2C  Kristel Jeuring (ma t/m woe)  en Ina Kroon

3A  Madelon van Ginkel en Karin Bottemanne (do en vr)

3B  Kristy Rogge

4  Rianne Kiers

5A  Fulco de Vegt (ma) en Yvonne Lunenborg

5B  Monique Hessels en Vanessa Jeurissen (Vr)

6  Kirsten van der Sluis (ma en di) en Betsy Hoogenberg 

    Onderwijsassistenten: Leonie Been en Lars Schipper

7A  Rebekka Bijl en Fulco de Vegt (woe)

7B  Gézella de Hoog

8A  Rob Middelburg en Henrianne Ahlers (woe t/m vr)

8B  Melanie Jakobs en Betsy Hoogenberg (di)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de leerkracht afwezig is, wordt deze vervangen door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van invallers wordt bovenschools geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. Voor deze situaties heeft het bestuur het protocol 'vervanging bij ziekte' vastgesteld. Dit protocol ligt ter inzage op school bij de locatiedirecteur.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De School

Met ingang van het schooljaar 2023-2024 gaan alle kinderen vijf dagen per week van 8.30 uur tot en met 14.00 uur naar school. Dit is volgens het vijf-gelijke-dagen-model.

Er zijn op obs Klazienaveen 13 groepen. In de kleutergroepen werken we met 1/2 combinaties. Van groep 4 en groep 6 bestaat er een groep. De overige groepen zijn parallel groepen. 

Juniorcollege Esdal

Het doel van het Juniorcollege is om kinderen van groep 8 beter voor te bereiden op het voortgezet onderwijs. We willen de drempel verlagen waardoor leerlingen sterker en weerbaarder starten in de brugklas. Daarnaast willen we de vakken Engels en Wetenschap & Techniek een impuls geven. Het Esdal kan deze vakken aanbieden m.b.v. vakdocenten en volledig ingerichte vaklokalen. Bijkomend voordeel is dat kinderen gaan ervaren dat het Esdal College Klazienaveen een prachtige locatie is met een fijn pedagogisch klimaat. Het Esdal College Klazienaveen wordt meegenomen in de afweging (vanuit ouders/verzorgers/leerlingen) wat betreft de keuze van de vervolgschool na de basisschool. Elke maandagmiddag gaan de leerlingen van groep 8 naar het Esdalcollege.

De komende jaren gaan we het juniorcollege uitbreiden. 

Thematisch werken / 21-eeuwse vaardigheden

Op de middagen werken we thematisch. Door middel van de methode Blink wereld bieden we de leerlingen lesstof in thema's aan. We noemen dit wereldtijd

Topografie is ook een apart onderdeel. vanaf groep 5 tot en met groep 8, wordt er topografie (Topomasters) aangeboden en geoefend. 


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

groep 1-2:

  • zorg half uurtje 0:30 
  • taal/spelling/woordenschat  7:00
  • rekenen en wiskunde  5:00
  • lichamelijke opvoeding  5:00
  • Sociaal emotionele ontwikkeling  2:00
  • Expressie 2:45
  • Engels  1:00
  • Digitale geletterdheid / W&T 0:30
  • Pauze  01:15
  • Bevordering gezond gedrag  in de middagpauze

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lesdag

In iedere klas is de opbouw van de dag duidelijk zichtbaar. In groep 1 en 2 gebruiken we hiervoor pictogrammen (dagritme). In de andere groepen worden activiteiten (pictogram en of woorden) op het whiteboard gehangen (groepen 3 t/m 8) en erbij geschreven.

Vanaf groep 3 beginnen we iedere morgen met het “zorg half uurtje”. De kinderen die extra oefening nodig hebben bij spelling en rekenen worden in dit half uur door de leerkracht begeleid. De kinderen die meer aankunnen gaan aan het werk met “Levelwerk”.

In de ochtend werken we aan de basisvaardigheden en de middagen werken we thematisch.

We hebben door de hele school afgesproken dat we voor de ochtend pauze met taal/lezen bezig zijn en na de pauze is rekenen aan de beurt. 

Gymnastiek geven we door middel van een blokuur i.v.m. de reistijd naar de verschillende sportfaciliteiten in de buurt. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl.
De intern begeleider van de school kan u er ook meer over vertellen.

Het SchoolOndersteuningsProfiel binnen OOE

Heeft een kind naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig dan stelt de school, in overleg met ouders en de adviseur onderwijs, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden de leerling heeft op langere termijn en welk eindniveau van de leerling verwacht kan worden. Op basis van de wet op passend onderwijs is het opstellen van een OPP verplicht voor elke leerling die een arrangement heeft waarbij ook de inzet van ondersteuningsmiddelen passend onderwijs aan de orde is.

Mogelijkheden van de school.

Bij (externaliserend) probleemgedrag wordt altijd een (extern) deskundige ingeschakeld om te bepalen wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is. Per school is een gelimiteerd aantal uren onderwijsassistentie beschikbaar ter ondersteuning van leerlingen met een OPP. Het ontwikkelingsperspectief is een aanvulling op het groepsplan. Voor leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit het reguliere ondersteuningsaanbod (basis) stelt de school geen OPP op. Deze leerlingen staan vermeld in het groepsplan of hebben een individueel handelingsplan (‘plan van aanpak’).

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren willen wij ervoor zorgen dat de leerkrachten meer kennis krijgen van specifieke leer en -gedragsproblemen. Daarnaast willen we de kennis omtrent dyslexie vergroten. Hiervoor gaan we in de toekomst een collega opleiden tot dyslexiespecialist zodat we leerlingen met dyslexie nog beter kunnen begeleiden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voorscholen OOE

In juni 2015 heeft de raad van de gemeente Emmen de Hoofdlijnennotitie Ontwikkeling en Onderwijs vastgesteld en sinds 1 augustus 2018 is er iedere basisschool van OOE een voorschool aanwezig. Hierdoor kan er een doorgaande ontwikkellijn worden opgezet. Deze richt zich op de ontwikkelingsgebieden;
- Taalontwikkeling;
- Ontluikende rekenontwikkeling;
- Sociaal-emotioneel gedrag;
- (Zelf)Redzaamheid;
- Motoriek;
- Creatief vermogen

De locatiedirecteur van de school is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een pedagogisch beleidsplan, het ouderbeleidsplan en het zorgbeleid voor de voor- en vroegschool. Deze plannen komen tot stand in goed overleg met de leidsters en leerkrachten die VVE betrokken zijn.

Terug naar boven